Memòries del Montjuïc...
i d'altres fets esportius
Memorial Jaume Monzó
Amb la tecnologia de Blogger.

Cuando crees que ya se acaba, vuelve a empezar...

6 de set. 2022

Aquí estamos otra vez...

Para encabezar esta primera entrada, después del paréntesis de agosto, hemos tomado prestado de Ramón Pelegero Sanchis, Raimon (Xàtiva, 1940), el párrafo introductorio de su canción 'Cuando crees que ya se acaba' (*). Y es que cada año, para el mes de septiembre, sucede de la misma manera: tan sólo termina el período veraniego y vacacional; y todo vuelve a empezar, tanto o más que en cada fin de año. Son momentos, por lo tanto, de nuevas promesas y de renovados empeños centrados en la mejora de la vida personal y, en su caso, de la colectiva.

El equipo responsable de la edición del 'Memorias del Montjuïc...' no se escapa de este ambiente de arranque y renovación. De modo que para los próximos días nos comprometemos a presentar nuevas entradas, tanto de las referidas a las peripecias del Club Natació Montjuïc como a las que hacen referencia a otras entidades o aspectos del deporte que creemos que pueden ser de interés .

Para ir abriendo el apetito...

Y la frase hecha nos va como anillo al dedo, porque una de las primeras actividades organizadas por el 'Memorias...' que vamos a desarrollar dentro de unos días es una cita gastronómica. Se trata de la cena conmemorativa del '50 Aniversario del Campeonato de España de Waterpolo, 1972' que tendrá lugar el próximo jueves 15 de septiembre en las instalaciones del Restaurante KEY, ubicada en la Zona Deportiva del Club Natació Montjuïc.

Convocatoria de la cena conmemorativa del '50 Aniversario del Campeonato
de España Waterpolo, 1972' que se ha remitido a todos los interesados
Fuente: Archivo JCE

En el año 2017 ya habíamos convocado y realizado una primera celebración, correspondiente al 45 aniversario, por aquello del 'porsiaca...'. Afortunadamente hemos podido llegar al cincuentenario dejándonos por el camino alguna llorada pérdida y acusando un poco más el desgaste de los materiales.

Uno de los primeros equipos de veteranos del C.N. Montjuïc, allá por los años 80's del siglo 
pasado,con los 'restos del naufragio': Medina, Siré, Sánchez, Navarro, A. Nogueroles, 
Bonet, Comas, Castellví, Albert Pitart, Antoni Pitart y el añorado Josep M. Roselló.
Detrás de las 'figuras' se adivina un anuncio de futuro: Xavier Vendrell, uno 
de los integrantes del equipo de 1976.
Fuente: Archivo JCE. Ft. Josep Roselló (Jr.)

Esta vez, sin embargo, la convocatoria se ha ampliado a los compañeros que iniciaron el camino hacia este campeonato a partir de 1966, el año en que se inauguró la piscina municipal de Folch i Torres, aunque no llegaran a formar parte de equipo campeón. Además hemos querido contar con los componentes del equipo que en 1976 conquistaron el segundo campeonato de España. Cabe recordar que este segundo campeonato, del que los del equipo de 1972 somos una precuela en términos cinematográficos, inicia lo que hemos llamado la 'Decada Dorada' del waterpolo blanquiverde, que abarca el período comprendido entre los años que van de 1976 hasta 1986.

En esta 'Decada Dorada' el equipo del Club Natació Montjuïc consigue hasta siete Ligas Nacionales-Campeonatos de España (**) y dos subcampeonatos europeos, el de la Copa de Europa de 1978 y el de la Recopa de 1982. Dentro de unos años será el momento de celebrar esta fiesta del waterpolo del Montjuïc. De momento nos conformaremos con una próxima entrada de nuestro blog que rememorará su época y sus protagonistas.

Memòries del Montjuïc

(*) Raimon escribió la canción en un contexto y unas circunstancias muy determinadas en el año 1969, bajo el régimen franquista. Antoni Batista lo describe así: "La temática antirrepresiva fue uno de los leitmotiv de aquella Nova Cançó. Raimon, que fue explícitamente prohibido en televisión de 1964 a 1976, compuso dos temas 'situacionistas', explicando la tensa espera de una detención, 'De noche en casa, juntos' y 'Cuando crees que ya se acaba', escritos durante el estado de excepción de 1969, promulgado a raíz de la fuerte conmoción que representó para el régimen la muerte del comisario Manzanas a manos de ETA, que arrastró una razia de cientos de detenciones que culminaron con el proceso de Burgos en 1970". Del artículo de Antoni Batista: 'Raimon y la Nova Cançó', publicado en la revista Sapiens. Os dejamos el enlace de YouTube, por si os apetece escuchar la canción: https://youtu.be/JHD3NxOXx-o

(**) A partir de 1974 el Campeonato de España, en el formato de liguilla intensiva con seis equipos, en tres días y en una sola piscina, desaparece y el título de Campeón de España se otorga al ganador de la que entonces se conocía como la Liga Nacional y que más tarde ha tenido distintos nombres, que corresponden siempre a la máxima división del waterpolo español.

Quan creus que ja s'acaba, torna a començar...

5 de set. 2022

Ja hi tornem a ser...

Per encapçalar aquesta primera entrada, desprès del parèntesi de l'agost, hem manllevat d'en Ramón Pelegero Sanchis, Raimon (Xàtiva, 1940), el paràgraf introductori de la seva cançó 'Quan creus que ja s'acaba' (*). I és que cada any, per el mes de setembre, succeeix així mateix: res s'acaba mes que el període estiuenc i vacacional; i tot torna a començar, tant o mes que en cada cap d'any. Són moments, doncs, de noves promeses i de renovades empentes per a la millora de la vida personal i, si s'escau, de la col·lectiva.

L'equip responsable de l'edició del 'Memòries del Montjuïc...' no s'escapa d'aquesta ambient d'arrencada i renovació. De manera que per els propers dies ens comprometem a presentar noves entrades, tant les referides a les peripècies del Club Natació Montjuïc com a les que fan referència a d'altres entitats o aspectes de l'esport que creiem que us poden ser d'interès.

Per anar obrint boca...

I la frase feta ens va com anell al dit, perquè una de les primeres activitats organitzades per el 'Memòries...' que desenvoluparem dins d'uns dies és un tiberi. Es tracta del sopar commemoratiu del '50è Aniversari del Campionat d'Espanya de Waterpolo, 1972' que tindrà lloc el proper dijous 15 de setembre a les instal·lacions del Restaurant KEY, ubicat a la Zona Esportiva del Club Natació Montjuïc.

Convocatòria del sopar commemoratiu del '50è Aniversari del Campionat
d'Espanya Waterpolo, 1972' que s'ha remès a tots els interessats
Font: Arxiu JCE

L'any 2017 ja havíem convocat i realitzat una primera celebració, corresponent al 45è aniversari, per allò del 'porsiaca...'. Sortosament hem pogut arribar al cinquantenari amb alguna plorada pèrdua per el camí i una mica mes 'rovelladets'.

Un dels primers equips de veterans del C.N. Montjuïc, allà per els anys 80's del segle passat,
amb les 'restes del naufragi': Medina, Siré, Sánchez, Navarro, A. Nogueroles, Bonet,
 Comas, Castellví, Albert Pitart, Antoni Pitart i l'enyorat Josep M. Roselló. 
Darrera de les 'figures' hi veiem un anunci de futur, en 
Xavier Vendrell, integrant de l'equip de 1976.
Font: Arxiu JCE. Ft. Josep Roselló (Jr.)

Aquesta vegada, però, la convocatòria s'ha ampliat als companys que varen iniciar el camí cap aquest campionat des de l'any 1966, en que s'inaugurà la piscina municipal de Folch i Torres, encara que no arribessin a formar part de l'equip campió. A mes hem volgut comptar amb els components de l'equip que l'any 1976 conqueriren el segon campionat d'Espanya. Cal recordar que aquest segon campionat, del qual els de l'equip de 1972 en som una preqüela en termes cinematogràfics, inicia el que hem anomenat la 'Decada Daurada' del waterpolo blanc-i-verd, que compren el període que va de 1976 a 1986.

En aquesta 'Decada Daurada' l'equip del Club Natació Montjuïc assoleix fins a set Lligues Nacionals-Campionats d'Espanya (**) i dos subcampionats europeus, el de la Copa d'Europa de 1978 i el de la Recopa de 1982. D'aquí a uns anys serà el moment de celebrar aquesta festa del waterpolo del Montjuïc. De moment ens conformarem amb una propera entrada del nostre bloc que en rememorarà l'època i els seus protagonistes.

Memòries del Montjuïc

(*) Raimon va escriiure la cançó en un context i unes circumnstàncies molt determinades l'any 1969, sota el règim franquista. Antoni Batista ho descriu així: "La temàtica antirepressiva va ser un dels leitmotiv d’aquella Nova Cançó. Raimon, que va ser explícitament prohibit a la televisió del 1964 al 1976, va compondre dos temes 'situacionistes', explicant la tensa espera d’una detenció, 'De nit a casa, junts' i 'Quan creus que ja s'acaba', escrits durant l'estat d'excepció del 1969, promulgat arran del trasbals que va representar per al règim la mort del comissari Manzanas a mans d’ETA, que va arrossegar una ràtzia de centenars de detencions que van culminar amb el procés de Burgos el 1970". De l'article d'Antoni Batista: 'Raimon i la Nova Cançó', publicat a la revista Sapiens. Us deixem l'enllaç de YouTube, per si us ve de gust escoltar la cançó:  https://youtu.be/JHD3NxOXx-o

(**) A partir de l'any 1974 el Campionat d'Espanya, en el format de lligueta intensiva amb sis equips, tres dies i en una sola piscina, desapareix i el títol de Campió d'Espanya es atorgat al guanyador del que llavors s'anomenava Lliga Nacional i mes tard ha tingut diferents noms, que corresponen sempre a la màxima divisió del waterpolo espanyol.

Sprints. HOLA !!, HOLA !!, HOLA !!...

25 de jul. 2022

Sin embargo, antes...

El 17 de octubre de 1986, en la sede del Comité Olímpico Internacional (CIO), su presidente Juan Antonio Samaranch leía el comunicado con la designación de la ciudad escogida para ser sede de los Juegos de la XXV Olimpiada:

"En ma qualité de président j'ai l'honneur de vous annoncer que le Comité International Olympique, réuni en session plénière à Lausanne, a confié l'organisation des Jeux de la vingt-cinquième Olympiade mille neuf cent quatre-vingt-douze a la ville de ... en des moments... a la ville de 'Barsalona' ". (*)

Han pasado casi treinta y seis años y los que entonces teníamos una edad a menudo recordamos con precisión la fecha y el lugar donde estábamos cuando saltó la noticia... por fin Barcelona había conseguido su sueño olímpico, tantas veces fallido !.

Primera celebración en Lausana: ___, Rubert de Ventós, Maragall, Dalmau, Vallverdú,
Serra , ___ y Truñó después de conocer el comunicado del CIO.
Fuente: Agencia EFE. Ft. Julián Martín

Siguieron unos años de trabajos, obras y transformaciones urbanas; soportadas mayoritariamente por la ciudadanía con una mezcla de orgullo y sentimiento de pertenencia al nuevo hito común. Acercándose el día de la inauguración de los juegos el propio Pasqual Maragall, en la introducción de uno de los informes hechos por el Comité Organizador Olímpico de Barcelona 92 ​​(COOB 92), escribía a modo de saludo:

Mensaje de Pasqual Maragall en el 'Official Report of the Games
of the XXV Olimpiad. Volume I', Barcelona 1992.
Fuente: 'LA84 Foundation Digital Library'

Una ceremonia inaugural diferente...

Si hay alguna afirmación sobre los Juegos de Barcelona en que prácticamente todo el mundo está de acuerdo es la de que las ceremonias de inauguración y clausura marcaron un punto y aparte; ha habido un antes de Barcelona 92 ​​y un después.

La clave radica en que anteriormente estos actos se centraban en la elaboración de imágenes sucesivas alegóricas a particularidades de la cultura local, de aire casi gimnástico y de disciplina con regusto militar. Cuando la Comisión permanente del COOB 92 se preguntó cómo debía plantearse este problema enseguida estuvieron de acuerdo en que las ceremonias de Barcelona debían distinguirse por la creatividad, el atrevimiento y la innovación.

Al concurso propuesto por la organización se presentaron diferentes empresas, quedando finalistas con la máxima puntuación tres de ellas: Ovideo, Bassat y Sport. Ante la dificultad para designar a una sola al Consejero delegado, Josep Miquel Abad optó por una solución contundente y radical. En palabras de Lluís Bassat:

"Josep Miquel Abad nos llamó a Pepo Sol de Ovideo ya mí, nos encerró en su despacho con llave, se la puso en el bolsillo y dijo: 'De aquí no sale nadie si no hay un acuerdo. Según el jurado, tenéis tres 10 cada uno de vosotros, hace tres convocatorias que empatáis, y no queremos perder ninguno de los tres 10. Por lo tanto teneis que asociaros'. Y, bueno, nos asociamos".

El resultado fue la creación de la empresa Ovideo-Bassat-Sport S.A. - en la que el COOB tenía una participación simbólica del 2% - encargada de la organización de las ceremonias de los Juegos de Barcelona. El número de personas que llegaron a intervenir fue muy numeroso, como también fueron numerosas las horas de ensayos empleadas por las decenas de actores y los centenares de voluntarios que formaron el elenco, en el caso que ahora nos ocupa, de la ceremonia inaugural.

A su vez se proponían encontrar un delicado equilibrio para que sin renunciar a mostrar las principales características de la identidad catalana - lengua, tradiciones, cultura -, se consiguiera vincularla con la del resto de las de España, de Europa y de la Mediterránea. En palabras recientes del que fue su director artístico, Manuel Huerga, en declaraciones hechas a VilaWeb:

"Se dice que marca un antes y un después porque propusimos un concepto narrativo. Teníamos un 'briefing' que nos obligaba a explicar que éramos Barcelona, ​​Cataluña, España, Europa y el Mediterráneo. Todo esto debía ligarse, para que no fuera una sucesión de cuadros. Tuvimos que buscar a un experto en mitología. La Fura ya tenía la idea de Hércules, que según la leyenda funda Barcino".

Y, en efecto, la participación de la compañía de La Fura dels Baus fue una pieza clave del proyecto. La Fura se encargó de la parte más teatral de la ceremonia, que ocuparía su tramo central.

El acto había dado comienzo a las ocho en punto de la tarde del 25 de julio. Y después de la cuenta atrás y de empezar a sonar la música de Carles Santos, aparecen sobre la lona azul que cubría el terreno de juego del estadio - representando el cielo y el mediterráneo a la vez - cientos de voluntarios simulando un tapiz de flores que se va moviendo y bailando hasta formar la palabra de bienvenida: 'HOLA' en medio del estadio. A su vez el público refuerza hasta ocho veces la bienvenida clamando al unísono este 'Hola'. Suena de fondo la 'Barcelona' de Freddie Mercury, cantada por él mismo y por Montserrat Caballé.

Primer gran impacto para los 3.500 millones de personas de todo el mundo que contemplan el espectáculo por televisión.

'HOLA' gigante formado por los voluntarios y coreado por el
público que llenaba hasta los topes el Estadio Olímpico. (**)
Fuente: Barcelona Olímpica

La pieza central consistió en el espectáculo de la Fura dels Baus. La historia de Hercules, el legendario fundador de los Juegos de la antigüedad y también de la ciudad de Barcino, y su paso por Hispania con la llegada a las columnas del fin del mundo y la creación del mar Mediterráneo, el mar olímpico y el mar de la civilización. La música que acompañó a esta rompedora puesta en escena fue compuesta por el prestigioso músico japonés Ryuichi Sakamoto (1952), que en 1987 había ganado el Oscar por la banda sonora de 'El último Emperador', de Bernardo Bertolucci. La figura del gigante Hercules, es acompañada de voluntarios que forman el sol y otras figuras, y debe luchar contra diferentes adversidades y enemigos, hasta que llega a las columnas que marcan el fin del mundo conocido, y las abre para que el mar pueda progresar hacia el oriente creando el Mediterráneo y, más adelante, Barcino.

Diferentes momentos del espectáculo de la Fura:
Arriba. Entrada de Hercules y detalles de su imagen
En medio. Hercules rodeado del sol
Debajo. Encima del escenario y contemplando el Mediterráneo
Fuente: Web de La Fura dels Baus

Como representación de los cientos de voluntarios que conformaron las ondas del Mediterráneo reproducimos la emocionada narración de una de ellas, Anna Soler, publicadas en el diario 'El Periódico' el 6 de junio de 2017:

"Aún guardo el calendario de ensayos, tengo el casco que llevábamos en ese mar azul, las pulseras identificativas, y unas cuantas fotos. El penúltimo ensayo no salió bien. Entrar en el Estadio olímpico con las olas era toda una aventura. Teníamos que correr y pasar entre las columnas de los pasillos levantando un brazo porque sino chocábamos... Y pasó también el día del ensayo general... y eso quería decir que entonces todos los de atrás tropezábamos y quedaba fatal. Qué nervios. Pero llegó el día y todo salió bien.

Emocionante es poco. Aquella música del Ryuichi Sakamoto la tengo grabada en el recuerdo. Y cada vez que la oigo se me pone la piel de gallina. Cuando terminamos todo era reír, refrescarnos con agua del calor que pasamos y, llenos de orgullo y con la ciudad más bonita que nunca, fuimos a casa a terminar de ver la gran ceremonia de nuestros juegos en los que éramos una 'ola' de ese mágico 25 de julio".

La ceremonia continuó con el desfile de los atletas de los 169 países participantes; la entrada de la bandera olímpica, portada por dos voluntarios y cuatro atletas - uno de ellos en Manel Ibern Alcalde, 'Lolo' -; así como con el encendido del pebetero.

Este último acto volvió a suponer una ruptura respecto a anteriores ceremonias, José Antonio San Epifanio 'Epi' había recogido la antorcha en la entrada del estadio para hacer el último relevo y pasarla al arquero paralímpico, Antonio Rebollo, quien mediante el lanzamiento de una flecha encendió el pebetero situado a notable distancia de donde debía quedar la llama olímpica iluminando las jornadas de los Juegos de la XXV Olimpiada.

El 13 de junio de 1992 una joven actriz de 15 años, Marian Aguilera, desembarcaba en Empúries siendo portadora del estuche de seguridad en el que viajaba la llama olímpica (***).
Antonio Rebollo en el momento de lanzar la llama olímpica hacia el pebetero
Fuente: Archivo JCE. Imágenes de la emisión de RTVE

Los últimos actos de la ceremonia inaugural correspondieron a los discursos oficiales ya los juramentos olímpicos El de los atletas, que fue realizado por el regatista Luís Doreste Blanco; y el de los jueces, realizado por el árbitro catalán de waterpolo Eugeni Asencio Aguirre.

Para la retransmisión se previó la instalación de hasta 110 cámaras de televisión en el estadio, 75 correspondientes a la RTO 92 - televisión oficial de los juegos y proveedora de la señal internacional - y las 45 restantes de otras televisiones para facilitar su personalización.

Pasados ​​estos treinta años distintos implicados en el diseño y la producción de la ceremonia destacan algunos hechos complementarios:

  • Como muestra del cambio de escala que representaron las ceremonias inaugural y de clausura de Barcelona 92, ya para siempre los sucesivos organizadores de los posteriores Juegos Olímpicos han encargado estos actos a directores y productores de cine y/o publicidad.
  • Ya no se trata de unos actos pensados ​​para públicos locales o para los asistentes al estadio de turno. A partir de Barcelona 92 ​​pasan a ser espectáculos televisivos globales, pensados ​​para su difusión de alcance mundial y marcados por el desarrollo exponencial de las tecnologías visuales y digitales.
  • La única carencia de los actos de Barcelona fue que fueron realizados y comentados, televisimamente hablando, por especialistas en el mundo del deporte; por lo que parte de la visión global y de la intención de los productores no se llegó a 'ver' suficientemente reflejada en la imagen y los comentarios, especialmente en el caso de la ceremonia inaugural.

Después de poco más de 190 minutos de retransmisión, la inconfundible y añorada voz de Constantino Romero (1947-2013) daba por finalizada la ceremonia. Aquel primer día de los juegos había sido para los organizadores y voluntarios una montaña rusa de nervios, inquietudes y alegrías; con la incomodidad de algunas deficiencias, especialmente en la logística de los transportes.

Pero el cierre de la jornada en el Estadi Olímpic había afianzado en todos ellos la seguridad de que los Juegos de Barcelona 92 ​​estaban bien encarrilados y que a su fin quedaría el regusto del trabajo bien hecho y del éxito para el ciudad.

Josep Castellví

(*) "En mi calidad de presidente tengo el honor de anunciaros que el Comité Olímpico Internacional, reunido en sesión plenaria en Lausana, ha confiado la organización de los Juegos de la vigésimo quinta Olimpiada de mil nueve-cientos noventa y dos a la ciudad de... unos momentos... a la ciudad de 'Barsalona' "

(**) La ceremonia se puede encontrar en el enlace de YouTube: https://youtu.be/IzGCXdX6gig

(***) La antorcha de los Juegos Olímpicos de verano de 1992 fue diseñada por el catalán André Ricard Sala (1929), quien también diseñó el estuche de seguridad que se empleaba en parte de los traslados de su recorrido. En la antorcha figura el lema 'XXV Olimpiada Barcelona 1992' así como el logo de los Juegos. La antorcha contó con un total de 9.500 portadores y visitó en 39 días todas las autonomías de España, recorriendo más de 6.000 kilómetros. Por otra parte, en relación a la idea de su llegada a Cataluña en un lugar tan emblemático como la villa de Empúries, el catedrático de Teoría de la Comunicación en la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), Miquel de Moragas Spà, comenta que "La elección de la antigua colonia griega de Empúries, en el Mediterráneo, como puerto para recibir la antorcha olímpica de los Juegos de 1992, puede constituir un primer y significativo mensaje: el de la voluntad de los Juegos de Barcelona de promover un diálogo enriquecedor entre culturas distintas". Publicado en 'Comunicació, identitats culturals i Jocs Olímpics: l'experiència de Barcelona 92'. Centro de Estudios Olímpicos de la UAB. Barcelona 1992

Sprints. HOLA !!, HOLA !!, HOLA !!...

Abans, però...

El 17 d'octubre de 1986, a la seu del Comité Olímpic Internacional (CIO), el seu president, en Joan Antoni Samaranch, llegia el comunicat amb la designació de la ciutat escollida per a ser seu dels Jocs de la XXV Olimpíada:

"En ma qualité de président j'ai l'honneur de vous annoncer que le Comité International Olympique, réuni en session plénière à Lausanne, a confié l'organisation des Jeux de la vingt-cinquième Olympiade mille neuf cent quatre-vingt-douze a la ville de ... en des moments... a la ville de 'Barsalona' ". (*)

Fa quasi trenta-sis anys i els que llavors teniem una edat sovint recordem amb precisió la data i el lloc on érem quan va saltar la noticia... per fi Barcelona havia aconseguit el seu somni olímpic, tantes vegades fallit !

Primera celebració a Lausana: ___, Rubert de Ventós, Maragall, Dalmau, Vallverdú,
Serra , ___ i Truñó desprès d'escoltar el comunicat del CIO.
Font: Agència EFE. Ft. Julián Martín

Van seguir uns anys de treballs, obres i transformacions urbanes; suportades majoritàriament per la ciutadania amb una barreja d'orgull i sentiment de pertinença a la nova fita comuna. Acostant-se el dia de la inauguració dels jocs el mateix Pasqual Maragall, en la introducció d'un dels informes fets per el Comité Organitzador Olímpic de Barcelona 92 (COOB 92), escrivia a mode de salutació :

Missatge d'en Pasqual Maragall en el 'Official Report of the Games 
of the XXV Olimpiad. Volume I', Barcelona 1992.
Font: 'LA84 Foundation Digital Library'

Una cerimònia inaugural diferent...

Si hi ha alguna afirmació sobre els Jocs de Barcelona en que pràcticament tot-hom hi és d'acord es la de que les cerimònies d'inauguració i clausura varen marcar un punt i apart; hi ha hagut un abans de Barcelona 92 i un desprès. 

La clau rau en que anteriorment aquests actes es centraven en l'elaboració d'imatges successives  al·legòriques a particularitats de la cultura local, d'aire quasi gimnàstic i de disciplina gairebé militar. Quan la Comissió permanent del COOB 92 es va preguntar com s'havia de plantejar aquest problema de seguida van ser d'acord en que les cerimònies de Barcelona s'havien de distingir per la creativitat, l'atreviment i la innovació. 

Al concurs endegat per l'organització s'hi presentaren diferents empreses, quedant finalistes amb la màxima puntuació tres d'elles: Ovideo, Bassat i Sport. Davant la dificultat per designar-ne a una de sola el Conseller delegat, Josep Miquel Abad va optar per una solució contundent i radical. En paraules d'en Lluís Bassat:

"Josep Miquel Abad ens va cridar a Pepo Sol d’Ovideo i a mi, ens va tancar al seu despatx amb clau, se la va posar a la butxaca i va dir: 'D’aquí no surt ningú si no hi ha un acord. Segons el jurat, teniu tres 10 cadascú de vosaltres, fa tres convocatòries que empateu, i no volem perdre cap dels tres 10. Per tant, us heu d’associar'. Bé, doncs ens associem..."

El resultat fou la creació de l'empresa Ovideo-Bassat-Sport S.A. - en la que el COOB hi tenia una participació simbòlica del 2% - encarregada de l'organització de les cerimònies dels Jocs de Barcelona. El nombre de persones que hi varen arribar a intervenir va ser molt nombrós, com també foren nombroses les hores d'assaigs emprades per les desenes d'actors i els centenars de voluntaris que formaren l'elenc, en el cas que ara ens ocupa, de la cerimònia inaugural.

A la vegada es proposaven de trobar un delicat equilibri per tal que sense renunciar a mostrar les principals característiques de la identitat catalana - llengua, tradicions, cultura -, aconseguir vincular-la amb la de la resta de les d'Espanya, d'Europa i de la Mediterránea. En paraules recents del que en va ser el director artístic, en Manuel Huerga, en declaracions fetes a VilaWeb:

"Es diu que marca un abans i un després perquè vam proposar un concepte narratiu. Teníem un 'brífing' que ens obligava a explicar que érem Barcelona, Catalunya, Espanya, Europa i la Mediterrània. Tot això s'havia de lligar, perquè no fos una successió de quadres. Vam haver de buscar un expert en mitologia. La Fura ja tenia la idea d'Hèrcules, que segons la llegenda funda Barcino". 

I, en efecte, la participació de la companyia de La Fura dels Baus va ser una peça clau del projecte. La Fura va encarregar-se de la part mes teatral de la cerimònia, que n'ocuparia el tram central.

L'acte havia començat a les vuit en punt la tarda del 25 de juliol. I desprès del compte enrere i de començar a sonar la música d'en Carles Santos, apareixen sobre la lona blava que cobria el terreny de joc de l'estadi - representant el cel i la mediterrània alhora - centenars de voluntaris simulant un tapis de flors que es va movent i ballant fins a formar la paraula de benvinguda: 'HOLA' al bell mig de l'estadi. A la vegada el públic reforça fins a vuit vegades la benvinguda cridant a l'uníson aquest 'Hola'. Sona de fons la 'Barcelona' de Freddie Mercury, cantada per ell mateix i per Montserrat Caballé. 

Primer gran impacte per els 3.500 milions de persones de tot el món que contemplen l'espectacle per televisió.

'HOLA' gegant format per els voluntaris i corejat per el 
públic que omplia de gom a gom l'Estadi Olímpic.
(**)
Font: Barcelona Olímpica

La peça central va consistir en l'espectacle de la Fura dels Baus. La història d'Hercules, el llegendari fundador dels Jocs de l'antiguitat i també de la ciutat de Barcino, i el seu pas per Hispania amb l'arribada a les columnes de la fi del mon i la creació de la mar Mediterrània, el mar olímpic i el mar de la civilització. La música que va acompanyar aquesta trencadora posada en escena va ser composada per el prestigiós músic japonès Ryuichi Sakamoto (1952), que l'any 1987 havia guanyat l'Oscar per la banda sonora de 'L'últim Emperador', de Bernardo Bertolucci. La figura del gegant Hercules, es acompanyada de voluntaris que formen el sol i altres figures, i ha de lluitar contra diferents adversitats i enemics, fins que arriba a les columnes que marquen la fi del món conegut, i les obre per a que el mar pugui progressar cap a l'orient creant la Mediterrània i, mes endavant, Barcino.

Diferents moments de l'espectacle de la Fura:
Dalt. Entrada d'Hercules i detalls de la seva imatge
Al mig. Hercules envoltat del sol
A sota. Dalt de l'escenari i contemplant la Mediterrània
Font: Web de La Fura dels Baus

Com a representació dels centenars de voluntaris que conformaren les ones de la Mediterrània reproduïm l'emocionada narració d'una d'elles, na Anna Soler, publicades al diari 'El Periódico' el 6 de juny de 2017:

"Encara guardo el calendari d'assaigs, tinc el casc que dúiem en aquell mar blau, les polseres identificatives, i unes quantes fotos. El penúltim assaig no va sortir bé. Entrar a l'Estadi olímpic amb les ones era tota una aventura. Havíem de córrer i passar entre les columnes dels passadissos aixecant un braç perquè sinó xocàvem. I va passar també el dia de l'assaig general... i això volia dir que aleshores tots els de darrera ensopegàvem i quedava fatal. Quins nervis. Però va arribar el dia i tot va sortir bé.

Emocionant és poc. Aquella música del Ryuichi Sakamoto la tinc gravada en el record. I cada cop que la sento se'm posa la pell de gallina. Quan vam acabar tot era riure, ruixar-nos amb aigua de la calor que vam passar i, plens d'orgull i amb la ciutat més bonica que mai, vam anar a casa a acabar de veure la gran cerimònia dels nostres jocs en els quals érem una 'ona' d'aquell màgic 25 de juliol".

La cerimònia va continuar amb la desfilada dels atletes dels 169 paisos participants; l'entrada de la bandera olímpica, portada per dos voluntaris i quatre atletes - un d'ells en Manel Ibern Alcalde, 'Lolo' -; així com amb l'encesa del peveter. 

Aquest darrer acte va tornar a suposar un trencament respecte a anteriors cerimònies, en José Antonio San Epifanio 'Epi' havia recollit la torxa a l'entrada de l'estadi per a fer l'últim relleu i passar-la a l'arquer paralímpic, en Antonio Rebollo, qui mitjançant el llançament d'una fletxa va encendre el peveter situat a notable distància d'on havia de quedar la flama olímpica per il·luminant les jornades dels Jocs de la XXV Olimpíada.

El 13 de juny de 1992 una jove actriu de 15 anys, Marian Aguilera, desembarcava a 
Empúries sent portadora del estoig de seguretat en que viatjava la flama olímpica
(***).
En Antonio Rebollo en el moment de llançar la flama olímpica cap el peveter
Font: Arxiu JCE. Imatge de l'emissió de RTVE

Els darrers actes de la cerimònia inaugural correspongueren als discursos oficials i als juraments olímpics El dels atletes, que va ser fet per el regatista Luís Doreste Blanco; i el dels jutges, realitzat per l'àrbitre català de waterpolo Eugeni Asencio Aguirre. 

Per a la retransmissió es va preveure la instal·lació de fins a 110 càmeres de televisió a l'estadi, 75 corresponents a la RTO 92 - televisió oficial dels jocs i proveïdora de la senyal internacional -  i les 45 restants a d'altres televisions per facilitar-ne la personalització. 

Passats aquests trenta anys diferents implicats en el disseny i la producció de la cerimònia destaquen alguns fets complementaris:

  • Com a mostra del canvi d'escala que representaren les cerimònies inaugural i de clausura de Barcelona 92, sempre mes els successius organitzadors dels posteriors Jocs Olímpics han encarregat aquests actes a directors i productors de cinema i/o publicitat.
  • Ja no es tracta d'uns actes pensats per a públics locals o per els assistents a l'estadi de torn. A partir de Barcelona 92 passen a ser uns espectacles televisius globals, pensats per a la seva difusió d'abast mundial i marcats per el desenvolupament exponencial de les tecnologies visuals i digitals.
  • L'única mancança dels actes de Barcelona va ser que foren realitzats i comentats, televisimament parlant, per especialistes en el món de l'esport; de manera que part de la visió global i de la intenció dels productors no es va arribar a 'veure' prou adientment reflectida en la imatge i els comentaris, especialment en el cas de la cerimònia inaugural. 

Desprès de poc mes de 190 minuts de retransmissió, la inconfusible i enyorada veu d'en Constantino Romero (1947-2013) donava com a finalitzada la cerimònia . Aquell primer dia dels jocs havia estat per els organitzadors i voluntaris una muntanya rusa de nervis, neguits i alegries; amb la incomoditat d'algunes deficiències, especialment en la logística dels transports.

Però el tancament de la jornada a l'Estadi Olímpic havia refermat en tots ells la seguretat que els Jocs de Barcelona 92 estaven ben encarrilats i que a la seva fi en quedaria el regust de la feina ben feta i de l'èxit per a la ciutat.

Josep Castellví

(*) "En la meva qualitat de president tinc l'honor d'anunciar-vos que el Comité Olímpic Internacional, reunit en sessió plenària a Lausana, ha confiat l'organització dels Jocs de la vint-i-cinquena Olimpíada de mil nou-cents noranta-dos a la ciutat de... uns moments... a la ciutat de Barcelona"

(**) Aquesta cerimònia la podeu trobar a l'enllaç de YouTube: https://youtu.be/IzGCXdX6gig

(***) La torxa dels Jocs Olímpics d'estiu de 1992 fou dissenyada pel català André Ricard Sala (1929), qui també dissenyà l'estoig de seguretat que s'emprava en part dels trasllats del seu recorregut. A la torxa hi figura el lema 'XXV Olimpíada Barcelona 1992' així com el logotip dels Jocs. La torxa va comptar amb un total de 9.500 portadors i va visitar en 39 dies totes les autonomies d'Espanya, recorrent més de 6.000 quilòmetres. Altrament, en relació a la idea de la seva arribada a Catalunya en un indret tant emblemàtic com la vila d'Empúries, el catedràtic de Teoria de la Comunicació a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Miquel de Moragas Spà, comenta que "L'elecció de l'antiga colònia grega d'Empuries, a la Mediterrània, com a port per a rebre la torxa olímpica dels Jocs de 1992 pot constituir un primer i significatiu missatge: el de la voluntat dels Jocs de Barcelona de promoure un diàleg enriquidor entre cultures diferents". Publicat a 'Comunicació, identitats culturals i Jocs Olímpics: l'experiència de Barcelona 92'. Centre d'Estudis Olímpics de la UAB. Barcelona 1992

Boletín. Una interesante aproximación a la historia del Montjuïc...

22 de jul. 2022

El Centro de Investigación Histórica del Poble-sec

El Centro de Investigación Histórica del Poble-sec (CERHISEC) fue fundado en 1998 por un grupo de personas del barrio interesadas en la recuperación y difusión de la historia del Poble-sec y de la montaña de Montjuïc, tal y como se define en su página web. Cumple, por tanto, veinticuatro años de vida y de tarea ininterrumpida.

Para conseguir este objetivo cuenta con la colaboración de sus propios socios que, mediante una modesta aportación, ayudan a subvenir los presupuestos de la entidad y, especialmente, la publicación con periodicidad anual de su revista 'Les ressenyes del CERHISEC' que este año publica su número 21. A lo largo de las sucesivas ediciones se han ido publicando más de 140 artículos de las más diferentes temáticas, siempre vinculadas a la memoria y la historia del barrio del Poble-sec.

Se da el caso que en el número ocho de la citada publicación, publicado en 2006, halló cabida una muy interesante síntesis de la historia del Club Natació Montjuïc, escrita por Josep Fabra, elaborada mediante investigación documental y los testimonios de memoria oral de personas vinculadas a la entidad.

Portada del n. 8 de la revista 'Les ressenyes del CERHISEC', del año 2006
Fuente: Biblioteca del Poble-sec, Francesc Boix

El autor

El artículo en cuestión está firmado por Josep Fabra i Llahí (Barcelona, ​​1951). Josep Fabra ha sido fundador y presidente del CERHISEC durante sus primeros ocho años; apasionado como se define de la historia del Poble-sec y del vecino barrio de Sant Antoni - donde nació  -, ha seguido colaborando en todo lo necesario para el desarrollo de la entidad. Una vez realizados los estudios de Magisterio y la licenciatura de Filología hispánica, dedicó su actividad profesional a la enseñanza.

Además de las colaboraciones antes mencionadas ha publicado algunos libros, destacando el titulado 'Lurdes. La parròquia de la França Xica. 1867–1991' del año 2007. Situada en la calle de Font Honrada, en una barriada del Poble-sec históricamente conocida como la França Xica, esta parroquia ha destacado en su larga historia por dos rasgos singulares y recurrentes: la veneración de la Virgen de Lurdes y la violencia de la que ha sido víctima en épocas de revueltas obreras y anticlericales. Josep Fabra repasa esta larga vivencia desde el año de su fundación y hasta el inicio de la década de los años noventa del siglo pasado, con gran despliegue de material textual y gráfico en sus 150 páginas.

Portada del libro 'Lurdes, la parròquia de la França Xica, 1867-1991
Fuente: Página web del CERHISEC

El artículo 'El Club Natació Montjuïc' de Josep Fabra

Con una extensión de diecisiete páginas de la revista, que van de la 129 a la 145, el autor divide los sesenta años de vida del C.N. Montjuïc estudiados - 1944-2004 - en los siguientes períodos:

  • Fundación y orígenes
  • Los inicios: de 1944 a 1949
  • De la sede del Paral·lel a las nuevas instalaciones de Folch y Torres: 1949-1966
  • Expansión e inauguración de la ciudad deportiva: 1966-1979
  • Los últimos veinticinco años (1979-2004)

Primera página del artículo del n. 8 de la revista 'Les ressenyes del
CERHISEC' sobre la historia del Club Natació Montjuïc.
Fuente: Biblioteca del Poble-sec, Francesc Boix

En la introducción del artículo el autor nos señala que:

"Algunas entidades deportivas del Poble-sec han devenido en emblemáticas por su implantación social y territorial en el barrio a lo largo de mes de medio siglo. Sin menospreciar a todas las demás, estas han sido la Agrupació Ciclista Montjuïc, la Unió Esportiva Poble-sec y el Club Natació Montjuïc. O dicho de una manera más popular : la Grupa, El Sec y el Montjuïc. El hecho de pertenecer a alguna de ellas venía a ser un signo de identidad..."

A continuación nos hace saber que su intención no es la de hacer "una exclusiva y exhaustiva lista de datos de la entidad" que, como el propio Fabra advierte, ya se encuentran en la documentación escrita sobre el club, especialmente en el libro del cincuentenario de la entidad '1944/1994. 50 Anys del Club de Natació Montjuïc', editado por el mismo club en abril de 1994. Menciona correctamente a los catorce fundadores 'canónicos' de la entidad, aunque a menudo han aparecido muchos más a los que se les ha adjudicado esta condición que si bien pueden ser considerados de los primeros socios, en ningún caso son fundadores (*).

Reproducción de las dos primeras páginas del artículo 'El Club Natació Montjuïc'
Fuente: Biblioteca del Poble-sec, Francesc Boix

Vídeo con el artículo completo, en su versión en catalán.
Fuente: Archivo JCE

En relación al papel de Vicenç Esquiroz Soliva como alma de la sociedad en sus inicios o dicho en palabras de Josep Fabra que "fue la verdadera piedra angular de la nueva entidad", siendo cierta la afirmación conviene matizar que la fundación y los primeros años del club fueron más corales de lo que suele conocerse y reflejarse. En relación al número 1 de socio es seguro que durante los primeros años correspondió a Martí Planas Ferrer (1900-1967) que ya había sido fundador del Mediterráneo y de alguna forma fue el mentor y compañero de los primeros años como nadador, dirigente deportivo y periodista de Vicenç Esquiroz. Siendo él mismo periodista de 'La Vanguardia Española', renunció al número 1 de socio a principios de los años cincuenta, pasando a ser Socio de Honor de la entidad, al entender que podía haber una incompatibilidad entre su actividad profesional y su papel institucional en el Montjuïc. Desgraciadamente en algunos momentos pareció que en el club se extendía sobre de Martí Planas una sombra de olvido y silencio; no por parte del propio Esquiroz, que siempre le recordó y respetó.

Recorte de 'La Vanguardia Español' del 17 de agosto de 1967
comunicando el deceso de Martí Planas Ferrer
Fuente: Hemeroteca La Vanguardia

A partir de ahí entra en los capítulos ya descritos anteriormente. Señala acertadamente el carácter popular de la entidad, que corresponde plenamente a su ubicación territorial y social en aquellos años de su fundación. Vincula la fundación con la ruptura producida en el seno del Club Deportivo Mediterráneo, por causas ampliamente explicadas en este blog, que motivó que algunos de sus miembros decidieran crear un nuevo club de natación; así como con la recuperación de algunos de los nadadores y directivos de Club Natació Mare Nostrum, desaparecido como tantos otros al término de la guerra incivil. Señala también la estrecha vinculación de algunos de los fundadores con el 'Centre Autonomista de Dependents del Comerç i de la Industria' (CADCI), que por otro lado fue vivero de muchas iniciativas deportivas y del mundo de la natación. La misma Federació Catalana de Natació Amateur celebró su acto fundacional en sus locales.

Va repasando la vida de la entidad, con su peregrinación de local en local - generalmente bares donde eran clientes poco apreciados por los dueños, atendiendo a su talante deportivo - hasta la llegada al Chipirón, morada definitiva por mas de treinta y seis años. Cita el siempre considerado como primer 'local social' del club: la piscina municipal de Montjuïc, o lo que es lo mismo, 'la piscina del Ramos''. Se informa del acuerdo con Baños Populares de Barcelona para el usufructo de parte de las instalaciones de la Ronda de Sant Pau; hasta llegar al año 1966 en que se inaugura la piscina municipal de la plaza Folch i Torres, que durante 36 años será la sede deportiva de la entidad, más adelante compartida con la Zona Deportiva de Can Borinot.

Se incluye una referencia a la conmemoración del XXV aniversario de la entidad, en 1969, con una gran profusión de actos deportivos y sociales. Menciona un hecho poco conocido, como fue el de la confección del himno del club, compuesto y cantado por los integrantes de la coral 'La Palma Moderna', que tenía su sede en un bar de la plaza del Sortidor (** ). Cabe decir que, en estos momentos, aún no hemos podido recuperar la música  de este himno, cuya vigencia fue extremadamente corta.

Recorte del boletín del C.N. Montjuïc n. 236 de mayo de 1969
reproduciendo la letra del himno del club.
Fuente: Archivo JCE

Al hablar de los tiempos de la compra de los terrenos y del inicio de las obras de la Zona Deportiva, Josep Fabra comenta que:

"Todas estas gestiones se desarrollaron en un período difícil, dada la inestabilidad política que vivía el país, inmerso en el cambio de la dictadura a la democracia. A petición de la Asociación de Vecinos y con el consentimiento del club, su sede social acogió un acto donde se debatió sobre el referéndum de la Reforma Política de Adolfo Suárez. Era a finales de 1976."

La referencia ha de deberse a la asociación de vecinos del Poble-sec. Cabe decir que ya en los años 1972 y 1973, aún con el régimen franquista, en la entonces recién nacida Secció Cultural del club, se habían celebrado actos similares en el Chipirón con las que todavía eran proto-asociaciones de vecinos del Raval y del Poble-sec, para tratar temas urbanísticos y sociales del barrio respectivo; siempre con la presencia preceptiva de la 'autoridad gubernativa' en forma de policías desplazados por la brigada político-social.

En el último capítulo se menciona lo que podríamos llamar los inicios de la crisis estructural que ha venido sufriendo la entidad desde mediados de los años noventa hasta nuestros días. Siguiendo los límites temporales de este blog, que abarca hasta el año 2000 de la actividad del C.N. Montjuïc, no entraremos en ningún análisis detallado de los motivos que pueden haber concurrido.

Nos conformamos, sin embargo, al señalar que una de las muchas posibles explicaciones de la progresiva minorización de la importancia deportiva y social del Montjuïc puede haber sido su progresivo alejamiento de su hábitat natural, como eran el Poble Sec y el Raval o Sant Antoni. Este alejamiento es más manifiesto a partir de que en 2002, como se explica en el artículo, el ayuntamiento de Barcelona clausurara la piscina de Folch y Torres por una serie de déficits estructurales y de mantenimiento.

En relación con esta crisis sostenida en el tiempo, aunque con algunos altibajos, en la página 141 del artículo Josep Fabra nos explica que:

"Es preciso decir que la evolución del número de socios inició una lenta y preocupante bajada a partir de 1996... Las nuevas ofertas deportivas, vehiculadas a través de nuevas empresas con modernas instalaciones y un abanico de actividades innovadoras, entraron en competencia con el modelo tradicional de club de natación"

Para concluir más adelante:

"Socialmente, su repercusión ha sido muy importante. Conjuntamente con el Sec... ha compartido, si se me permite la expresión, el primer puesto del ranking deportivo como fenómeno de masas del barrio. La cohesión social que ha aportado es innegable. El Montjuïc durante años ha sido lugar de encuentro y de socialización, un verdadero segundo hogar para muchos socios. Ser socio del Montjuïc también simbolizaba pertenecer a una comunidad territorialmente determinada."

Amén.

Memorias del Montjuïc

(*) A lo largo de los años el concepto de socio fundador ha tenido diferentes interpretaciones, pero del conjunto de la documentación recopilada lo cierto es que la interpretación 'canónica' establece el listado de catorce personas documentadas en el libro del cincuentenario y reproducidas en el artículo. Más adelante se le dio un sentido más amplio incluyendo a los veinticinco primeros socios, que formaban la comisión consultiva. De esta manera, Alexandre Sales sería, seguramente, uno de los primeros socios de la entidad, pero en ningún caso uno de los fundadores.

(**) Fundada en 1917, en el momento actual todavía existe la agrupación de 'La Palma Moderna', aunque ya no funciona como coral. Es decir, es una coral en la que ya no se canta. Los miembros que actualmente la conforman son hijos de antiguos cantores. Aunque hace más de una década que dejaron de cantar, los herederos de la agrupación se siguen reuniendo cada lunes en el local que compraron hace 30 años. Además, también siguen organizando escapadas en familia. Durante los años en los que la coral tuvo más actividad, viajaban para realizar conciertos en los pueblos, iban a los hospitales a cantar ya traer regalos a los niños enfermos, participaban en todas las fiestas del barrio, entre otras muchas actividades.

Versión castellana del 'Himne del Club': Piscina de claras aguas/del Club de Natació/eres una dulce madre/cuna del nadador./Cuando me abrazas/siento el dulce encanto/de las suaves caricias/de tus olas en mi pecho./ PALMADAS/ Naciste en Barcelona/del parque de Montjuïc cercana/con el Mediterraneo a tus pies/y con un bello cielo por corona./ Sí, del parque de Montjuïc cercana/que dia y noche perfuman/claveles, rosas y acacias/y la flor del jazmín./Club de Natació/de noble y antiguo historial/de atletes eres creador: Visca el Club de Natació (tres veces) !!MONTJUÏC¡¡. 

Butlletí. Una interessant aproximació a la història del Montjuïc...

21 de jul. 2022

El Centre de Recerca Històrica del Poble-sec

El Centre de Recerca Històrica del Poble-sec (CERHISEC) va ser fundat el 1998 per un grup de persones del barri interessades en la recuperació i difusió de la història del Poble-sec i de la muntanya de Montjuïc, tal com es defineix en la seva pàgina web. Compleix, per tant, vint-i-quatre anys de vida i de tasca ininterrompuda.
 
Per tal d'aconseguir aquest objectiu compte amb la col·laboració dels seus propis socis que, mitjançant una modesta aportació,
ajuden a subvenir les despeses de l'entitat i, especialment, la publicació amb periodicitat anual de la seva revista 'Les ressenyes del CERHISEC' que aquest any publica el seu número 21. En les seves successives edicions s'hi han anat publicant mes de 140 articles de les mes diferents temàtiques, sempre vinculades a la memòria i la història del barri del Poble-sec.

El cas es que en el número vuit de l'esmentada publicació, publicat l'any 2006, hi va trobar cabuda una molt interessant síntesi de la història del Club Natació Montjuïc, escrita per en Josep Fabra, elaborada mitjançant recerca documental i els testimonis de memòria oral de persones vinculades amb l'entitat.

Portada del n. 8 de la revista 'Les ressenyes del CERHISEC', de l'any 2006
Font: Biblioteca del Poble-sec, Francesc Boix

L'autor

L'article en qüestió es signat per en Josep Fabra i Llahí (Barcelona, 1951). En Josep Fabra ha estat fundador i president del CERHISEC durant els seus primers vuit anys; apassionat com es defineix de la història del Poble-sec i del veí barri de Sant Antoni - on va néixer -, ha seguit col·laborant amb tot el que ha estat necessari per el desenvolupament de l'entitat. Un cop fets els estudis de Magisteri i la llicenciatura de Filologia hispànica, va dedicar la seva activitat professional a l'ensenyament.

A més de les col·laboracions abans esmentades ha publicat alguns llibres, destacant el titulat 'Lurdes. La parròquia de la França Xica. 1867–1991' de l'any 2007. Situada al carrer de Font Honrada, en una barriada del Poble-sec històricament coneguda com la França Xica, aquesta parròquia ha destacat en la seva llarga història per dos trets singulars i recurrents: la veneració de la Mare de Déu de Lurdes i la violència de què ha esta víctima en èpoques de revoltes obreres i anticlericals. En Josep Fabra en repassa aquesta llarga vivència des de l'any de la seva fundació i fins a l'inici de la dècada dels anys noranta del segle passat, amb gran desplegament de material textual i gràfic en les seves 150 pàgines.

Portada del llibre 'Lurdes, la parròquia de la França Xica, 1867-1991
Font: Pàgina web del CERHISEC

L'article 'El Club Natació Montjuïc' d'en Josep Fabra

Amb una extensió de disset pàgines de la revista, que van de la 129 a la 145, l'autor divideix els seixanta anys de vida del C.N. Montjuïc estudiats  - 1944-2004 - en els períodes següents:

  • Fundació i orígens
  • Els inicis: de 1944 a 1949
  • De la seu del Paral·lel a les noves instal·lacions de Folch i Torres: 1949-1966
  • Expansió i inauguració de la ciutat esportiva: 1966-1979
  • Els darrers vint-i-cinc anys (1979-2004)

Primera pàgina de l'article del  n. 8 de la revista 'Les ressenyes del 
CERHISEC' sobre la història del Club Natació Montjuïc.
Font:  Biblioteca del Poble-sec, Francesc Boix

En la introducció de l'article l'autor ens assenyala que:

"Algunes entitats esportives del Poble-sec han esdevingut emblemàtiques per la seva implantació social i territorial al barri al llarg de mes de mig segle. Sense menystenir totes les altres, aquestes han estat l'Agrupació Ciclista Montjuïc, la Unió Esportiva Poble-se i el Club Natació Montjuïc. O dit d'una manera mes popular : la Grupa, El Sec i el Montjuïc. El fet de pertànyer-hi venia a ser un signe d'identitat..."

Tot seguit ens fa saber que no té intenció de fer "una exclusiva i exhaustiva llista  de dades de l'entitat" que, com el mateix Fabra adverteix, ja es troben en la documentació escrita sobre el club, especialment en el llibre del cinquantenari de l'entitat '1944/1994. 50 Anys del Club de Natació Montjuïc', editat per el mateix club l'abril de 1994. Esmenta correctament els catorze fundadors 'canònics' de l'entitat, per bé que sovint n'han aparegut molts mes amb aquesta condició que si bé poden ser considerats dels primers socis, en cap cas en són fundadors (*).

Reproducció de les dues primeres pàgines de l'article 'El Club Natació Montjuïc'
Font:  Biblioteca del Poble-sec, Francesc Boix

Vídeo amb l'article complet.
Font: Arxiu JCE

En relació al paper d'en Vicenç Esquiroz  Soliva com a ànima de la societat en els seus inicis o dit en paraules d'en Josep Fabra que "va ser el veritable pal de paller de la nova entitat", essent certa l'afirmació convé matisar que la fundació i els primers anys del club van ser mes corals del que se sol conèixer i reflectir. En relació al número 1 de soci es segur que durant els primers anys va correspondre a en Martí Planas Ferrer (1900-1967) que ja havia estat fundador del Mediterrani i d'alguna manera va ser el mentor i company dels primers anys com a nedador, dirigent esportiu i periodista d'en Vicenç Esquiroz. Periodista ell mateix de 'La Vanguardia Española', va renunciar al número 1 de soci a començaments dels anys cinquanta, passant a ser Soci d'Honor de l'entitat, en entendre que hi podia haver una incompatibilitat entre la seva activitat professional i el seu paper institucional al Montjuïc. Malauradament en alguns moments va semblar que al club s'estenia sobre d'en Martí Planas una ombra d'oblit i de silenci; no per part del mateix Esquiroz, que sempre el va recordar i respectar.

Retall de 'La Vanguardia Español' del 17 d'agost de 1967 
comunicant el decés d'en Martí Planas Ferrer
Font: Hemeroteca La Vanguardia

A partir d'aquí entra en els capítols ja descrits anteriorment. Senyala encertadament el caràcter popular de l'entitat, que es correspon plenament a la seva ubicació territorial i social en aquells anys de la seva fundació. Vincula la fundació amb el trencament produït al sí del Club Esportiu Mediterrani, per causes abastament explicades en aquest bloc, que va motivar que alguns dels seus membres decidissin de crear un nou club de natació; així com amb la recuperació d'alguns dels nedadors i directius de Club Natació Mare Nostrum, desaparegut com tants d'altres a l'acabament de la guerra incivil. Assenyala, també, la vinculació estreta d'alguns dels fundadors amb el Centre Autonomista de Dependents del Comerç i de la Industria (CADCI), que d'altre banda va ser viver de moltes iniciatives esportives i del món de la natació. La Mateixa Federació Catalana de Natació Amateur va celebrar el seu acte fundacional als seus locals.

Va repassant la vida de l'entitat, amb el seu pelegrinatge de local en local - generalment bars on eren clients poc estimats per els seus amos, atenent al seu tarannà esportiu - fins a l'arribada al 'Chipirón', estatge definitiu per mes de trenta-sis anys. Esmenta el sempre considerat com a primer 'local social' del club: la piscina municipal de Montjuïc, o el que es el mateix, 'la piscina d'en Ramos'. S'informa de l'acord amb 'Baños Populares de Barcelona' per a l'usdefruit de part de les instal·lacions de la Ronda de Sant Pau; fins arribar a l'any 1966 en que s'inaugura la piscina municipal de la plaça Folch i Torres, que durant 36 anys serà la seu esportiva de l'entitat, mes endavant compartida amb la Zona Esportiva de Can Borinot.

S'inclou una referència a la commemoració del XXV aniversari de l'entitat, l'any 1969, amb una gran profusió d'actes esportius i socials. Esmenta un fet poc conegut, com va ser el de la confecció de l'himne del club, composat i cantat per els integrants de la coral 'La Palma Moderna', que tenia la seu en un bar de la plaça del Sortidor (**). Val a dir que, a hores d'ara, no hem pogut retrobar la música d'aquest himne, que d'altra banda va gaudir d'una vigència extremadament breu.

Retall del butlletí del C.N. Montjuïc n. 236 del maig de 1969
reproduint la lletra de l'himne del club.
Font: Arxiu JCE

En parlar dels temps de la compra dels terrenys i de l'inici de les obres de la Zona Esportiva, en Josep Fabra comenta que:

"Totes aquestes gestions es van desenvolupar en un període difícil, atesa la inestabilitat política que vivia el país, immergit en el canvi de la dictadura a la democràcia. A petició de l'Associació de Veïns i amb el consentiment del club, la seva seu social va acollir un acte on es va debatre sobre el referèndum de la Reforma Política d'Adolfo Suárez. Era a finals de 1976."

La referència ha de ser a l'associació de veins del Poble-sec. Val a dir que ja als anys 1972 i 1973, encara amb el règim franquista, a la llavors nounada Secció Cultural del club, s'havien celebrat actes similars al 'Chipirón' amb les que encara eren proto-associacions de veïns del Raval i del Poble-sec, per a tractar temes urbanístics i socials del barri respectiu; sempre amb la presència preceptiva de la 'autoridad gubernativa' en forma de policies desplaçats per la brigada politica-social.

En el darrer capítol s'esmenta el que en podríem dir els inicis de la crisi estructural que ha vingut patint l'entitat des de mitjans dels anys noranta fins als nostres dies. Seguint els límits temporals d'aquest bloc, que abasta fins a l'any 2000 de l'activitat del C.N. Montjuïc, no entrarem en cap anàlisi detallada dels motius que hi poden haver concorregut.

Ens conformem, però, en remarcar que una de les moltes possibles explicacions de la progressiva minorització de la importància esportiva i social del Montjuïc pot haver estat el seu progressiu allunyament del seu hàbitat natural, com eren el Poble-sec i el Raval o Sant Antoni. Aquest allunyament es mes manifest a partir de que a l'any 2002, com s' explica a l'article, l'ajuntament de Barcelona clausura la piscina de Folch i Torres per un seguit de dèficits estructurals i de manteniment.

En relació amb aquesta crisi sostinguda en el temps, per bé que amb alguns alts i baixos, a la pàgina 141 de l'article en Josep Fabra ens explica que:

"Val a dir que l'evolució del nombre de socis va iniciar una lenta i preocupant davallada a partir de 1996... Les noves ofertes esportives, vehiculades a través de noves empreses amb modernes instal·lacions i un ventall d'activitats innovadores, van entrar en competència amb el model tradicional de club de natació"

Per a concloure mes endavant:

"Socialment, la seva repercussió ha estat molt important. Conjuntament amb el Sec... ha compartit, si se'm permet l'expressió, el primer lloc del rànquing esportiu com a fenomen de masses del barri. La cohesió social que ha aportat es innegable. El Montjuïc durant anys ha estat lloc de trobada i de socialització, una veritable segona llar per a molts socis. Ser soci del Montjuïc també simbolitzava pertànyer a una comunitat territorialment determinada."

Amén.

Memòries del Montjuïc

(*) Al llarg dels anys el concepte de soci fundador ha tingut diferents interpretacions, però del conjunt de la documentació recopilada el cert es que la interpretació 'canònica' estableix el llistat de catorze persones documentades en el llibre del cinquantenari i reproduïdes també en aquest article. Mes endavant se li va donar un sentit mes ampli incloent-hi els vint-i-cinc primers socis, que formaven la comissió consultiva. Així, en Alexandre Sales seria, segurament, un dels primers socis de l'entitat, però en cap cas va ser-ne fundador

(**) Fundada l'any 1917, en el moment actual encara existeix l'agrupació de 'La Palma Moderna', per bé que ja no funciona com a coral. És a dir, es una coral on ja no es canta. Els membres que actualment la conformen són fills d'antics cantaires. Tot i que fa més d’una dècada que van deixar de cantar, els hereus de l'agrupació se segueixen reunint cada dilluns al local que van comprar ara fa 30 anys. A més, també continuen organitzant escapades en família. Durant els anys en què la coral va tenir més activitat, viatjaven per realitzar concerts als pobles, anaven als hospitals a cantar i a portar regals als infants malalts, participaven en totes les festes del barri, entre moltes d'altres activitats. 

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