Memòries del Montjuïc...
i d'altres fets esportius
Memorial Jaume Monzó
Amb la tecnologia de Blogger.

'Nadar ENTRE 2 AGUAS', ya tenemos aquí el libro de Jordi Murio Fisa...

1 de juny 2022

Portada del libro 'Nadar ENTRE 2 AGUAS' de
nuestro amigo y compañero Jordi Murio Fisa.
Fuente: Editorial Transverso. Ft. Gracia de la Hoz

El próximo jueves 9 de junio, en la sala Alfons Cànovas del Club Natació Atlètic-Barceloneta, tendrá lugar la presentación oficial de este libro escrito por Jordi Murio Fisa, amigo y compañero que forma parte del colectivo que ha impulsado la publicación de nuestro blog (*).

La presentación de Jordi Murio es innecesaria en el mundo de la natación al que ha dedicado prácticamente su vida entera. Desde sus comienzos como nadador del Club Natació Montjuïc hasta su dedicación profesional a las tareas de entrenador, en la que ha sobresalido por más de cuarenta años. Estamos seguros que este libro alcanzará el éxito que merece Jordi, dado que hemos sido testigos del proceso que le ha llevado a escribirlo desde la incomodidad con los procesos que se han seguido, de unos años a esta parte, en las prácticas organizativas y en la gestión del mundo de la natación, especialmente por lo que se refiere al alto rendimiento.

La editorial 'Tranverso', responsable de la edición del libro, lo presenta con las siguientes palabras:

"En este libro el autor nos relata su aventura durante tantísimos años dedicados a este deporte, la natación. Pretende ir a campo abierto y con total atrevimiento, sin tapujos. Para aportar causas y efectos de los que él llama 'el entrenamiento invisible'.

El libro nos hace un recorrido entre la natación del pasado (tiempo de fecundación), un presente normalizado y estático y la intención de poner un granito de arena a un futuro, en sus palabras, 'menos egocéntrico'.

Jordi Murio se lanza a la piscina con este libro (nunca mejor dicho) a través de toques de inteligencia artificial y sus algoritmos. Mencionando que ya es momento de empezar a visionar que muy pronto empezaremos a utilizar el 'avatar o metaverso nadador'."

Aún no hemos tenido ocasión de leer el libro, pero recogemos aquí alguna de las ideas que Jordi ha ido expresando últimamente en referencia al tema que nos ocupa. Así, en declaraciones a Alberto Martinez del 'Diario AS' del once de julio de 2018, afirmaba que:

"... Pero no hace falta dar la imagen que hay que entrenar ocho horas al dia. Creo que los jóvenes entrenan demasiado, van a concentraciones de altura, actúan como profesionales y se les machaca... no se puede aplicar esta profesionalización a los juniors...

... La culpa es del sistema que impera. Cada vez hay menos entrenadores formativos. El sistema absorbe a todos y los conduce al rendimiento. Se creó una mentira y los entrenadores están obligados a creérsela..."

Podemos recordar, también, un escrito del propio Jordi Murio colgado en su muro de Facebook, con fecha del 20 de febrero de 2021, donde rememorando la entrega que se le había hecho por parte del Instituto Nacional de Educación Física de Cataluña (INEFC) del 'I Premi a la Excel·lència' en 2018, aprovecha para referirse a alguna de las ideas que ha venido elaborando a lo largo de los últimos años:

"Que decir que, con todo lo escrito y viendo la foto con las caras de aquellos que asistieron al acto, hay algo invisible y clave a introducir en esto que se llama Excelencia, son las emociones. Un profesional de la natación que no busque emociones, como dice Joan Margarit (**), no ha vivido correctamente su trabajo en el transcurso de su vida Por último, en la dimensión personal cobra gran relevancia la motivación intrínseca - diversión y placer hacia la propia práctica - y de logro - deseo de mejorar y superarse - es lo que da lugar al compromiso y perseverancia. Además, hay que plantear retos difíciles y a su vez alcanzables - dentro de la zona de desarrollo -, concebir el error como una parte del aprendizaje, enfatizar la confianza y la autoeficacia en las propias fortalezas para superar posibles limitaciones, incluyendo la importancia de la inteligencia emocional."

Recibiendo de manos del director del INEFC, Jordi Solà, el primero
'Premio a la Excelencia' otorgado por esta institución académica.

Foto de grupo del homenajeado con los familiares,
amigos y conocidos que pudieron asistir al acto.
Fuentes: Archivo JCE. Ft. SI

"También pienso que entre la natación y los entrenadores no es correcta aquella frase que dice: 'en esta vida todo está escrito', ya que esto es una buena manera de elidir responsabilidades o de no atreverse a crear, investigar y escribir lo que nadie ha escrito, aquello que puede ser novedad para interesarse o para desecharlo, cualquiera de las dos opciones es buena porque ambas te han hecho pensar y, a veces, compartir con otros colegas. En estos casos, uno se está reciclando y cultivando permanentemente, incluso en fase de jubilación si la guía es ser creativo por encima de vincularse a sistemas encorsetados por el resultadismo inmediato. Tampoco no estaría de más que alguien proponga una pincelada sobre (lo) que espera a nuestro deporte de la natación en el futuro. Siguiendo con las teorías de Hawking y sus puntos muertos a explorar, habría que ser más progresista y avanzar ajustando mejor los ciclos vitales da cada deportista, sin ceñirse tanto a los límites de edad, a la categorización regulada, a las marcas mínimas límites, a las premiaciones precoces, etcétera y optimizar mejor los contextos adaptativos para encontrar el mejor rendimiento personal - éxito vs (con) excelencia - con un desarrollo evolutivo inteligente y no solamente por datos salidos del cronómetro o sistemas direccionados a los grandes volúmenes e intensidades."

Memòries del Montjuïc

(*) Están previstas, más adelante, presentaciones en Reus, Valencia y seguramente también en Madrid, en la sede del CSD. Este libro no será distribuido en librerías. Si quereís hacer un pedido debeís dirigiros a la editorial 'Tansverso' en el siguiente enlace: https://editorialtransverso.com/entre-dos-aguas/

(**) Joan Margarit Consarnau (1938-2021), de profesión arquitecto, ha sido uno de los más importantes y aclamados poetas en lengua catalana y castellana de los últimos años y reconocido con el 'Premio Cervantes' en 2019. En su escrito Murio se refiere al escritor en el encabezamiento y vuelve a hacerlo en las postrimerías aquí reproducidas. El artículo completo lo encontrareis en: https://www.facebook.com/jordi.muriofisa

"Nadar ENTRE 2 AGUAS", el llibre d'en Jordi Murio ja és aquí...

Portada del llibre "Nadar ENTRE 2 AGUAS" del 
nostre amic i company Jordi Murio Fisa.
Font: Editorial Transverso. Ft. Gràcia de la Hoz

El proper dijous 9 de juny, a la sala Alfons Cànovas del Club Natació Atlètic-Barceloneta, tindrà lloc la presentació oficial d'aquest llibre escrit per en Jordi Murio Fisa, amic i company que forma part del col·lectiu que ha impulsat la publicació del nostre bloc (*).

La presentació d'en Jordi Murio es sobrera en el món de la natació al qual ha dedicat pràcticament la seva vida sencera. Des dels seus començaments com a nedador del Club Natació Montjuïc fins a la seva dedicació professionals a les tasques d'entrenador, en la qual ha excel·lit per mes de quaranta anys. Som ben segurs que aquest llibre assolirà l'èxit que es mereix en Jordi, atès que hem estat testimonis del procés que l'ha portat a escriure'l des de la incomoditat amb els processos que s'han seguit, d'uns anys ençà, en les pràctiques organitzatives i en la gestió del món de la natació, especialment per el que fa a l'alt rendiment.

L'editorial 'Tranverso', responsable de l'edició del llibre, el presenta amb les paraules següents:

"En este libro el autor nos relata su aventura durante tantísimos años dedicados a este deporte, la natación. Pretende ir a campo abierto y con total atrevimiento, sin tapujos. Para aportar causas y efectos de los que él llama 'el entrenamiento invisible'.

El libro nos hace un recorrido entre la natación del pasado (tiempo de fecundación), un presente normalizado y estático y la intención de poner un granito de arena a un futuro, en sus palabras, 'menos egocéntrico'.

Jordi Murio se lanza a la piscina con este libro (nunca mejor dicho) a través de toques de inteligencia artificial y sus algoritmos. Mencionando que ya es momento de empezar a visionar que muy pronto empezaremos a utilizar el 'avatar o metaverso nadador'."

Encara no hem tingut ocasió de llegir el llibre, però recollim aquí alguna de les idees que en Jordi ha anat expressant darrerament en referència al tema que ens ocupa. Així, en declaracions a Alberto Martinez del 'Diario AS' de l'onze de juliol de 2018, afirmava que:

"... Pero no hace falta dar la imagen que hay que entrenar ocho horas al dia. Creo que los jóvenes entrenan demasiado, van a concentraciones de altura, actúan como profesionales y se les machaca... no se puede aplicar esta profesionalización a los juniors...

... La culpa es del sistema que impera. Cada vez hay menos entrenadores formativos. El sistema absorbe a todos y los conduce al rendimiento. Se creó una mentira y los entrenadores están obligados a creérsela..."

Recordem, també, un escrit del mateix Jordi Murio penjat al seu mur de Facebook, amb data del 20 de febrer de 2021, on tot recordant el lliurament que se li havia fet per part de l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC) del 'I Premi a la Excel·lència' l'any 2018, aprofita per a referir-se a alguna de les idees que ha anat elaborant al llarg dels darrers anys:

"Que decir que, con todo lo escrito y viendo la foto con las caras de aquellos que asistieron al acto, hay algo invisible y clave a introducir en esto que se llama Excelencia, son las emociones. Un profesional de la natación que no busque emociones, como dice Joan Margarit (**), no ha vivido correctamente su trabajo en el transcurso de su vida Por último, en la dimensión personal cobra gran relevancia la motivación intrínseca - diversión y placer hacia la propia práctica - y de logro - deseo de mejorar y superarse - es lo que da lugar al compromiso y perseverancia. Además, hay que plantear retos difíciles y a su vez alcanzables - dentro de la zona de desarrollo -, concebir el error como una parte del aprendizaje, enfatizar la confianza y la autoeficacia en las propias fortalezas para superar posibles limitaciones, incluyendo la importancia de la inteligencia emocional."

Rebent de mans del director de l'INEFC, en Jordi Solà, el primer
'Premi a l'Excel·lència' atorgat per aquesta institució acadèmica.

Foto de grup de l'homenatjat amb els seus familiars, 
amics i coneguts que varen poder assistir a l'acte.
Fonts: Arxiu JCE. Ft. SI

"También pienso que entre la natación y los entrenadores no es correcta aquella frase que dice: 'en esta vida todo está escrito', ya que esto es una buena manera de elidir responsabilidades o de no atreverse a crear, investigar y escribir lo que nadie ha escrito, aquello que puede ser novedad para interesarse o para desecharlo, cualquiera de las dos opciones es buena porque ambas te han hecho pensar y, a veces, compartir con otros colegas. En estos casos, uno se está reciclando y cultivando permanentemente, incluso en fase de jubilación si la guía es ser creativo por encima de vincularse a sistemas encorsetados por el resultadismo inmediato. Tampoco no estaría de más que alguien proponga una pincelada sobre (lo) que espera a nuestro deporte de la natación en el futuro. Siguiendo con las teorías de Hawking y sus puntos muertos a explorar, habría que ser más progresista y avanzar ajustando mejor los ciclos vitales da cada deportista, sin ceñirse tanto a los límites de edad, a la categorización regulada, a las marcas mínimas límites, a las premiaciones precoces, etcétera y optimizar mejor los contextos adaptativos para encontrar el mejor rendimiento personal - éxito vs (con) excelencia - con un desarrollo evolutivo inteligente y no solamente por datos salidos del cronómetro o sistemas direccionados a los grandes volúmenes e intensidades."

 Memòries del Montjuïc

(*) Són previstes, mes endavant, presentacions a Reus, València i segurament també a Madrid, a la seu del CSD. Aquest llibre no serà distribuït en llibreries. Si en voleu fer una comanda us heu d'adreçar  a l'editorial 'Tansverso' en el següent enllaç: https://editorialtransverso.com/entre-dos-aguas/

(**) Joan Margarit Consarnau (1938-2021), de professió arquitecte, ha estat un dels mes importants i aclamats poetes en llengua catalana i castellana dels darrers anys i reconegut amb el 'Premio Cervantes' l'any 2019. En Murio en fa referència a l'escrit en el seu encapçalament i en torna a fer a les acaballes aquí reproduïdes. L'article complert el trobareu a: https://www.facebook.com/jordi.muriofisa

Sprints. Ni Superhéroes de Marvel, ni Superman's... diga 'Gabi' Villarrubia

22 de maig 2022

Nuestro querido amigo y compañero de aventuras waterpolísticas en el Club Natació Montjuïc, Gabriel Villarrubia, viene siendo asaltado y requerido por los medios de comunicación catalanes y del resto de España en sus funciones de imagen visible y promotor del 'Waterpolo Ability', especialidad dedicada a la divulgación de este deporte con vocación de paralímpico.

Sin ir más lejos en el día de ayer, 21 de mayo, 'La Vanguardia' le dedicó un espacio a través del reconocido periodista Segio Heredia con un artículo titulado 'No hay túnel ni lucecitas', cogiendo el rábano por las hojas y haciendo referencia a sus azarosas 'citas' con el más allá.

Recorte de 'La Vanguardia del 21 de mayo de 2022 con el
artículo de Sergio Heredia dedicado a Gabriel Villarrubia
Fuente: Hemeroteca La Vanguardia. Ft. Alex Garcia

Gabriel se toma esta función como imagen y promotor del 'Waterpolo Ability' con una plena dedicación, conformada por mitades de voluntad y entusiasmo dinamizador. Sin embargo, cuenta a su favor con una 'guardia pretoriana' de amigos como son los Josep Gasch, Jordi Alonso, Carlos Martínez y Xavier Llordella, procedentes del histórico Montjuïc entrenado por Imre Szikora (1974-1980). Este núcleo impulsor cuenta también con otros colaboradores como Chus Collado o Josep Ponferrada, además del cobijo encontrado en el 'decano' de la natación catalana y española, el Club Natació Barcelona, ​​que les ha facilitado acogida generosa y sincera.

Se hallan en el proceso de conseguir la institucionalización de esta modalidad deportiva, siguiendo los pasos de Italia donde el 24 de marzo de 2017 la 'Federazions Italiana Nuoto Paralímpico' (FINP) la acogió como deporte promocional. En Catalunya el primer partido oficial tuvo lugar hace pocos días, el 26 de marzo de este mismo año, con el encuentro entre los equipos de 'Waterpolo Ability' del C.N. Barcelona y el C.N. Terrassa, resultando ganadores los primeros por 7-4.


Foto de grupo de los dos equipos participantes en el primer encuentro oficial
de 'Waterpolo Ability'. Arriba, el Barcelona y bajo el Terrassa
Fuente: Facebook CNB y Web CNT. Fts. SI

Cabe recordar de Gabriel Villarrubia que fue un integrante destacado de la 'Década dorada' (1976-1986) del waterpolo blanquiverde (*), formando parte de lo que se conoció como 'El Set del Paralelu' liderado en el banquillo por Imre Szikora y en el agua por los Franch, Sans o Puigdevall, entre otros. Cuatricampeón de España (76, 77, 78 y 79) y subcampeón de Europa (1978).

Equipo campeón de España del año 1976. Szikora (E), Puigdevall, Bertrán, Alonso,
Sans, C. Martinez y Franch. Agachados Vendrell, Fité, Villarrubia, J.A. Martínez,
López, Gasch y Villà en la piscina de Folch y Torres
Fuente: Archivo JCE. Ft. Montejano

De corazón cien por cien blanquiverde y de energía vital desbordante, 'Gabi' fue también por aquel entonces un habitual de la playa de la Barceloneta, aficionado a los deportes allí practicados, como el Ta-ka-tá o el frontón.

Cena de compañerismo del campeonato social de Ta-ka-tá del año 1982.
Gabriel Villarrubia es flanqueado por Vila Masip y Josep
Castellví, respectivamente, en el restaurante del club
Fuente: Archivo JCE. Ft. SI

Como queda reflejado en la entrevista de 'La Vanguardia', el 'Gabi' adulto no ha tenido una 'travesía' sencilla; repleta de incidencias médicas sólo la familia, las antiguas y nuevas amistades y su voluntad de recuperar la práctica deportiva le han permitido hallarse en vías de ir superando estas carencias de su salud. Como botón de muestra, la recuperación de las travesias costeras en el mar; como la que realizó desde el Fòrum hasta el hotel Vela de Barcelona a finales del verano de 2020, acompañado por Josep Gasch y Carlos Martínez

Preparados para realizar una nadada por el litoral barcelonés
Jordi Alonso, Carlos Martínez y Gabriel Villarrubia.
Fuente: Archivo JCE. Ft. SI

Ni que decir tiene que desde el 'Memories...' le deseamos a Gabriel y al resto del equipo del 'Waterpolo Ability' el mayor de los éxitos en su actual empresa...

Memories del Montjuïc

(*) Hemos convenido en nombrar los años que van de 1976 hasta 1986 como 'Década dorada' del waterpolo del C.N. Montjuïc, que incluye hasta siete títulos de los ocho conseguidos a lo largo de su historia de Campeones de España - con los nombres distintos que se iban sucediendo - (en los años 76, 77, 78, 79, 84, 85 y 86 del siglo XX), y dos subcampeonatos de Europa en 1978 y 1982, este último en la Recopa. Todo esto cuenta con la precuela del Campeonato de España del año 1972, del que este próximo mes de septiembre celebraremos el primer cincuentenario.

Sprints. Ni Superherois de Marvel, ni Superman's... digui 'Gabi' Villarrubia

El nostre estimat amic i company d'aventures waterpolístiques en el Club Natació Montjuïc, en Gabriel Villarrubia, ve sent presa i motiu dels mitjans de comunicació catalans i de la resta d'Espanya en les seves funcions d'imatge visible i promotor del 'Waterpolo Ability', especialitat dedicada a la divulgació d'aquest esport amb vocació de paralímpic.

Sense anar mes lluny en el dia d'ahir, 21 de maig, 'La Vanguardia' li dedicà un espai a través del reconegut periodista Segio Heredia amb un article titulat 'No hi ha túnel ni llums', tot agafant el rave per les fulles i fent referència a la seves atzaroses 'cites' amb el mes enllà.

Retall de 'La Vanguardia del 21 de maig de 2022 amb l'article
d'en Sergio Heredia dedicat a en Gabriel Villarrubia
Font: Hemeroteca La Vanguardia. Ft. Alex Garcia

En Gabriel es pren aquesta seva funció com a imatge i promotor del 'Waterpolo Ability' amb una plena dedicació, feta a mitges de voluntat i entusiasme dinamitzador. Compta, però, amb una 'guàrdia pretoriana' d'amics com són els Josep Gasch, Jordi Alonso, Carlos Martínez i Xavier Llordella, procedents de l'històric Montjuïc entrenat per en Imre Szikora (1974-1980). Aquest nucli impulsor compta també amb altres col·laboradors com ara en Chus Collado o en Josep Ponferrada, a mes de l'aixopluc trobat en el degà de la natació catalana i espanyola, el Club Natació Barcelona, que els ha donat acolliment generós i sincer.

Es troben en procés d'aconseguir la institucionalització d'aquesta modalitat esportiva, seguint les passes d'Italia on el 24 de març de 2017 la 'Federazions Italiana Nuoto Paralímpico' (FINP) la va acollir com a esport promocional. A Catalunya el primer partit oficial va tenir lloc fa pocs dies, el 26 de març d'enguany, amb l'encontre entre els equips de 'Waterpolo Ability' del C.N. Barcelona i el C.N. Terrassa, resultant-ne guanyador els primers per 7 - 4.

Foto de grup dels dos equips participants en el primer encontre oficial 
de 'Waterpolo Ability'. Dalt, el Barcelona i sota el Terrassa
Font: Facebook CNB i Web CNT. Fts. SI

D'en Gabriel Villarrubia cal recordar que va ser un integrant destacat de la 'Dècada daurada' (1976-1986) del waterpolo blanc-i-verd (*), formant part del que es va conèixer com 'El Set del Paralelu' liderat a la banqueta per l'Imre Szikora i a l'aigua per els Franch, Sans o Puigdevall, entre d'altres. Quadricampió d'Espanya (76, 77, 78 i 79) i subcampió d'Europa (1978). 

Equip campió d'Espanya de l'any 1976. Szikora, Puigdevall, Bertrán, Alonso, 
Sans, C. Martinez i Franch. Ajupits Vendrell, Fité, Villarrubia, J.A. Martínez,
López, Gasch i Villà a la piscina de Folch i Torres
Font: Arxiu JCE. Ft. Montejano

De cor cent per cent blanc-i-verd i d'energia vital desbordant, en aquells temps en 'Gabi' va ser també un habitual de la platja de la Barceloneta, afeccionat als esports allí practicats, com ara el Ta-ka-tà o el frontó.

Sopar de companyonia del campionat social de Ta-ka-tà l'any de 1982. 
En Gabriel Villarrubia es flanquejat per en Vila Masip i en Josep
Castellví, respectivament al restaurant del club
Font: Arxiu JCE. Ft. SI

Com queda reflectit a l'entrevista de 'La Vanguardia', el 'Gabi' adult no ha tingut una 'travessia' senzilla; abundosa d'incidències mèdiques només la família, les  antigues i noves amistats i la seva voluntat de recuperar la pràctica esportiva l'han permès de ser en via d'anar superant aquestes mancances de la seva salut. Com a botó de mostra, la recuperació de les nadades al mar; com la que van fer des de el Fòrum fins a l'hotel Vela a finals de l'estiu de 2020, acompanyat per en Josep Gasch i en Carlos Martínez

Preparats per a fer una nedada per el litoral barceloní
Jordi Alonso, Carlos Martínez i Gabriel Villarrubia.
Font: Arxiu JCE. Ft. SI

No cal dir que des del 'Memòries...' li desitgem a en Gabriel i a la resta de l'equip del 'Waterpolo Ability' el mes gran dels èxits en la seva actual empresa...

Memòries del Montjuïc

(*) Hem convingut en anomenar els anys que van de 1976 fins a 1986 com a 'Dècada daurada' del waterpolo del C.N. Montjuïc, que inclou fins a set títols dels vuit aconseguits al llarg de la seva història de Campions  d'Espanya - amb els noms diferents que s'anaven succeint - (als anys 76, 77, 78, 79, 84, 85 i 86 del segle XX), i dos subcampionats d'Europa el 1978 i el 1982, aquest darrer a la Recopa. Tot això compta amb la preqüela del Campionat d'Espanya de l'any 1972, del qual aquest proper mes de setembre en celebrarem el primer cinquantenari.

Carnet de Socio. Josep Cercós Moya

15 de maig 2022

Los primeros años... nadador y waterpolista

Josep Cercós Moya fue uno de los primeros infantiles que se acercaron a un Vicenç Esquiroz que, en función de entrenador, dirigía la preparación de los escasos primeros nadadores, todos varones, del Club Natació Montjuïc, en ese mes fundacional de abril del 1944. Para que nos explique sus recuerdos de aquellos tiempos y de otros aspectos de su vida de más de ochenta y seis años, nos encaminamos a la calle Nou de la Rambla, donde en el número 143 nació Josep y donde todavía reside en la casa materna este mes de julio de 2019.

Nací en 1932 y al principio iba a las instalaciones de la Plaça Reial, que es el primer recuerdo que tengo porque en realidad como éramos cuatro infantiles enseguida se dedicaron a nosotros; porque lo de los 'nanos' que subían a hacer cursillos ya viene después. Yo ya empezaba a nadar bien, porque claro tanto Boronat como Esquiroz... bueno, en realidad el que a mí me enseñó fue Boronat: a mí, al Tauler y al Navas... en realidad se dedicaron a los cuatro infantiles que nadábamos y enseguida lo asimilé.

1. Recorte del primer 'Llibre de socis' que se conserva en el C.N. Montjuïc, donde consta Josep
Cercós, inicialmente con el número 15, que posteriormente se corrige con el 16.
2. Carnet de Socio renovado en los años 60 de Josep Cercós Moya (*)
Fuente 1: Archivo del CNM
Fuente 2: Archivo JCE, fondo Josep Cercós

A mí la natación me gustaba. Nadaba bien y me iba al puerto a bañarme; enseguida cogí el estilo y a nadar... eh!; al poco tiempo vinieron los campeonatos, que el primero que recuerdo fue en Reus el mismo 1944: 'Campeonatos de Cataluña de menores de 12 años'. Fuimos y quedé segundo o tercero, que me parece que tengo por aquí las medallas, y ya empezó mi historia nadando... yo era bracista, que no había en el club... bueno, había uno que ya era grandote y que debía pensar: "Pepe me pega paliza, yo me retiro..." y quedé yo como bracista; después detrás de mí vino el Páez. A mí me gustaba mucho participar y ya empecé a hacerlo en todas las pruebas en que me solicitaban... no me saltaba ni una... y si se tenía que hacer saltos para coger puntos, también los hacía !.

Relevo de 3x100 m estilos cadetes del C.N. Montjuïc, campeón de Cataluña de 1948
en la Piscina municipal de Montjuïc. De pie Josep Cercós (braza),
Teo Poch (crol). Agachado Martinez Oliete (espalda).
Fuente: Archivo JCE, fondo Josep Cercós. Ft. SI

Mis primeros entrenadores eran algunos de los fundadores y veteranos del club, como el Esquiroz o el Boronat. Y ellos, ay! pobrecitos..., hacían lo que podían. Que podías aprender de un señor que tenía mucho interés, pero que las técnicas no las sabían muy bien... cero, cero, que Dios me perdone. Se nadaba, sí, se nadaba, pero lasde técnica nada. A mí me decían: "haz mil metros de pies y mil metros de braza..." y se acabó la historia... no teníamos técnica, nadábamos cómo podíamos... sí que agunas veces te decían pon el brazo así o asá, pero qué evolución podían tener desde su época de los años 20 ?... que todavía se nadaba el over, que yo los he visto nadando el over todavía.

A mí el que me enseñó más a nadar es Janos (Gergely). Yo seguía nadando la braza aunque quizás era mejor en espalda... en espalda hacía en 100 m 1'24" eh ! . Pero a mí me decían "Pepe, tienes que nadar el crol..." y yo el crol; "Pepe, tienes que nadar la espalda..." y yo la espalda; "tienes que hacer el waterpolo..." y el 'Pepito' hacía el waterpolo, o sea era el aprovechable. Era 'el niño aprovechable' del club. Janos viene hacia finales de los 50's y a mí me queria mucho, me defendía a tope si se ponían conmigo y les decía: "hey !, al 'Pepito' ni me lo toques"... y yo me acuerdo de esta frase: "al 'Pepito' ni me lo toques", así mismo les decía...

Con Janos sí que hacíamos series de 100 o series de 50... o por debajo del agua a ver si llegabas a los 50 metros haciendo apnea. Debían de ser mis dos últimos años o así que me hizo bajar mucho la marca. Era cuando con el Casado del Mediterráneo íbamos picados y que llegué a ganarlo, que yo hice 2'59” en 200 m. braza y él hizo un poco más... pero era muy bueno el Casado. Esto fue en la piscina del Mediterráneo, en la vieja de la calle Galileo. Allí yo bajé de los tres minutos y estaba haciendo 3'12” o 3'14, eh !... y es que era muy bueno el Janos... era muy bueno y además con un carácter !... mucho carácter...

En la piscina 'vieja' de Montjuïc. En primer término Casado,
del Mediterráneo y detrás suyo Cercós, con bañador claro.
Los otros dos nadadores no los tenemos identificados
Fuente: Archivo JCE, fondo Josep Cercós. Ft. SI

Y llegó un día en que me dije que había terminado la competición de natación y me dediqué al waterpolo. En el waterpolo bien, muy bien... nos entrenaba Clemente. Yo era delantero, que me sumergía nadando por debajo del agua y zuummm !... salía delante del portero, gritaba "Lluiiisss" y pim pam, gol !... es una jugada que me inventé yo, nadie me la enseñó y Clemente no me la quitó, que me decía: "Muy bien... 'Pepito' ha marcado". Marcaba muchos goles, eh! y no faltaba nunca, nunca... con Brascó y Lluis Puigdevall éramos los puntales del equipo... y no te lo digo para darme importancia, pero es que era así... y bueno, también estaba el Clemente que también jugaba y bien, eh !... hacía de entrenador-jugador. Brascó jugaba de 'avant-piquet', que decíamos, y distribuía muy bien el juego.

Madrid, septiembre de 1957. Cuadrangular de natación con los equipos del Parque Móvil de
Ministerios, de Madrid; C.N. Judizmendi, de Vitoria; Wassenportverein, alemán
y el C.N. Montjuïc. En la foto el equipo del Montjuïc formado por Brascó, Bonet,
A. Medina, ___, Artigas, Gracia, Romero, Pitart y Cercós de pie.
 Agachados Páez, López, Ll. Puigdevall, Abadias, J. Carabí y Martí
Fuente: Archivo JCE, fondo J. Brascó. Ftg. Agc. CIFRA

Yo era muy agresivo jugando, los tenía bien puestos. eh !... era duro, porque tú veías los defensas y siempre eran tipos fuertes, me acuerdo del Homs del Manresa que... ahh !, 200 kilos debía tener - lo dice exagerando y medio riendo -, aquello era una 'mole'... me cogía del traje de baño o me cogía de los cojones, de donde sea y cómo podía... pero yo era muy agresivo, pero con buena fe. Esto de echar al árbitro al agua y de ir a golpes y todo esto, nunca lo he hecho. A veces con el Barceloneta, que los partidos eran épicos, habían echado algún árbitro al agua. Es que en estos partidos la grada de Montjuïc se llenaba. Los palcos de la izquierda eran del Barceloneta y los de la derecha nuestros; porque entonces entrenábamos el Barceloneta a la izquierda, el Atlètic en medio y nosotros a la derecha...

Todo esto duró hasta el año 58 o 59, creo, que fué cuando me dieron la placa al 'Mérito Deportivo' del club y ya lo dejé... que por cierto la placa me la dió el Esponellà, el Barón de Esponellà. La placa no tiene tanta importancia como la que yo le doy a mi carrera en el club, porque yo me dejé la vida... me dejé la vida y me dediqué con mucha fuerza... con todo mi corazón.

Entrevista con Josep Cercós publicada en el boletín del
C.N. Montjuic, en el número 33 del mes de mayo de 1952
Fuente: Archivo JCE

Del mecánico de coches al cantante...

Explicándonos esta vertiente de su vida en el Montjuïc hemos podido comprobar cómo este 'joven' de ochenta y seis años la revive como si estos tiempos tan queridos por él ocurrieran ahora mismo. Por nuestra parte recordamos al fiel asiduo a la playa del club, de unas o dos generaciones anteriores a la nuestra, que lucía un eterno bronceado natural, mucho antes de la aparición de los soláriums, y que sin abandonar nunca su talante, amable y cordial con todo el mundo, no solía participar en los deportes que practicaban otros habituales, como el ta-ka-tano o el frontón, concentrado como estaba en su diaria absorción de vitamina D.

Mientras desarrollaba la carrera deportiva, en su casa también reclamaban de Josep la dedicación necesaria en un hogar modesto, como era el de la mayoría de la gente del Poble Sec de la época. En realidad sus padres no pertenecían a la mayoría obrera o menestral del barrio. Ambos eran actores y cantantes de zarzuela, modalidad musical que en la primera mitad del siglo XX ocupaba un lugar preeminente entre los espectáculos barceloneses; de manera que en estadísticas recogidas en los primeros años del siglo sobre todos los espectáculos que ytenian lugar en Barcelona la zarzuela proporcionó hasta casi 4.500 representaciones anuales, con un porcentaje cercano al 50% del total de espectáculos y entretenimientos de la ciudad...

Mis padres habían sido actores, cantantes de zarzuela... que teníamos cinco teatros aquí en el Paral·lel, cinco teatros... yo casi que nací con la zarzuela, me sabía todas las obras, todo el repertorio completo... o sea que a mí ya me venía de origen: tenía buena voz y me gustaba cantar. Era la época de los Calduch, Jorge Sepúlveda, Guardiola y de todos estos. Intenté ir al conservatorio del Liceu, pero los estudios costaban mucho dinero... y cómo lo pago yo?... no había ayudas ni nada. Mi madre lo intentó, por mediación de personas vinculadas a ese ambiente, pero era muy exclusivo. Si no hubiera sido por el dinero si que me hubiera gustado llegar a ser un barítono atenorado o un tenor lírico, pero bueno... da igual.

Total, que me puse a trabajar porque tenía que ayudar a mis padres. Entré de aprendiz de mecánico, pero no me gustaba hacer de mecánico. Mi jefe era un catalán de la aristocracia catalana que tenía dos talleres muy grandes y muy bonitos: un tal Farnòs Cuixart... fíjate si era catalán, catalán. A veces me decía: "que vendrás el sábado?" y yo: "no...ya sabe usted que tengo que cantar" que yo iba a cantar en salas como el Metropolitano, el Apolo, el Bahia o en el sitio en el que me pedían... Una vez que lo fui a ver , cuando ya estaba enfermo él, me decía: "a ti no te gustaba, verdad, hacer de mecánico ?" y yo: "no, señor Farnós... yo venía a trabajar y usted me hacía serrar, y yo me cansaba de serrar; usted me hacía lavar los aros y los pistones y ahí se terminaba todo" y me respondía: "ya lo sé... ya lo sé !".

Recorte del diario 'La Vanguardiaa' del 18 de diciembre de 1959, con el anuncio del fin
de fiesta para conmemorar las 100 representaciones de la revista 'A Medianoche',
con la participación de 'José Cercós del Salón Metropol',
junto a otros conocidos artistas del momento.
Fuente: Hemeroteca La Vanguardia

A mí el bolero me gustaba mucho. Vi cantar a Lucho Gatica, que vino a Barcelona... qué voz!. Cantó en el 'Teatro Cómico', cuando todavía estaba aquí en el Paral·lel junto al Condal. Y es que el Paral·lel era de una magnificencia !!... pero se ha acabado, ahora ya ha terminado. El ambiente de la noche, no sabéis lo que era... estaba el Apolo, estaba  el Hora; los 'Cafés Cantantes'... Los sábados y domingos eran una pasada, desde la calle Nou de la Rambla hasta casi la Plaça d'Espanya era todo un gentío... el cine América, el Mistral, el Avenida. Pero vosotros todo esto ya no lo habeís conocido

Por ejemplo, uno de los primeros lugares donde canté fue allí donde después estuvo el Regio, que estaba el Jardín del Bagdad que era de Bella Dorita y su compañero Narciso Alberti, el padre del nadador del 'Natació' Barcelona... y entonces a mí me contrataron para cantar en este local que era al aire libre y, según venía el viento, cuando hacían festivales en la piscina de Montjuïc me oían cantar... llegaba la voz hasta allá arriba !... y me decían: “te hemos oído cantando el 'Beguin the Beguine', Pepe...” (ríe con ganas)

A la vez que nos va explicando cómo era entonces su Paral·lel y las primeras incursiones en el mundo artístico, empieza a sonar un disco que nos ha traido grabado en los años 80's y con la voz de Cercós: “Granada, tierra soñada por mí, mi cantar se vuelve gitano cuando es para ti...” y Josep, emocionado, se traslada a recuerdos de tardes y noches de los cruceros del Caribe. La canción inmortal del mexicano Agustín Lara le sirve para seguir introduciéndonos en su mundo de artista...

Postal que recoge algunos de los cruceros de la 'Norwegian Caribean' en activo en los años 70's
y primeros ochenta, cuando Josep Cercós era el cantante de su orquesta
Fuente: Página web del Magazine 'Crucero Adicto'

... que ? no está mal eh?... me salieron contratos para irme a cantar al extranjero y pensé que aquí la natación no me da nada; ya he dejado mi infancia y mi juventud que la he dejado aquí. Con mucha satisfacción, eh ! porque han sido los mejores años de mi vida, y mira que he tenido cosas buenas y situaciones buenísimas, pero como aquellos años nada... preciosos!. Me dio salud, me dio amigos...

... la música nos sigue sirviendo de fondo a la conversación y nuevamente vuelve a sonar la voz de Pepe: “Andalucia, tierra de fantasía...”.

... éste es un disco que grabé en el barco, en el mismo barco... en directo. El director es un gran músico que vive todavía, es tres años mayor que yo: ochenta y nueve... yo era el cantante de su orquesta. El director era de 'Los Chavales de España' (**), la primera orquesta española que fue a Cuba y ya se quedó allí porque primero vino la revolución y después él se casó allí. Las canciones son todas de él, menos Granada por supuesto. El crucero duraba quince días y visitábamos todo el Caribe, menos Cuba.

Yo fui cantante melódico, de baile con orquesta, y tengo mucha satisfacción porque hacía bailar a la gente y traía un repertorio guapísimo de todos los cantantes que había en aquellos momentos. Incluso las canciones de Frank Sinatra me las sabía de memoria en inglés, y las de Aznavour en francés también... todavía tengo todos los discos en vinilo de todo el repertorio de estos cantantes. Piensa que me fui a América y estuve dos años y medio haciendo cruceros por el Caribe con la compañía esta de la Norwegian Company - ahora Norwegian Cruise Line -, hacia los años setenta y pico u ochenta. Yo soy barítono... siempre incluso de joven tenía tendencia a esta voz y llegaba al sol sostenido, llegaba, eh !...

... y para corroborarlo la canción acaba con el sol sostenido de Cercós: “...tu tierra está llena de lindas mujeres de saangreee y de soooooll!!”. Al terminar la canción una sonrisa satisfecha le llena la cara...

... bueno, una faceta mas de Pepito, eh !. Tuve problemas por mi personalidad, por cómo yo me comportaba y por cómo yo era, por mi carácter muy alegre y muy así: "...si claro, tú eres cantante y la vida de la bohemia y todo eso ..." y sí, es verdad... sí, pero cuidado: sin ofender... sabéis ?, había una cierta confusión de personalidad. Pero bueno, yo lo entendía porque como yo era así, como ya os he dicho no iba siempre con las formas, ni con las cosas establecidas, ni con las reglas sociales, no!... yo iba a la mía y si salía bien, salía... y si no pues a otra cosa.

Sendos recortes de 'La Vanguardia' de los años 1960 y 1973,
respectivamente, anunciando la actuación de Josep Cercós
en el 'Baile Metropolitano' y en la 'Sala Bahia' de Barcelona.
Fuente: Hemeroteca de La Vanguardia

El que más me entendía más era el Esquiroz, aunque el Boronat también pero era un poco más duro; pero Esquiroz no, Esquiroz me ayudaba. Me dijo una vez: "Pepe, ya has nadado ? y tal y cual..." el ya estaba enfermo..."te he querido siempre como si fueras mi hijo..." y eso se me quedó dentro porque él no tuvo hijos, no se casó. Y tengo una postal que yo le envié, no sé si fue desde Beirut o desde Siria, en Damasco, que él me contestó y me decía: "ya sabes que tú serás siempre mi preferido y que te quiero como a un hijo..." que tengo la postal guardada y un día te la enseñaré.

En el tramo final de la conversación Josep nos ha devuelto a los 'escenarios' del Club Natació Montjuïc, hablándonos del bar de Can Feliu, uno de los lugares determinantes en la fundación del club y donde también tenia su sede la coral de 'Lo Desarrollo'; o del Gimnasio de la calle Tres Llits, esquina con la Plaça Reial, donde él hizo su aprendizaje de la natación, aunque fuera en seco naturalmente, además de recibir clases de gimnasia sueca, como se llamaba en su momento (***).

De su pasión por el deporte de la natación queda la dedicación al entrenamiento casi diario y su participación en todas las competiciones para 'Masters' organizadas por clubs y federaciones. Con la parada obligada por la pandemia, este años de 2022 ha reanudado sus actividades batiendo sendos récords de España para +90 años - que ahora ya los ha alcanzado - en los 50 m libres, este pasado enero, y en los 50 braza, logrado hace pocos días en el 'Open Aquamasters' organizado por el C.N. San Andrés.


Carlos Sánchez y Josep Castellví

(*) Hay que tener presente que este primer 'Llibre de socis' conservado en el archivo del C.N. Montjuïc está fechado a 30 de septiembre de 1957 y es, por tanto, una transcripción de los documentos originales, no conservados. En relación al carné de socio de Josep Cercós se trata claramente de una renovación del original hecha ya en los años sesenta, como se deduce del hecho de que estos documentos cambiaban década a década la tercera cifra: 194_, 195_ o, como es el caso, 196_, donde se ha sobreescrito el 44.

(**) Las primeras décadas del siglo XX proliferaron las orquestas privadas que acompañaban a cantantes melódicos, de jazz o de cualquier otro estilo musical. La de 'Los Chavales de España' fue fundada en 1940 por una serie de jóvenes de Barcelona y sus alrededores. En 1948 comienzan a hacer 'Las Américas' debutando en el 'Tropicana' de la ciudad de La Habana, en Cuba, e inician su periplo por el nuevo continente. El director musical de los cruceros de la 'Norwegian Caribean', donde Josep Cercós estuvo contratado por más de tres años, provenía, sin duda, de esta agrupación.

(***) Este recuerdo de Josep Cercós no corresponde al Club Natació Montjuïc, sino al Club Esportiu Mediterrani, que disfrutó de este primer piso del n. 3 de la calle Tres Llits, en la esquina con la Plaza Real, durante algunos años previos a su traslado al 'Vapor Vell' de la calle Galileo. Lo que demuestra que Josep Cercós, a pesar de no ser fundador, proviene indirectamente del Mediterráneo aunque él no recuerda que fuera socio, sino sólo un usuario del gimnasio.

Carnet de Soci. Josep Cercós Moya

12 de maig 2022

Els primers anys... nedador i waterpolista

En Josep Cercós Moya va ser un dels primers infantils que es van acostar a un Vicenç Esquiroz que, en funció d'entrenador, dirigia la preparació dels escassos primers nedadors, tots nois, del Club Natació Montjuïc, en aquell mes fundacional d'abril de 1944. Per tal de que ens expliqui els seus records d'aquells temps i d'altres aspectes de la seva vida de mes de vuitanta-sis anys, ens encaminem al carrer Nou de la Rambla, on en el número 143 va nàixer en Josep i on encara resideix a la casa materna aquest mes de juliol de 2019.

Vaig néixer l'any 1932 i al principi anava a les instal·lacions de la Plaça Reial, que es el primer record que tinc perquè en realitat com érem quatre infantils de seguida es van dedicar a nosaltres; perquè això dels 'nanos' que pujaven a fer cursets ja és desprès. Jo ja començava a nedar be, perquè clar tant el Boronat com l’Esquiroz... 'bueno', en realitat el que a mi em va ensenyar va ser el Boronat: a mi, a en Tauler i al Navas... en realitat es van dedicar als quatre infantils que nedàvem i de seguida ho vaig assimilar. 

1. Retall del primer 'Llibre de Socis' que es conserva al C.N. Montjuïc, on consta en Josep 
Cercós, inicialment amb el número 15, que posteriorment es corregeix al 16.
2. Carnet de Soci renovat als anys 60's d'en Josep Cercós Moya (*)
Font 1: Arxiu del CNM
Font 2: Arxiu JCE, fons Josep Cercós

A mi la natació m'agradava. Nedava be i me'n anava al port a banyar-me; de seguida vaig agafar l'estil i a nedar... eh!; al cap de poc temps van venir els campionats, que el primer que recordo va ser a Reus el mateix 1944: “Campeonatos de Cataluña de menores de 12 años”. Vam anar-hi i vaig quedar segon o tercer, que em sembla que tinc per aquí les medalles, i ja va començar la meva història nedant... jo era bracista, que no n'hi havia al club... bé, n'hi havia un que ja era grandot i que es devia dir: “el Pepe em fot pallissa, jo em retiro...” i vaig quedar jo com a bracista; desprès ja darrera meu va vindre el Pàez. A mi m'agradava molt participar i ja vaig començar a fer-ho en totes les proves en que em demanaven... no me'n saltava ni una... i si s'havien de fer salts per agafar punts, també els feia !. 

Relleu de 3x100 m estils cadets del C.N. Montjuïc, campió de Catalunya de 1948. 
A la Piscina municipal de Montjuïc. Dempeus Josep Cercós (braça), 
Teo Poch (crol). Ajupit Martinez Oliete (esquena).
Font: Arxiu JCE, fons Josep Cercós. Ft. SI

Els meus primers entrenadors eren alguns del fundadors i veterans del club, com l'Esquiroz o el Boronat. I ells, ai ! pobrets..., feien el que podien. Que podies aprendre d'un senyor que tenia molt d'interès, però que les tècniques no les sabien gaire bé... cero, cero, que Deu em perdoni. Es nedava, sí, es nedava, però les tècniques res. A mi em deien: "haz mil metros de pies y mil metros de braza..." i s'ha acabat la història... no teníem tècnica, nedàvem com podíem... sí que de vegades et deien posa el braç així o aixà, però quina evolució podien tenir de la seva època dels anys 20 ?... que encara es nedava l'over, que jo els he vist nedant l'over encara.

A mi el que em va ensenyar més nedant es el Janos (Gergely). Jo seguia nedant la braça tot i que potser era millor en esquena... en esquena feia en 100 m. 1'24" eh ! . Però a mi em deien "Pepe, tienes que nadar el crol..." i jo el crol; "Pepe, tienes que nadar la espalda..." i jo l’esquena; "tienes que hacer el waterpolo..." i el 'Pepito' feia el waterpolo, o sigui era l'aprofitable. Era "el niño aprovechable" del club. El Janos ve cap a finals dels 50's i a mi m'estimava molt, em defensava amb tot si es posaven amb mi i els hi deia: "hey !, al 'Pepito' ni me lo toques"... i jo me'n recordo d'aquesta frase: "al 'Pepito' ni me lo toques", així mateix els hi deia... 

Amb el Janos sí que ja fèiem series de 100 o sèries de 50... o per sota l'aigua a veure si arribaves al 50 metres fent apnea. Devien ser els meus dos últims anys o així que em va fer baixar molt la marca. Era quan amb el Casado del Mediterrani anàvem picats i que el vaig arribar a guanyar, que jo vaig fer 2’59” en 200 m. braça i ell va fer una mica mes... però era molt bo el Casado. Això va ser a la piscina del Mediterrani, a la vella del carrer Galileo. Allà jo vaig baixar dels tres minuts i estava fent 3’12” o 3’14, eh !... i es que era molt bo el Janos... era molt bo i a mes amb un caràcter !... molt de caràcter...

A la piscina 'vella' de Montjuïc. En primer terme Casado, 
del Mediterrani i darrera seu Cercós, amb banyador clar. 
Els altres dos nedadors no els tenim identificats
Font: Arxiu JCE, fons Josep Cercós. Ft. SI

I va arribar un dia que em vaig dir que s'havia acabat la competició de natació i em vaig dedicar al waterpolo. En el waterpolo molt bé, molt bé... ens entrenava el Clemente. Jo era davanter, que em fotia nedant per sota de l'aigua i zuummm !... sortia davant del porter, cridava Lluiiisss i pim pam, gol !... es una jugada que em vaig inventar jo, ningú me la va ensenyar i el Clemente no me la va treure, que em deia: "Molt bé... el 'Pepito' ha marcado". Marcava molts gols, eh ! i no faltava mai, mai... amb en Brascó i en Lluis Puigdevall érem els puntals de l'equip... i no t'ho dic per donar-me importància, però es que era així... i 'bueno', també hi havia el Clemente que també jugava i bé, eh !... feia d'entrenador-jugador. En Brascó jugava d'avant-piquet, que en dèiem, i distribuïa molt bé el joc. 


Madrid, setembre de 1957. Quadrangular de natació amb els equips del Parque Móvil de 
Ministerios, de Madrid; C.N. Judizmendi, de Vitoria; Wassenportverein, alemany 
i el C.N. Montjuïc.A la foto l'equip del Montjuïc format per Brascó, Bonet, 
A. Medina, ___, Artigas, Gracia, Romero, Pitart i Cercós dempeus.
 Ajupits Páez, López, Ll. Puigdevall, Abadias, J. Carabí i Martí
Font: Arxiu JCE, fons J. Brascó. Ft. Agc. CIFRA

Era molt agressiu jugant jo, els tenia ben posats. eh !... era dur, perquè tu veies els defenses i sempre eren tipus forts, jo me'n recordo de l'Homs del Manresa que... ahh !, 200 quilos devia tenir - ho diu exagerant i mig rient -, allò era una 'mole'... m'agafava del trajo de bany o m'agafava dels collons, d'on sigui i com podia... però jo era molt agressiu, però amb bona fe. Això de tirar l'àrbitre a l'aigua i d'anar a cops i tot això, mai ho he fet. De vegades amb el Barceloneta, que els partits eren èpics, n'havien tirat algun àrbitre a l'aigua. Es que en aquests partits la grada de Montjuïc s'omplia. Els 'palcos' de l'esquerra eren del Barceloneta i els de la dreta nostres; perquè llavors entrenàvem el Barceloneta a l'esquerra, l'Atlètic al mig i nosaltres a la dreta...

Tot això va durar fins a l'any 58 o 59, crec, que em van donar la placa al 'Mèrit Esportiu' del club i ja ho vaig deixar... que per cert la placa me la va donar l'Esponellà, el Baró d'Esponellà. La placa no te tanta importància com la que jo li dono a la meva carrera al club, perquè jo m'hi vaig deixar la vida... em vaig deixar la vida i m'hi vaig dedicar amb molta força... amb tot el meu cor.

Entrevista amb en Josep Cercós publicada al butlletí del 
C.N. Montjuic, al número 33 del mes de maig de 1952
Font: Arxiu JCE

Del mecànic de cotxes al cantant melòdic...

Explicant-nos aquest vesant de la seva vida al Montjuïc hem pogut comprovar com aquest 'jove' de vuitanta-sis anys la reviu com si aquests temps tant estimats per ell estiguessin passant ara mateix . Per la nostra part recordem aquell fidel assidu a la platja del club, d'una o dues generacions anteriors a la nostra, que lluïa un etern bronzejat natural, molt abans de l'aparició dels solàriums, i que sense abandonar mai el seu tarannà, amable i cordial amb tot-hom, no solia participar en els esports que practicaven altres habituals, com ara el ta-ka-tà o el frontó per tal de concentrar-se en la seva diària absorció de vitamina D.

Mentre desenvolupava la carrera esportiva, a casa seva també reclamaven d'en Josep la dedicació necessària en una llar modesta, com era la de la majoria de la gent del Poble Sec de l'època. Els seus pares, però, no pertanyien a la majoria obrera o menestral del barri. Tots dos eren actors i cantants de sarsuela, modalitat musical que a la primera meitat del segle XX ocupava un lloc preeminent entre els espectacles barcelonins, de manera que en estadístiques recollides els primers anys del segle sobre tots els espectacles que es feien a la ciutat de Barcelona la sarsuela va proporcionar fins a quasi 4.500 representacions anuals, amb un percentatge proper al 50% del total d'espectacles i entreteniments de la ciutat... 

Els meus pares havien sigut actors, cantants de sarsuela... que n'hi havia cinc teatres aquí al Paral·lel, cinc teatres... jo quasi que vaig néixer amb la sarsuela, em sabia totes les obres, tot el repertori complet... o sigui que a mi ja em venia de mena: tenia bona veu i m'agradava cantar Era l'època d'en Calduch, d'en Jorge Sepúlveda, d'en Guardiola i de tots aquests. Vaig intentar d'anar al conservatori del Liceu, però els estudis costaven molts diners... i com ho pago jo ?... no hi havia ajudes ni res. La meva mare ho va intentar, per mediació de persones vinculades a aquell ambient, però era mol exclusiu. Si no hagués sigut per els diners si que m'hagués agradat d'arribar a ser un “barítono atenorado” o un “tenor lírico”, però 'bueno'... es igual.

Total, que em vaig posar a treballar perquè tenia que ajudar als meus pares. Vaig entrar d'aprenent de mecànic, però no m'agradava gens fer de mecànic. El meu jefe era un català de l'aristocràcia catalana que tenia dos tallers molt grans i molt macos: un tal Farnòs Cuixart... fixa't si era català, català. De vegades em deia: "que vendràs el sábado ?" i jo: "no...ya sabe usted que tengo que cantar" que jo anava a cantar a sales com el Metropolitano, l'Apolo, el Bahia o al lloc que em demanaven... Una vegada que el vaig anar a veure, quan ja estava malaltet ell, em deia: "a ti no te gustaba, verdad, hacer de mecánico ?" i jo: "no, señor Farnòs... jo venia a trabajar y usted me hacia serrar, y yo me cansaba de serrar; usted me hacia lavar los aros y los pistones y ahi se terminaba todo" y em deia: "ya lo sé... ya lo sé !". 

Retall del diari 'La Vanguardiaa' del 18 de desembre de 1959, amb l'anunci del fi 
de festa per commemorar les 100 representacions de la revista 'A Medianoche', 
amb la participació d'en 'José Cercós del  Salón Metropol', 
junt amb d'altres coneguts artistes del moment.
Font: Hemeroteca La Vanguardia

A mi el bolero m'agradava molt. Vaig veure cantar al Lucho Gatica, que va venir a Barcelona... quina veu !. Va cantar al "Teatro Cómico", quan encara existia aquí al Paral·lel al costat del Condal. I es que el Paral·lel era d'una magnificència !!... però s'ha acabat, ara ja s'ha acabat.  L'ambient de la nit, no sabeu el que era... hi havia l'Apolo, hi havia l'Hora; els "Cafés Cantantes"... Els dissabtes i els diumenges era una passada, des del carrer Nou de la Rambla fins a casi la Plaça d'Espanya era tota una gentada... el cine Amèrica, el Mistral, l'Avenida. Però vosaltres ja no ho heu conegut tot això.

Per exemple, un dels primers llocs que vaig cantar va ser allà on desprès hi va haver el Regio, que hi havia el El Jardí del Bagdad que era de la Bella Dorita i el seu company Narciso Alberti, el pare del nedador del 'Natació' Barcelona... i aleshores a mi em van contractar per a cantar en aquest local que era a l'aire lliure i, segons com venia el vent, quan feien festivals a la piscina de Montjuïc em sentien cantar... arribava la veu fins allà dalt !... i em deien: “t'hem sentit cantant el 'Beguin the Beguine', Pepe...” (riu amb ganes)

A la vegada que ens va explicant com era aquell seu Paral·lel i les primers incursions en el món artístic, comença a sonar un disc que ens ha portat gravat als anys 80's i amb la veu d'en Cercós: “Granada, tierra soñada por mi, mi cantar se vuelve gitano cuando es para ti...” i el Josep, emocionat, es trasllada a records de tardes i nits dels creuers del Carib. La cançó immortal del mexicà Agustín Lara li serveix per a continuar introduint-nos en el seu món d'artista...

Postal que recull alguns dels creuers de la 'Norwegian Caribean' en actiu els anys 70's 
i primers vuitanta, quan en Josep Cercós n'era el cantant de la seva orquestra 
Font: Pàgina web del Magazine 'Crucero Adicto'

... que ? no està malament eh ? i em van sortir contractes per anar-me'n a cantar a l'estranger i vaig pensar que aquí la natació no em dona res; ja hi he deixat la meva infantesa i la meva joventut que la he deixada aquí. Amb mota satisfacció, eh ! perquè han estat els millors anys de la meva vida, i mira que he tingut coses bones i situacions boníssimes, però com aquells anys res... preciós !. Em va donar salut, em va donar amics... 

... la música ens segueix servint de fons a la conversa i novament torna a sonar la veu d'en Pepe: “Andalucia, tierraa de fantasiaaa...”

... aquest es un disc que vaig gravar al barco, al mateix vaixell... en directe. El director es un gran músic que es viu encara, és tres anys mes gran que jo: vuitanta-nou... jo era el cantant de la seva orquestra. El director era de “Los Chavales de España” (**), la primera orquestra espanyola que va anar a Cuba i ja es va quedar allà perquè primer va vindre la revolució i desprès ell es va casar allà.  Les cançons són totes d'ell, menys Granada es clar. El creuer durava quinze dies i visitàvem tot el Carib, menys Cuba. 

Jo vaig ser cantant melòdic, de ball amb orquestra, i tinc molta satisfacció perquè feia ballar a la gent i portava un repertori maquíssim de tots els cantants que hi havia en aquells moments. Inclús les cançons de Frank Sinatra me les sabia de memòria en anglès, i les de l'Aznavour en francès també... encara tinc tots els discos en vinil de tot el repertori d'aquests cantants. Pensa que me'n vaig anar a Amèrica i hi vaig estar dos anys i mig fent creuers per el Carib amb la companyia aquesta de la Norwegian Company - ara Norwegian Cruise Line -, cap als anys setanta-i-pico o vuitanta. Jo soc baríton... sempre inclús de jove tenia tendència a aquesta veu i arribava al sol sostenido, hi arribava, eh !... 

... i per corroborar-ho la cançó acaba amb el sol sostingut d'en Cercós: “...tu tierra està llena de lindas mujeres de saangreee y de soooooll !!”. En acabar la cançó un somriure satisfet li omple la cara... 

... bueno, una faceta mes del Pepito, eh !. Vaig tindre problemes per la meva personalitat, per com jo em comportava i per com jo era, per el meu caràcter molt alegre i molt d'alló: "...si claro, tu eres cantante y la vida de la bohemia y todo eso..." i sí, es veritat... sí, però 'cuidado': sense ofendre... sabeu ?, hi havia una certa confusió de personalitat. Però bé, jo ho entenia perquè com jo era així, com ja us he dit no anava sempre amb les formes, ni amb les coses establertes, ni amb les regles socials, no !... jo anava a la meva i si sortia bé, sortia... i si no doncs a una altre cosa. 

Sengles retalls de 'La Vanguardia' dels anys 1960 i 1973, 
respectivament, anunciant l'actuació d'en Josep Cercós 
al 'Baile Metropolitano' i a la 'Sala Bahia' de Barcelona.
Font: Hemeroteca de La Vanguardia

El que m'entenia mes era l’Esquiroz, encara que el Boronat també però era una mica mes dur; però l’Esquiroz no, l’Esquiroz m’ajudava. Em va dir una vegada: "Pepe, ya has nadado ? i tal i cual..." estava ja malaltet..."te he querido siempre como si fueses mi hijo..." i això em va quedar a dins perquè ell no va tindre fills, no es va casar. I tinc una postal que jo li vaig enviar, no se si va ser des de Beirut o des de Siria, a Damasco, que ell em va contestar i em deia: "ya sabes que tu seràs siempre mi preferido y que te quiero como a un hijo..." que tinc la postal guardada i un dia te l'ensenyaré.

A les acaballes de la conversa en Josep ens ha retornat als 'escenaris' del Club Natació Montjuïc, parlant-nos del bar de Can Feliu, un dels llocs determinants en la fundació del club i on també s'hi estatjava el cor de 'Lo Desarrollo'; o del  Gimnàs del carrer dels Tres Llits, cantonada amb la Plaça Reial, on ell va fer el seu aprenentatge de la natació, encara que fos en sec naturalment, a mes de rebre classes de gimnàstica sueca, com es coneixia en el seu moment (***).

De la seva passió per l'esport de la natació en resta la dedicació a l'entrenament quasi bé diari i la seva participació en totes les competicions per a 'Màsters' organitzades per clubs i federacions. Amb la parada obligada per la pandèmia, aquest anys de 2022 ha reprès les seves activitats batent sengles rècords d'Espanya per a +90 anys - que ara ja els ha assolit - en els 50 m lliures,  aquest gener passat, i en els 50 braça, aconseguit fa pocs dies en el 'Open Aquamasters'  organitzat per el C.N. Sant Andreu.


Carles Sánchez i Josep Castellví

(*) Cal tenir present que aquest primer 'Llibre de Socis' conservat a l'arxiu del C.N. Montjuïc és datat a 30 de setembre de 1957 i es, per tant, una transcripció dels documents originals, no conservats. En relació al carnet de soci d'en Josep Cercós es tracta clarament d'una renovació de l'original feta ja als anys seixantes, com es dedueix del fet que aquests documents canviaven dècada a dècada la tercera xifra: 194_, 195_ o, com és el cas, 196_, on s'ha sobre-escrit el 44.

(**) Les primeres dècades del segle XX proliferaren les orquestres privades que acompanyaven cantants melòdics, de jazz o de qualsevol altre estil musical. La de 'Los Chavales de España' va ser fundada l'any 1940 per un seguit de joves de Barcelona i els seus voltants. L'any 1948 comencen a fer 'Las Américas' debutant al 'Tropicana' de la ciutat de L'Havana, a Cuba, i inicien el seu periple pel el nou continent. El director musical dels creuers de la 'Norwegian Caribean', on en Josep Cercós hi va estar contractat per mes de tres anys, provenia, sens dubte, d'aquesta agrupació.

(***) Aquest record d'en Josep Cercós no correspon al Club Natació Montjuïc, sinó al Club Esportiu Mediterrani, que va gaudir d'aquest primer pis del n. 3 del carrer dels Tres Llits, a la cantonada amb la Plaça Reial, durant alguns anys previs al seu trasllat al 'Vapor Vell' del carrer Galileu. El que demostra que en Josep Cercós, tot i no ser-ne fundador, prové indirectament del Mediterrani tot i que ell no recorda que en fos soci, sinó només un usuari del gimnàs.

© Infinity. All Rights Reserved | © RL Disseny Gràfic