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El protoarquitecto deportivo, Jaume Mestres i Fossas (I)...

8 d’oct. 2022

En esta entrada nos centraremos en el arquitecto Jaume Mestres i Fossas, que una vez licenciado en 1917, centra sus primeros años de ejercicio profesional en la realización de equipamientos deportivos, convirtiéndose así en el primer arquitecto catalán y español especializado en este tipo de espacios. Eran momentos en que las instalaciones deportivas en España brillaban por su ausencia, salvo las que se implementaban aprovechando los elementos que ofrecía la propia naturaleza.

Cartel promocional del 'Real Club de Barcelona'.
Litografía de Joan Llaverias, 1902.
Fuente: Museo Nacional de Arte de Cataluña, MNAC

Hablemos del contexto...

Nos encontramos en la segunda década del nuevo siglo, con los deportes en fase expansiva que se va acelerando desde el último tercio del siglo XIX. En Cataluña la neutralidad española durante la primera guerra mundial ha dado paso a una etapa de progreso material muy notable, con importantes aumentos de la producción industrial - especialmente en el sector textil - que abastecía a la creciente demanda de las naciones europeas en guerra. A partir de la finalización de ésta, en agosto de 1918, la crisis cae como una maldición sobre el país. Las tensiones en la sociedad catalana derivadas de ésta llevaron a la situación que describe el historiador Pelai Pagès en su blog 'Història, present i futur...', cuando afirma:

"Era, como escribió, el escritor Joan Oller y Rabasa, 'cuando mataban por las calles'. Hoy sabemos, que entre 1918 y 1923 se produjeron 424 muertes por atentados, que desglosados ​​dan el siguiente resultado: 168 militantes de la CNT, 76 obreros sin afiliación determinada, 3 abogados de la CNT, 42 pistoleros del Sindicato Libre, 40 patronos, 29 encargados, 30 agentes de la autoridad y 6 obreros esquiroles. Es evidente que los más perjudicados fueron, sin lugar a dudas, los militantes y dirigentes de la CNT".

La dictadura militar de Primo de Rivera, iniciada el 13 de septiembre de 1923 contando con el 'sello real' de Alfonso XIII, dio paso al punto y final de este estado de cosas. A pesar del caos social que le rodeaba, el deporte catalán había tomado un empuje muy notable que venía acelerándose desde mediados de los años diez y que logró un hito determinante con la participación en los Juegos de la VII Olimpiada de Amberes. En aquellos juegos, una comisión del 'Comité Olímpic Català' (COC), apoyada por la Mancomunitat de Catalunya, había pedido al Barón de Coubertin que la ciudad de Barcelona fuera la escogida para la celebración de los Juegos de la VIII Olimpiada, a celebrar en 1924. La comisión del COC la componen su presidente, Jaume Garcia Alsina, acompañado por Josep Elias Juncosa; Josep Maria Co de Triola; Joan Gamper y el propio Jaume Mestres Fossas.

La labor de Jaume Mestres como precursor de la arquitectura deportiva en Cataluña y España se inscribe en este contexto que, al menos en parte, determina la extraordinaria concentración temporal de su tarea:

Fuente: Elaboración propia

Todas estas obras, salvo el Campo de Deportes de Igualada - de repercusión muy local - y de la Piscina cubierta de Sevilla que no llegó a ejecutarse, son de una importancia primordial en el desarrollo deportivo de Cataluña. Las finalizaciones de obras son a menudo indeterminadas por razones diversas que veremos en cada caso; el cálculo de los costes se ha tenido que hacer de forma estimativa, a falta de datos más concluyentes; a menudo se trata del presupuesto inicialmente previsto.

Otro rasgo común de estas obras es el hecho de que no han sido financiadas por ninguna administración pública, por lo que los recursos han sido principalmente aportados por particulares o por sociedades de tipo privado.

El 'Estadi Català'

Alrededor de 1914 convergen distintas voces que reclaman la necesidad de que Barcelona tenga un Estadio para la práctica atlética y deportiva, como las mejores ciudades europeas. El 'bautizo' del nombre le es adjudicado a Narcis Masferrer, pionero, periodista y propagandista del deporte, siempre en el centro de este tipo de iniciativas; esta idea se fue desarrollando y concretando en gran medida debido a dos personalidades de la Lliga Regionalista como Josep Elias Juncosa y Francesc Cambó Batlle.

Este último fue nombrado en 1914 como Comisario de la inicial 'Exposición de Industrias Eléctricas' que debía celebrarse en Barcelona en 1917. La primera gran decisión de Cambó es la de centrar la futura exposición en la montaña de Montjuïc, entonces muy mal considerada como lugar de exclusiones militares y llena de todo tipo de peligros. Superados los primeros obstáculos y obtenida una muy completa libertad de actuación gracias a la Ley del 16 de julio de 1914, Cambó incorpora al arquitecto y paisajista francés Jean Claude Nicolas Forestier a su círculo de colaboradores (*).

Forerstier recibe el encargo de lo que debía ser el primer proyecto de Estadi Català, incluido en el marco del llamado como 'Parc de Pedralbes' con el que Cambó sueña con dar un cierre que él califica de 'aristocrático' a la parte final de la Diagonal. El responsable de albergar en esta propuesta el programa de un estadio moderno fue Josep Elias Juncosa (Corredisses), mucho más al corriente de la actualidad deportiva y de las necesidades de la ciudad para acoger unos futuros Juegos Olímpicos. El proyecto lo componían dos campos de fútbol rodeados de una pista de atletismo de ceniza y dos piscinas a su lado, separadas por sexos, enmarcadas en el proyecto global. Los siguientes planos nos muestran este primer Estadi Català y los demás equipamientos deportivos y recreativos, situados en la parte inferior del conjunto del parque:

1. Plano general del Parque de Pedralbes con el futuro Estadi Català y las piscinas. 2. El mismo diseño situado en la trama urbana actual donde debería haber sido realizado.
Fuente: 'Barcelona, ​​Lisboa y Forestier'. Artículo de Vicenç Casals Costa
en la revista 'Scripta Nova'. Universitat de Barcelona, ​​2009

En 1918 este proyecto queda desestimado debido a la primera guerra mundial y a que Francesc Cambó es llamado a Madrid para tomar posesión de lo que será su primer ministerio en el gobierno de España. La exposición también debe aplazarse a causa del conflicto bélico.

Una vez finalizada la 'Gran Guerra' se reanudan las tareas de lo que más adelante recibe el nombre de 'Exposición Internacional de Barcelona', centrada definitivamente en la montaña de Montjuïc, como era el deseo de Cambó. Jaume Mestres Fossas se integra en los servicios técnicos de la exposición a principios de 1918 y forma parte de estos hasta el mes de febrero de 1922, tal y como lo acredita el secretario de la exposición, Joaquín Montaner, en el certificado que reproducimos del año 1927:

Copia del certificado de haber trabajado en la exposición de Barcelona entre enero de 1918
y febrero de 2022. El propio Mestres escribe y firma el 'recibí' en abril de 1927.
Fuente: AMCB

Plano general del proyecto del Parque de Montjuïc del año 1920.
Aparece claramente señalada la ubicación del Estadi Català
Fuente: Archivo de la Fira de Barcelona

La 'nueva' exposición se propone como uno de sus primeros objetivos la construcción del Estadi Català. Se le encarga la redacción y dirección inicial del proyecto a Jaume Mestres. La ubicación está prevista en la antigua cantera de la Foixarda, comprada por el ayuntamiento a la familia Bruguera por un importe de 111.344 ptas. La junta directiva de la exposición aprobará el proyecto presentado en su reunión del 3 de diciembre de 1920. La idoneidad del emplazamiento es descrita por Jaume Mestres en los siguientes términos:

"... este lugar tan acertadamente escogido puede considerarse en la misma ciudad, ya que sólo dista un kilómetro de la plaza de España... La amplia vía de las Cortes Catalanas acaba de unir tan importante institución con el corazón mismo de Barcelona. Fácilmente puede, pues, apreciarse el camino que debe llevar rápidamente a los barceloneses a las reuniones deportivas del 'Estadi Català'."

Imagen de la cantera de La Foixarda todavía en pleno
funcionamiento hacia finales del siglo XIX.
Fuente: ANC. Ft. Josep 

Perspectiva del Estadio Catalán publicada en el diario 'Heraldo
Deportivo' de Madrid el día 5 de febrero de 1921
Fuente: Hemeroteca digital de la BNE

El nuevo equipamiento incluye un campo de fútbol de 106 x 68 m, rodeado de la pista de atletismo de una longitud de 420 m de cuerda y con espacios anejos para lanzamientos, saltos y otras disciplinas atléticas. Se prevé una capacidad de hasta 33.000 espectadores. La financiación de la obra es aportada, al menos inicialmente, por Francesc Cambó. Las obras avanzan a una buena velocidad y ya en abril de 1921 se puede celebrar un partido de 'costillada' que confronta periodistas y arquitectos, con el resultado favorable a los primeros de 6 goles a 3.

La inauguración oficial se produce los días 25 y 26 de diciembre de 1921, aún sin haber terminado su construcción, con sendos partidos de fútbol entre los equipos del F.C. Barcelona y el campeón checo del A.C. Sparta de Praga. El día de Navidad ganó el equipo checo con el resultado de 2 goles a 3, mientras que al día siguiente el encuentro fue favorable al club azulgrana por 2 a 0.

Partido de fútbol de inauguración del Estadio Catalán del día de Navidad de 1921.
Hasta 25.000 personas formaron al público asistente, distribuyéndose
como pudieron por el inacabado equipamiento
Fuente: Archivo del F.C. Barcelona. Ft. SI

Después de la inauguración la construcción del estadio queda ralentizada y casi parada. A mediados de ese año de 1921 el COI ha nombrado como sede de los Juegos de la VIII Olimpiada la ciudad de París, cumpliendo el deseo de Pierre de Coubertin que quiere poner fin a su presidencia con este hito tan significado. Esta jarra de agua fría, tal vez dificultades en la financiación, o la delicada situación social catalana motivaron que la obra no se ejecutara en su totalidad. El 6 de marzo de 1922 el diario 'La Jornada Deportiva' publica un editorial titulado 'El Estadio se derrumba':

"... Está embrujado el Estadio ?. Nada de eso, amables lectores, el Estadio apenas acabado de construir se derrumba 'moralmente' entre la incompetencia de unos, la falta de iniciativa de otros y el egoismo de los restantes... por qué empeñarse en mantener cerrado el Estadio ?, por qué privar a nuestro pueblo de un medio tan eficaz de cultura, de un instrumento tan precioso para su perfecta evolución física y moral ?... La Junta Directiva del Estadio, nuestros Clubs, nuestras Federaciones tienen la palabra."

A principios de 1924, una vez ya instaurada la dictadura de Primo de Rivera, la junta de la exposición quiere reanudar su construcción con un nuevo encargo y con otro arquitecto, pero tampoco pudo llevarse adelante, aunque para el domingo 1 de junio del mismo 1924 se celebra un festival deportivo que quiere servir como nueva inauguración del rebautizado como 'Estadio de Montjuich', con un nombre más adecuado a la nueva situación política.

Anuncio publicado en el diario 'El Diluvio' a finales del mes de mayo de 1924
Fuente Hemeroteca: ARCA

Finalmente el equipo directivo de la exposición se replanteará completamente el asunto del estadio, suspendiendo su construcción en La Foixarda que será empleada en 1929 como zona de ocio y parque de atracciones para la exposición .

Barcelona tuvo un estadio, pero fue el ahora conocido con el nombre de Lluís Companys, situado justo por encima de la ubicación prevista por el primitivo Estadi Català. Y éste sí que cumplirá en 1992 el sueño olímpico de la ciudad.

La piscina cubierta de la Escullera, para el Club Natació Barcelona

Socio, nadador, waterpolista y atleta del decano 'Natació' Barcelona, ​​para Jaume Mestres pocos encargos le pueden ser más gratos que éste de diseñar y dirigir la construcción de la primera piscina cubierta deportiva de Cataluña y de España. Aprovechando su presencia en los juegos de Amberes, visitó diferentes ciudades belgas estudiando sus piscinas cubiertas, generalmente municipales, ya construidas. Al volver a Barcelona, ​​con la cabeza rebosante de ideas, se ofrece a su club de toda la vida para redactar y dirigir el ansiado proyecto de su piscina cubierta. Lo hace de forma totalmente gratuita; aduciendo que este trabajo es su aportación a la labor gigantesca emprendida por el Club Natació Barcelona de construir por sus propios medios este equipamiento. La construcción irá desde la primera piedra del año 1921 hasta la cubrición definitiva y el establecimiento de la calefacción del agua de 1924. No obstante todavía quedan algunas pequeñas tareas de embellecimiento y finalización de las obras que en 1927 son motivo de comentario en la prensa del momento.

Página del semanario Gráfico-Sport del 26 de abril de 1927 anunciando
las tareas de los últimos detalles de la construcción de la Escullera
Fuente: Hemeroteca ARCA

Las circunstancias que concurrieron en el proyecto y la construcción de este emblemático equipamiento deportivo han sido recogidas en otra entrada de este blog: 'La piscina de la Escullera, el gran sueño del 'Natació'...':

https://www.memoriesdelmontjuic.org/2021/07/la-piscina-de-lescullera-el-gran-sueño.html

Sólo nos queda desear que el proceso de renovación recientemente iniciado de esta instalación pueda ser todo lo respetuoso que la obra de Jaume Mestres Fossas debe merecer.

El 'Camp d'Esports' de Igualada para el Ateneu Igualadí de la Classe Obrera

El Ateneu Igualadí de la Classe Obrera, fundado en 1863, responde en su constitución al tipo de establecimientos orientados a la formación y el ocio de la población obrera y menestral de Igualada. En 1920 se compran unos terrenos llamados del Xipreret, en lo que todavía era entonces el término municipal de Ódena, para convertirlo en el 'Campo de Deportes' de la entidad.

El primer gran evento que acoge el futuro campo deportivo, sin embargo, fue la llegada de la aviación a Igualada, que tuvo lugar en el marco de la Fiesta Mayor de la villa del año 1920, cuando una avioneta procedente de Barcelona aterrizó en Xipreret, convertido en un improvisado campo de aviación.

A principios del año siguiente Jaume Mestres recibe el encargo del diseño del esperado 'Camp d'Esports' y de los inicios de su construcción. Sin embargo, ésta se va prolongando en el tiempo en sucesivas fases, en función de las disponibilidades económicas de la entidad, y a su vez va sufriendo modificaciones sobre el proyecto original.

Éste incluye un estadio, con terreno de juego para el fútbol y pista de ceniza de atletismo a su alrededor; un velódromo adjunto; una piscina y pistas de tenis.

Revista trimestral 'Civitas'. N. 5 del mes de julio de 1921.
El propio arquitecto comenta sus aspectos principales.
Fuente: Hemeroteca ARCA

La financiación de la obra fue en gran parte soportada inicialmente por donativos del propietario agrícola Manuel Maria Girona - nieto del banquero Manuel Girona - que en aquellos momentos era diputado en Corts por la circunscripción de Igualada. Los socios del Ateneu también contribuyeron, pagando un suplemento de 1,50 ptas a su cuota, que a la vez les daba el derecho de asistir a los eventos deportivos que se desarrollaban en las nuevas instalaciones.

La revista de la 'Secció d'Esports' del Ateneu (SEAI), 'Esport i Cultura', iba publicando noticias sobre el progreso que se tenía en la obra del campo de deportes. Como ocurre a propósito de su número 5, del 31 de enero de 1922, que reproduce en su portada el plan general del proyecto. También en el número 8, de 21 de febrero de 1922, dentro de la memoria del año anterior el secretario de la sección, Antoni Gual, informa de que:

"Además del arreglo del campo de que más arriba hablábamos, se ha procedido a construir a su alrededor una pista de ceniza para carreras, tal y como se ve en los estadios extranjeros y en el Estadio de Montjuich; siendo motivo todo esto para enorgullecernos por cuánto Igualada es de las primeras ciudades de España que cuenta con pista de ceniza..."

Recorte de la revista semanal 'Esport i Cultura' de la sección de deportes de
el Ateneu Igualadí, informando de los trabajos realizados en el campo de deportes
Fuente: Trencadís, de la Diputació de Barcelona

En 1922 se construyó la tribuna del estadio y campo de fútbol. El velódromo adjunto se inauguró en 1923. Una vez que las tropas del general Franco entran en Igualada, el domingo 22 de enero de 1939, se suceden las incautaciones de los bienes de las personas e instituciones consideradas 'desafectas'. Los locales y equipamientos del Ateneu Igualadí fueron requisados ​​y cedidos a las organizaciones del nuevo régimen. Su sede central de la calle de Sant Pau pasó a llamarse 'Centro Nacional'. El campo de deportes siguió siendo un espacio fundamental en la actividad deportiva igualadina. En 1951 se recupera y renueva el velódromo que había sido abandonado por algunos años. Con la llegada de la democracia el Ateneu vuelve a recuperar su nombre original.

El velódromo del 'Camp d'Esports' del Xipreret en alguna
de sus primeras competiciones ciclistas en 1923.
Fuente: Archivo Comarcal de la Anoia. ACAN. Ft. Ramón Godó

Vista del Estadio del Chipreret en una prueba atlética
en su pista de atletismo en 1956
Fuente: ACAN. Ft. Ignasi Castelltort

Algunas informaciones dan como autor del proyecto del 'Camp d'Esports' del Atenei Igualadí a Josep Pausas i Coll, que por aquellos tiempos era el arquitecto municipal de la villa y que realizó sobre la ciudad un gran número de edificaciones y equipamientos. No dudamos de que como arquitecto municipal Josep Pausas debía tener una importante contribución en el desarrollo del campo de deportes del Ateneu, pero se encuentra fuera de toda duda razonable de que el encargo y el proyecto inicial del mismo corresponden plenamente a Jaume Mestres Fossas.

El campo de deportes del Xipreret necesitó reformas y remodelaciones a lo largo de los años, pero aún en la década de los 60 se encontraba en pleno funcionamiento. Posteriormente el Ateneo acordó su traspaso al Ayuntamiento de la ciudad.

El Camp Nou de les Corts para el Fútbol Club Barcelona

Los logros deportivos de la segunda década del nuevo siglo del equipo del Futbol Club Barcelona convirtieron en insuficiente su terreno de juego, conocido como 'Camp del carrer de la Industria'. Había que encontrar un 'Camp Nou' sin tener que ir demasiado lejos del centro de la ciudad y en Les Corts de los años veinte encontraron la solución.

Plano de emplazamiento de los antiguos campos de fútbol, ​​concentrados en el entorno
del Hospital Clínic, y de la situación del Camp Nou de les Corts.
Publicado en la revista 'Stadium' del 18 de febrero de 1922
Fuente: Hemeroteca ARCA

El historiador deportivo Carles Santacana define el traslado de la calle Industria al 'Camp Nou' de la siguiente forma:

"Aunque el Barça ya tenía 23 años de existencia, la construcción del Camp de les Corts certifica un vuelco decisivo en la vida del club. Si el de la calle de la Industria, en 1909, significa la supervivencia después de estar a un paso de la desaparición, el de Les Corts es el escenario del fútbol de masas, de un club que duplicó los socios en un solo año, de 1922 a 1923, de una popularidad que se certificaba sólo unos meses antes con la primera vez que encontramos escrita la palabra 'Barça' en la prensa, o con la creación por Valentí Castanys de la figura del 'Avi del Barça' en 1924, primer icono gráfico del seguidor culé." (**)

De nuevo encontramos implicado a Jaume Mestres que fue el encargado de diseñar el campo y dirigir sus obras, esta vez de forma conjunta con Josep Alemany. Este último era el arquitecto municipal de Santa Coloma de Gramanet y no se le conocen otras reincidencias en la arquitectura deportiva.

Diseño de la tribuna del 'Camp Nou de les Corts' publicado en el boletín
oficial del F.C. Barcelona en los primeros meses del año 1922.
Fuente: Archivo del F.C. Barcelona

El domingo 19 de febrero de 1922 fue la fecha señalada para celebrar la ceremonia inaugural en los terrenos de lo que debía ser el 'Camp Nou de Les Corts'. El acto fue un evento deportivo y social histórico para la ciudad. La comitiva parte andando del antiguo campo de la calle de la Industria, con toda la parafernalia de las grandes ocasiones, para llegar a la explanada del futuro campo ya preparada para la bendición y colocación de la primera piedra del nuevo terreno de juego.

Imagen de la multitud reunida en el acto de colocación de la primera piedra del Camp Nou
de Les Corts publicada en 'Catalunya Gràfica' el día 20 de febrero de 1922
Fuente: Hemeroteca ARCA. Ft. J.M. Sagarra

El parlamento más emocionado y emocionante fue el pronunciado por el presidente del club, Joan Gamper, que entre otras cosas propias de su oratoria inflamada dijo:

"Arriba los corazones que ya tenemos Camp Nou: las multitudes nos han traído. Hemos venido a peso de sus brazos. Nuestro pueblo se ha hecho suyo al 'Barcelona' y el 'Barcelona' se ha hecho el club de todos...

... Cuando llegue mayo todo esto será un gozo... Trabajemos pues, cada uno en su sitio; coronemos dignamente nuestra obra: 'Fem Patria, Fem esport'... y por encima de todo que viva el 'Barcelona' !"

Y, efectivamente, en mayo la inhóspita explanada se había convertido en el 'Camp Nou de les Corts'. Los actos inaugurales consistieron en un triangular de fútbol, ​​disputado los días 20 y 21; 25; y 27 y 28 de mayo con la participación de los equipos británicos invitados: el 'St. Mirren', de la liga escocesa; y el 'Notts County', de la liga inglesa; además del primer equipo del F.C. Barcelona. En el primero de los partidos Paulino Alcántara hizo la presentación al público de la copa del Campeonato de España de ese año, ganada pocos días antes de esta inauguración.

Paulino Alcántara hace la entrega de la copa del Campeonato de España de fútbol
ganada unos días antes del acto inaugural del 'Camp Nou de les Corts'.
Fuente: Archivo Fotográfico del CEC. Ft. Carlos Fargas

Imagen aérea del campo de Les Corts lleno 
a rebosar, editada en forma de postal.
Fuente: Archivo del F.C. Barcelona. Ft. Gaspar y Claret

El campo de Les Corts y su entorno se convierten en el centro de la actividad deportiva del club. A lo largo de los años va siendo objeto de sucesivas ampliaciones, hasta llegar a una capacidad de casi sesenta mil almas. En los alrededores se van incorporando otros espacios deportivos para algunas de las secciones del club: pistas para el baloncesto y el hockey; espacio para el entrenamiento del atletismo y otros. Se llega a plantear la posibilidad de construir una piscina cubierta por la recién nacida sección de natación en 1941, pero se desestima por el alto coste de la inversión.

Pasados ​​más de treinta años desde su inauguración el campo de Les Corts se hizo 'pequeño'. La llegada del húngaro Ladislao Kubala a principios de los años 50's sobrepasó la capacidad del ya antiguo terreno de juego y el club tuvo que ir en busca de un 'nuevo Camp Nou', y a ser posible sin tener que marcharse de los límites de la ciudad de Barcelona. Una vez más este deseo se hizo posible y en 1957 se inauguraba el actual 'Camp Nou' del F.C. Barcelona.

La Piscina cubierta de Sevilla

A pesar de haber abandonado en 1922 los servicios técnicos de la que finalmente fue la exposición internacional de Barcelona, ​​Jaume Mestres colabora de nuevo con ésta como arquitecto diseñador del 'Pabellón de los Artistas Reunidos'.

Pero en 1929 todavía tuvo lugar en España otra exposición de alcance internacional, la 'Exposición Iberoamericana de Sevilla 1929', en una especie de equilibrio territorial norte-sur que promovió el dictador. Curiosamente, la democracia de 1992 repite, de algún modo, esta búsqueda de contrapesos con las mismas ciudades: los juegos del Cobi para Barcelona y la exposición universal del Curro para Sevilla.

Cartel de la 'Exposición Ibero-Americana de Sevilla', 1929-1930.
Fuente: Wikipedia

También en esta exposición sevillana fue requerida la participación de Jaume Mestres, aunque inicialmente no fue como arquitecto deportivo, sino como realizador de uno de los pabellones del certamen sevillano. Concretamente diseñó lo que inicialmente fue el 'Pabellón de Industrias Catalanas' y finalmente acabó acogiendo también las correspondientes a las Islas baleares.

Dibujo a lápiz de carbón del 'Pabellón de Industrias Catalanas',
fechado en marzo de 1928 y firmado por Jaume Mestres Fossas.
Fuente: Blog 'Exposicióniberoamericanadesevilla1929', de J. J. Cabrero 

Plano general de la ubicación del conjunto de instalaciones y servicios
de la exposición ibero-americana de Sevilla
Fuente: Wikipedia

El pabellón fue alabado por la prensa especializada de forma unánime como uno de los más importantes y modernos de los presentados; ocupaba la isla n 65 del conjunto del certamen y presentaba unas líneas muy similares a las del pabellón que había construido Jaume Mestres para la exposición de Barcelona. En la descripción que encontramos en el blog de Juan José Cabrero se apunta que:

"Fue una de las poquísimas muestras de arquitectura de vanguardia, dominado por el estilo art decó y el racionalismo del conjunto... La edificación se presupuestó en unas 400.000 pts., realizada mediante un moderno sistema de estructura de hierro, 'que estaría montada en 20 días'. Las construcciones de este tipo renovaban los conceptos arquitectónicos, aportando a la ciudad nuevas técnicas."

Pero Mestres ya no daba puntada sin hilo y al diseñar el pabellón en cuestión lo hizo de tal modo que pudiera tener una segunda vida, más allá de la efímera de la exposición, previendo su adaptación como equipamiento deportivo para la ciudad de Sevilla. Una vez finalizada la exposición, a principios de enero de 1931, presentó su propuesta de adaptación del pabellón como piscina cubierta para la ciudad andaluza, que a su vez habría sido la segunda en construirse en toda España:

Plano general y perspectiva interna de la adaptación prevista por Jaume Mestres del
pabellón de Cataluña y Baleares en la exposición de Sevilla, con fecha del 1 de enero de 1931.
Fuente: Archivo histórico del COAC

Enamorado como era de los deportes en general y de la natación, en particular, Mestres debía considerar que en Sevilla había suficiente 'caldo de cultivo' para que la ciudad contara con este nuevo equipamiento deportivo, tan poco corriente todavía en la España de aquellos años. No iba muy desencaminado, dado que en junio de aquel 1931 se fundó el Club Natación Sevilla, que con el tiempo se convirtió en una referencia para toda la natación andaluza y española, siendo uno de los primeros clubs de natación en ganar la prestigiosa copa Stadium en 1962. Desgraciadamente su piscina cubierta de la calle Trastamara tuvo que cerrar por peligro de ruina del techo y el club como tal desapareció en 2016

A modo de conclusión

De la trayectoria deportiva de Mestres Fossas nos queda por revisar el llamado 'Autódromo Nacional', que será objeto del cierre de esta entrada en una próxima segunda parte.

Tan sólo nos queda apuntar que la trayectoria conocida de nuestro querido protoarquitecto deportivo no va más allá de este último proyecto de Sevilla, en 1931. Pero Jaume Mestres i Fossas ejerció la carrera hasta bien entrados los años sesenta, de forma que se dedicó a otras tipologías de equipamientos y construcciones. De las más conocidas e innovadoras, previas a la contienda civil, encontramos el edificio de la editorial Seix i Barral y el de la Escola Blanquerna, ambas en la ciudad de Barcelona y del año 1930. Esta última supuso toda una innovación en los equipamientos pedagógicos de su tiempo, inspirado por la figura de Alexandre Galí.

Injustamente olvidado, en nuestra opinión, en esta vertiente de su profesión, al morir el 19 de junio de 1981 el celebrado periodista deportivo Andrés Merce Varela, asesor áulico del entonces ya presidente del CIO Joan Antoni Samaranch, tuvo a bien dedicarle en la prensa un recordatorio que transcribimos parcialmente:

"En unos momentos en que la vocación olímpica de nuestra ciudad parece despertarse, ha fallecido uno de los más auténticos paladines de la moral y de las inquietudes que alientan bajo los cinco aros simbólicos. Me refiero a Jaume Mestres i Fossas, arquitecto con decidida vocación deportiva, que fue el pionero catalán de las instalaciones deportivas... fue un catalán plenamente identificado con su país. Cuando se vivió en Catalunya el primer embate del movimiento deportivo, orientó su profesión hacia la mejor forma de satisfacer las necesidades de la juventud en los primerios decenios del actual siglo."

Josep Castellví

(*) Una de las mejores virtudes de Cambó era la de saber confeccionar a su alrededor equipos de gran valía profesional. En el caso de la exposición éste estaba formado por: Josep Amargós, el arquitecto que conocía cada palmo de la montaña de Montjuïc; el ingeniero Nicolau M. Rubio i Tuduri; el arquitecto Josep Puig i Cadafalch, más adelante presidente de la Mancomunitat; y Carles de Camps, propietario agrícola y II Marqués de Camps. A este equipo es al que se incorpora Jean Claude Forestier. La Ley del 16 de julio de 2014 desafectaba una gran parte de los terrenos de la montaña de Montjuïc, hasta entonces considerados de dominio militar, y al mismo tiempo dotaba con diez millones de pesetas a las arcas de la comisión encargada de la exposición.

(**) La cita de Carles Santacana ha sido extraída del reportaje 'Barça: una primera pedra tossuda', publicado en el suplemento 'Quadern' del diario 'El País' con fecha del 19 de febrero de 2022, justo al cumplirse el centenario de la primera piedra del 'Camp Nou de les Corts', en él se explica su peripecia de ser enterrada y 'renacida' hasta tres veces en la historia del F.C. Barcelona y actualmente expuesta en el museo del club.



El protoarquitecte esportiu, Jaume Mestres i Fossas (I)...

En aquesta entrada ens centrem en el vessant professional del que va ser el primer president de les federacions espanyola (1920) i catalana (1921) de natació, respectivament. Parlem, és clar, de l'arquitecte Jaume Mestres i Fossas que un cop llicenciat el 1917 aplica els seus primers anys d'exercici professional en la realització d'equipaments esportius, convertint-se així en el primer arquitecte català i espanyol especialitzat en aquest tipus d'espais. Eren moments en que les instal·lacions esportives a Espanya brillaven per la seva absència, fora de les que s'implementaven aprofitant els elements que oferia la mateixa natura.

Cartell promocional del 'Real Club de Barcelona'. 
Litografia de Joan Llaverias, 1902.
Font: Museu Nacional d'Art de Catalunya, MNAC

Parlem del context...

Ens trobem a la segona dècada del nou segle, amb els esports en fase d'expansió que es va incrementant des del darrer terç del XIX. A Catalunya la neutralitat espanyola durant la primera guerra mundial ha donat pas a una etapa de progrés material molt notable, amb augments importants de la producció industrial - especialment en el sector del tèxtil - que abastia la creixent demanda de les nacions europees en guerra. A partir de l'acabament d'aquesta, l'agost de 1918, la crisi cau com una maledicció sobre el país. Les tensions a la societat catalana derivades d'aquesta van portar a la situació que descriu l'historiador Pelai Pagès en el seu bloc 'Història, present i futur...', quan afirma:

"Era, com va escriure l'escriptor Joan Oller i Rabasa, 'quan mataven pels carrers'. Avui sabem, que entre  1918 i 1923 es varen produir 424 morts per atemptats, que desglossats donen el següent resultat: 168 militants de la CNT, 76 obrers sense afiliació determinada, 3 advocats de la CNT, 42 pistolers del Sindicat Lliure, 40 patrons, 29 encarregats, 30 agents de l'autoritat i 6 obrers esquirols. És evident que els més perjudicats foren, sens cap mena de dubte, els militants i dirigents de la CNT".

La dictadura militar d'en Primo de Rivera, iniciada el 13 de setembre de 1923 comptant amb el 'segell reial' d'Alfons XIII, va donar pas al punt i final d'aquest estat de coses. Malgrat el caos social que l'envoltava, l'esport català havia pres una embranzida molt notable que venia accelerant-se des de mitjans dels anys deu i que va assolir una fita determinant amb la participació als Jocs de la VII Olimpíada d'Anvers de 1920. En aquells jocs una comissió del Comité Olímpic Català (COC), recolzada per la Mancomunitat de Catalunya, havia demanat al Baró de Coubertin que la ciutat de Barcelona fos l'escollida per a la celebració dels Jocs de la VIII Olimpíada, a celebrar el 1924. La comissió del COC la composen el seu president, Jaume Garcia Alsina, acompanyat per Josep Elias Juncosa; Josep Maria Co de Triola; Joan Gamper i el mateix Jaume Mestres Fossas. 

La tasca  d'en Jaume Mestres com a precursor de l'arquitectura esportiva a Catalunya i Espanya s'inscriu en aquest context que, al menys en part, en determina l'extraordinària concentració temporal de la seva tasca, que podem comprovar en el quadre que segueix:

Font: Elaboració pròpia

Totes aquestes obres, tret del Camp d'Esports d'Igualada - de repercussió molt local - i de la Piscina coberta de Sevilla que no es va arribar a executar, són d'una importància cabdal en el desenvolupament esportiu de Catalunya. Les finalitzacions d'obres són sovint indeterminades per raons diverses que veurem en cada cas; el càlcul dels costos s'han hagut de fer de manera estimativa, a manca de dades mes concloents; sovint es tracta del pressupost inicialment previst.

Un altre tret comú d'aquestes obres és el fet de que no han estat finançades per cap administració pública, de manera que els recursos han estat principalment aportats per particulars o per societats de caire privat.

L'Estadi Català

Al voltant de 1914 convergeixen diferents veus que reclamen la necessitat de que Barcelona tingui un Estadi per a la pràctica atlètica i esportiva, com les millors ciutats europees. El 'bateig' del nom li és adjudicat a en Narcis Masferrer, pioner, periodista i propagandista de l'esport, sempre en el centre d'aquest tipus d'iniciatives; aquesta idea es va anar desenvolupant i concretant en gran mesura degut a dues personalitats de la Lliga Regionalista com en Josep Elias Juncosa i en Francesc Cambó Batlle.

Aquest darrer fou nomenat l'any 1914 com a Comissari de la inicial 'Exposición de Industrias Eléctricas' que s'havia de celebrar a Barcelona l'any 1917. La primera gran decisió d'en Cambó és la de centrar la futura exposició a la muntanya de Montjuïc, llavors molt mal considerada com a lloc d'exclusions militars, refugi de malfactors i plena de tots tipus de perills. Superats els primers obstacles i obtinguda una molt completa llibertat d'actuació gràcies a la Llei del 16 de juliol de 1914, en Cambó incorpora a l'arquitecte i paisatgista francès Jean Claude Nicolas Forestier al seu cercle de col·laboradors (*).

Forerstier rep l'encàrrec del que havia de ser el primer projecte de l'Estadi Català, inclòs en el marc de l' anomenat com a 'Parc de Pedralbes' amb el que Cambó somia donar un tancament, que ell qualifica de 'aristocràtic', a la part final de la Diagonal. El responsable d'encabir en aquesta proposta el programa d'un estadi modern fou Josep Elias Juncosa (Corredisses), molt mes al corrent de l'actualitat esportiva i de les necessitats de la ciutat per acollir uns futurs Jocs Olímpics. El projecte el composaven dos camps de futbol voltats d'una pista d'atletisme de cendra i dues piscines al seu costat, separades per sexes, tot emmarcat en el projecte global amb caires de Ciutat Jardí. Els plànols següents ens mostren aquest primer Estadi Català i els demés equipaments esportius i recreatius, situats a la part inferiors del conjunt del parc:

1. Plànol general del Parc de Pedralbes amb el futur Estadi Català i les piscines. 2. El mateix disseny situat a la trama urbana actual on hauria d'haver estat realitzat
Font: 'Barcelona, Lisboa i Forestier'. Article de Vicenç Casals Costa
a la revista 'Scripta Nova'. Universitat de Barcelona, 2009

El 1918 aquest projecte queda desestimat degut a la primera guerra mundial i al fet que Francesc Cambó és cridat a Madrid per a prendre possessió del que serà el seu primer ministeri en el govern d'Espanya. L'exposició també s'ha d'ajornar a causa del conflicte bèl·lic.

Un cop finalitzada la 'Gran Guerra' se'n reprenen les tasques del que mes endavant rep el nom de 'Exposición Internacional de Barcelona', centrada definitivament en la muntanya de Montjuïc, com era el desig d'en Cambó. Jaume Mestres Fossas s'integra als serveis tècnics de l'exposició a començament de l'any 1918 i en forma part fins al mes de febrer de 1922, tal com ho acredita el secretari de l'exposició, Joaquín Montaner, en el certificat que reproduïm de l'any 1927:

Còpia del certificat d'haver treballat a l'exposició de Barcelona entre gener de 1918 
i febrer de 2022. El mateix Mestres escriu i en signa el 'recibí' l'abril de 1927.
Font: AMCB

Plànol general del projecte del Parc de Montjuïc de l'any 1920. 
Apareix clarament senyalada la ubicació de l'Estadi Català
Font: Arxiu de la Fira de Barcelona

La 'nova' exposició es proposa com un dels seus primers objectius la construcció de l'Estadi Català. Se li encarrega la redacció i direcció inicial del projecte a en Jaume Mestres. La ubicació es prevista a l'antiga pedrera de la Foixarda, comprada per l'ajuntament a la família Bruguera per un import de 111.344 ptes. La junta directiva de l'exposició aprovarà el projecte presentat en la seva reunió del 3 de desembre de 1920. La idoneïtat de l'emplaçament es descrita per en Jaume Mestres en els termes següents:

"... este lugar tan acertadamente escogido puede considerarse en la misma ciudad, ya que sólo dista un kilómetro de la plaza de España... La amplia via de las Cortes Catalanas acaba de unir tan importante institución con el corazón mismo de Barcelona. Fácilmente puede, pues, apreciarse el camino que ha de llevar rápidamente a los barceloneses a las reuniones deportivas del 'Estadi Català'."

Imatge de la pedrera de La Foixarda encara en ple 
funcionament cap a finals del segle XIX.
Font: ANC. Ft. Josep Brangulí

Perspectiva de l'Estadi Català publicada al diari 'Heraldo 
Deportivo' de Madrid el dia 5 de febrer de 1921
Font: Hemeroteca digital de la BNE

El nou equipament inclou un camp de futbol de 106 x 68 m, voltat de la pista d'atletisme d'una longitud de 420 m de corda i amb espais annexes per llançaments, salts i altres disciplines atlètiques. Se'n preveu una capacitat de per a fins 33.000 espectadors. El finançament de l'obra es aportat, al menys inicialment, per en Francesc Cambó. Les obres avancen a una bona velocitat i ja a l'abril de 1921 es pot celebrar un partit de 'costellada' que confronta periodistes i arquitectes, amb el resultat favorable als primers de 6 gols a 3.

La inauguració oficial es produeix els dies 25 i 26 de desembre de 1921, encara sense haver-ne acabat la construcció, amb sengles partits de futbol entre els equips del F.C. Barcelona i el campió txec de l'A.C. Sparta de Praga. El dia de Nadal guanyà l'equip txec amb el resultat de 2 gols a 3, mentre que al'endemà l'encontre fou favorable al club blaugrana per 2 a 0.

Partit de futbol d'inauguració de l'Estadi Català del dia de Nadal de 1921.
Fins a 25.000 persones formaren el públic assistent, distribuint-se 
com pogueren per l'inacabat equipament
Font: Arxiu del F.C. Barcelona. Ft. SI

Desprès de la inauguració la construcció de l'estadi resta alentida i quasi aturada. A mitjans d'aquest any de 1921 el CIO ha nomenat com a seu dels Jocs de la VIII Olimpíada la ciutat de Paris, complint el desig d'en Pierre de Coubertin que vol posar fi a la seva presidència amb aquesta fita tant significada. Aquesta gerra d'aigua freda, tal vegada dificultats en el finançament, o la delicada situació social catalana motivaren que l'obra no s'executés en la seva totalitat. El 6 de març de 1922 el diari 'La Jornada Deportiva' publica un editorial titulat 'El Estadio se derrumba':

"... Está embrujado el Estadio ?. Nada de esto, amables lectores, el Estadio apenas acabado de construir se derrumba 'moralmente' entre la incompetencia de unos, la falta de iniciativa de otros y el egoismo de los restantes... por qué empeñarse en mantener cerrado el Estadio ?. Por qué privar a nuestro pueblo de un medio tan eficaz de cultura, de un instrumento tan precioso para su perfecta evolución física y moral ?... La Junta Directiva del Estadio, nuestros Clubs, nuestras Federaciones tienen la palabra."

A principis de 1924, un cop ja instaurada la dictadura de Primo de Rivera, la junta de l'exposició vol reprendre'n la construcció amb un nou encàrrec i amb un altre arquitecte, però tampoc se'n van sortir, encara que per el diumenge 1 de juny del mateix 1924 es celebra un festival esportiu que vol servir com a nova inauguració del rebatejat com a 'Estadio de Montjuich', amb un nom mes adient a la nova situació política.

Anunci publicat al diari 'El Diluvio' a finals del mes de maig de 1924
Font Hemeroteca: ARCA

Finalment l'equip directiu de l'exposició es replantejarà completament l'assumpte de l'estadi, suspenent-ne la seva construcció a La Foixarda que serà emprada el 1929 com a zona d'oci i parc d'atraccions per a l'exposició. 

Barcelona va tenir un estadi, però va ser l'ara conegut amb el nom de Lluís Companys, situat just per sobre de la ubicació prevista per el primitiu Estadi Català. I aquest sí que acomplirà l'any 1992 el somni olímpic de la ciutat.

La piscina coberta de l'Escullera, per al Club Natació Barcelona

Soci, nedador, waterpolista i atleta del degà 'Natació' Barcelona, per en Jaume Mestres pocs encàrrecs li poden ser mes grats que aquest de dissenyar i dirigir la construcció de la primera piscina coberta esportiva de Catalunya i d'Espanya. Aprofitant la seva anada als jocs d'Anvers, va visitar diferents ciutats belgues estudiant les seves piscines cobertes, generalment municipals, ja construïdes. En retornar a Barcelona, amb el cap curull d'idees, s'ofereix al seu club de tota la vida per a redactar i dirigir l'anhelat projecte de la seva piscina coberta. Ho fa de manera totalment gratuïta; adduint que aquesta feina és la seva aportació a la tasca gegantina empresa per el Club Natació Barcelona de bastir per els seus propis mitjans aquest equipament. La construcció anirà des de la primera pedra de l'any 1921 fins al cobriment definitiu i l'establiment de la calefacció de l'aigua de 1924. No obstant encara hi resten algunes petites tasques d'embelliment i finalització de les obres que el 1927 són motiu de comentari a la premsa del moment.

Pàgina del setmanari Gràfic-Sport del 26 d'abril de 1927 anunciant
les tasques dels darrers detalls de la construcció de l'Escullera
Font: Hemeroteca ARCA

Les circumstàncies que concorregueren en el projecte i la construcció d'aquest emblemàtic equipament esportiu han estat recollides en una altre entrada d'aquest bloc: "La piscina de l'Escullera, el gran somni del 'Natació'...":

https://www.memoriesdelmontjuic.org/2021/07/la-piscina-de-lescullera-el-gran-somni.html

Només ens resta desitjar que el procés de renovació recentment endegat d'aquesta instal·lació pugui ser tot el respectuós que l'obra de Jaume Mestres Fossas ha de merèixer.

El Camp d'Esports d'Igualada per a l'Ateneu Igualadí de la Classe Obrera

L'Ateneu Igualadí de la Classe Obrera, fundat el 1863, respon en la seva constitució al tipus d'establiments orientats a la formació i l'oci de la població obrera i menestral d'Igualada. L'any de 1920 es compren uns terrenys anomenats del Xipreret, en el que encara era llavors el terme municipal d'Òdena, per a convertir-lo en el 'Camp d'Esports' de l'entitat. 

El primer gran esdeveniment que acull el futur camp esportiu, no obstant, va ser l'arribada de l'aviació a Igualada, que va tenir lloc en el marc de la Festa Major de la vila de l'any 1920, quan una avioneta procedent de Barcelona va aterrar al Xipreret, convertit en un improvisat camp d'aviació.

A les primeries de l'any següent en Jaume Mestres rep l'encàrrec del disseny de l'esperat 'Camp d'Esports' i dels inicis de la seva construcció. Aquesta, però, es va perllongant en el temps en successives fases, en funció de les disponibilitats econòmiques de l'entitat, i a la vegada va patint modificacions sobre el projecte original. 

Aquest inclou un estadi, amb terreny de joc per al futbol i pista de cendra d'atletisme al seu voltant; un velòdrom adjunt; una piscina i pistes de tennis.

Revista trimestral 'Civitas'. N. 5 del mes de juliol de 1921.
El propi arquitecte en comenta els aspectes principals.
Font: Hemeroteca ARCA

El finançament de l'obra va ser en gran part suportada inicialment per donatius del propietari agrícola Manuel Maria Girona - net del banquer Manuel Girona - que en aquells moments era diputat a Corts per la circumscripció d'Igualada. Els socis de l'Ateneu també hi van contribuir, pagant un suplement de 1,50 ptes a la seva quota, que a la vegada els donava el dret d'assistir als esdeveniments esportius que es desenvolupaven a les noves instal·lacions.

La revista de la Secció d'Esports de l'Ateneu (SEAI), 'Esport i Cultura', anava publicant noticies sobre el progrés que hi havia a l'obra del camp d'esports. Com passa en el cas del seu número 5, del 31 de gener de 1922, que reprodueix en la seva portada el plànol general del projecte. També en el número 8, del 21 de febrer de 1922, dins de la memòria de l'any anterior el secretari de la secció, en Antoni Gual, informa de que:

"Ultra l'arranjament del camp de que mes amunt parlàvem, s'ha procedit a construir-hi al seu voltant una pista de cendres per a curses, tal com es veu en els estadis estrangers i en el Estadi de Montjuich (sic); essent motiu tot açó per enorgullir-nos per quant Igualada és de les primeres ciutats d'Espanya que compta amb pista de cendra..."

Retall de la revista setmanal 'Esport i Cultura' de la secció d'esports de 
l'Ateneu Igualadí, informant dels treballs fets al camp d'esports
Font: Trencadís, de la Diputació de Barcelona

L'any 1922 es va construir la tribuna de l'estadi i camp de futbol. El velòdrom adjunt es va inaugurar l'any 1923.  Un cop les tropes del general Franco entren a Igualada, el diumenge 22 de gener de 1939, es succeeixen les incautacions dels bens de les persones i institucions considerades 'desafectas'. Els locals i equipaments de l'Ateneu Igualadí foren requisats i cedits a les organitzacions del nou règim. La seva seu central del carrer de Sant Pau passà a anomenar-se 'Centro Nacional'. El camp d'esports va seguir sent un espai fonamental en l'activitat esportiva igualadina. L'any 1951 es recupera i renova el velòdrom que havia estat abandonat alguns anys. Amb l'arribada de la democràcia l'Ateneu torna a recuperar el seu nom original.

El velòdrom del Camp d'Esports del Xipreret en alguna 
de les seves primeres competicions ciclistes l'any 1923.
Font: Arxiu Comarcal de l'Anoia. ACAN. Ft. Ramón Godó

Vista de l'Estadi del Xipreret en una prova atlètica 
a la seva pista d'atletisme l'any 1956
Font: ACAN. Ft. Ignasi Castelltort

Algunes informacions donen com a autor del projecte del 'Camp d'Esports' de l'Ateneu Igualadí a en Josep Pausas i Coll, que per aquells temps era l'arquitecte municipal de la vila i que va realitzar sobre la ciutat un gran nombre d'edificacions i equipaments. No dubtem del fet que com arquitecte municipal en Josep Pausas pogués tenir una important contribució en el desenvolupament del Camp d'Esports de l'Ateneu, però es troba fora de tot dubte raonable que l'encàrrec i el projecte inicial del mateix corresponen plenament a en Jaume Mestres i Fossas.

El camp d'esports del Xipreret va necessitar de reformes i remodelacions al llarg dels anys, però encara en la dècada dels seixanta es trobava en ple funcionament. Posteriorment l'Ateneu en va acordar el traspàs a l'Ajuntament de la ciutat.

El Camp Nou de les Corts per al Futbol Club Barcelona

Els èxits esportius de la segona dècada del nou segle de l'equip del Futbol Club Barcelona varen convertir en insuficient el seu terreny de joc, conegut com a Camp del carrer de la Industria. Calia trobar un Camp Nou sense haver d'anar massa lluny del centre de la ciutat i a Les Corts dels anys vint hi van trobar la solució. 

Plànol d'emplaçament dels antics camps de futbol, concentrats a l'entorn 
de l'Hospital Clínic, i de la situació del Camp Nou de les Corts. 
Publicat a la revista 'Stadium' del 18 de febrer de 1922
Font: Hemeroteca ARCA

L'historiador esportiu Carles Santacana defineix el trànsit del carrer Industria al Camp Nou de la manera següent:

"Tot i que el Barça ja tenia 23 anys d'existència, la construcció del Camp de les Corts certifica un tomb decisiu en la vida del club. Si el del carrer de la Industria, el 1909, significa la supervivència desprès d'estar a un pas de la desaparició, el de les Corts és l'escenari del futbol de masses, d'un club que va duplicar els socis en un sol any, de 1922 a 1923; d'una popularitat que se certificava només uns mesos abans amb la primera vegada que trobem escrita la paraula 'Barça' a la premsa, o amb la creació per Valentí Castanys de la figura de l'Avi Barça el 1924, primera icona gràfica del seguidor culer." (**)

Novament hi trobem implicat a en Jaume Mestres que va ser l'encarregat de dissenyar el camp i dirigir-ne les obres, aquesta vegada de manera conjunta amb Josep Alemany. Aquest darrer era l'arquitecte municipal de Santa Coloma de Gramenet i no se'n-hi coneixen altres reincidències en l'arquitectura esportiva.

Disseny de la tribuna del Camp Nou de les Corts publicat al butlletí 
oficial del F.C. Barcelona als primers mesos de l'any 1922.
Font: Arxiu del F.C. Barcelona

El diumenge 19 de febrer de 1922 fou la data senyalada per a celebrar la cerimònia inaugural als terrenys del que havia de ser el Camp Nou de les Corts. L'acte fou un esdeveniment esportiu i social històric per a la ciutat. La comitiva surt caminant de l'antic camp del carrer de la Industria, amb tota la parafernàlia de les grans ocasions, per arribar a l'esplanada del futur camp ja preparada per a la benedicció i col·locació de la primera pedra del nou terreny de joc.

Imatge de la gernació reunida en l'acte de col·locació de la primera pedra del Camp Nou 
de les Corts publicada a 'Catalunya Gràfica' el dia 20 de febrer de 1922
Font: Hemeroteca ARCA. Ft. J.M. Sagarra

El parlament mes emocionat i emocionant va ser el pronunciat per el president del club, en Joan Gamper, que entre d'altres coses pròpies de la seva oratòria inflamada va dir:

"Amunt els cors que ja tenim Camp Nou: les multituds ens hi han portat. Hi hem vingut a pes de braços. El nostre poble s'ha fet seu el 'Barcelona' i el 'Barcelona' s'ha fet el club de tot-hom...

... Quan vingui el maig tot això farà goig... Treballem doncs, cadascú a llur lloc; coronem dignament la nostra obra: Fem Pàtria, Fem esport... i per damunt de tot que visqui el 'Barcelona' !"

I, efectivament, el mes de maig la inhòspita esplanada s'havia convertit en el 'Camp Nou de les Corts'. Els actes inaugurals consistiren en un triangular de futbol, disputat els dies 20 i 21; 25; i 27 i 28 de maig amb la participació dels equips britànics convidats: el 'St. Mirren', de la lliga escocesa; i el 'Notts County', de la lliga anglesa; a mes del primer equip del F.C. Barcelona. En el primer dels partits en Paulino Alcántara va fer la presentació al públic de la copa del Campionat d'Espanya d'aquell any, guanyada pocs dies abans d'aquesta inauguració.

Paulino Alcántara fa el lliurament de la copa del Campionat d'Espanya de futbol 
guanyada uns dies abans de l'acte inaugural del Camp Nou de les Corts.
Font: Arxiu Fotogràfic del CEC. Ft. Carles Fargas

Imatge aèria del camp de les Corts ple de gom 
a gom, editada en forma de postal.
Font: Arxiu del F.C. Barcelona. Ft. Gaspar i Claret

El camp de les Corts i el seu entorn es converteixen en el centre de l'activitat esportiva del club. Al llarg dels anys va sent objecte de successives ampliacions, fins a arribar a una capacitat de quasi seixanta-mil ànimes. Als voltants s'hi van incorporant altres espais esportius per a algunes de les seccions del club: pistes per el basquet i l'hoquei; espai per a l'entrenament de l'atletisme i altres. S'arriba a plantejar la possibilitat de construir-hi una piscina coberta per la nounada secció de natació l'any 1941, però es va desestimar per l'alt cost de la inversió.

Passats mes de trenta anys des de la seva inauguració el camp de les Corts es va fer 'petit'. L'arribada de l'hongarès Ladislao Kubala a principis dels anys 50's va sobrepassar la capacitat del ja antic terreny de joc i es va haver d'anar a la cerca d'un 'nou Camp Nou', i a ser possible sense haver de marxar dels límits de la ciutat de Barcelona. Una vegada mes aquest desig es va fer possible i l'any 1957 s'inaugurava l'actual 'Camp Nou' del F.C. Barcelona.

La Piscina coberta de Sevilla

Tot i haver abandonat l'any 1922 els serveis tècnics de la que finalment va ser l'exposició internacional de Barcelona, Jaume Mestres hi torna a col·laborar com a arquitecte dissenyador del 'Pavelló dels Artistes Reunits'. 

Però l'any 1929 encara va tenir lloc a Espanya una altre exposició d'abast internacional, la 'Exposición Iberoamericana de Sevilla 1929', en una mena d'equilibri territorial nord-sud que va promoure el dictador. Curiosament, la democràcia de 1992 repeteix, d'alguna manera, aquesta recerca de contrapesos amb les mateixes ciutats: els jocs del Cobi per a Barcelona i l'exposició universal del Curro per a Sevilla.

Cartell de la 'Exposición Ibero-Americana de Sevilla', 1929-1930.
Font: Viquipèdia

També en aquesta exposició sevillana va ser requerida la participació d'en Jaume Mestres, per bé que inicialment no va ser com a arquitecte esportiu, sinó com a projectista d'un dels pavellons del certamen sevillà. Concretament va dissenyar el que inicialment va ser el 'Pabellón de Industrias Catalanas' i finalment va acabar aixoplugant també les corresponents a les Illes balears.

Dibuix a llapis de carbó del 'Pabellón de Industrias Catalanas', 
datat el març de 1928 i signat per en Jaume Mestres Fossas.
Font: Bloc 'Exposicióniberoamericanadesevilla1929', de J. J. Cabrero Nieves

Plànol general de la ubicació del conjunt d'instal·lacions i serveis 
de la exposició ibero-americana de Sevilla
Font: Viquipèdia

El pavelló va ser lloat per la premsa especialitzada de manera unànime com un dels mes importants i moderns dels presentats; ocupava la illa n 65 del conjunt del certament i presentava unes línies molt similars a les del pavelló que havia construït en Mestres per a l'exposició de Barcelona. En la descripció que trobem en el bloc de Juan José Cabrero s'apunta que:

"Fue una de las poquísimas muestras de arquitectura de vanguardia, dominado por el estilo art decó y el racionalismo del conjunto... La edificación se presupuestó en unas 400.000 pts., realizada mediante un moderno sistema de estructura de hierro, 'que estaría montada en 20 días'. Las construcciones de este tipo renovaban los conceptos arquitectónicos, trayendo a la ciudad nuevas tècnicas."

Però en Mestres ja no donava puntada sense fil i en dissenyar el pavelló en qüestió ho va fer de tal manera que pogués tenir una segona vida, mes enllà de l'efímera de l'exposició, tot preveient-ne la seva adaptació com a equipament esportiu per a la ciutat de Sevilla. Un cop finalitzada l'exposició, a principis de gener de 1931, va presentar la seva proposta d'adaptació del pavelló com a piscina coberta per a la ciutat andalusa, que a la vegada hauria estat la segona en construir-se a tot Espanya:

Plànol general i perspectiva interna de l'adaptació prevista per en Jaume Mestres del
pavelló de Catalunya i Balears a l'exposició de Sevilla, amb data de l'1 de gener de 1931.
Font: Arxiu històric del COAC

Enamorat com era dels esports en general i de la natació, en particular, Mestres devia considerar que a Sevilla hi havia prou 'caldo de cultiu' per a que la ciutat comptés amb aquest nou equipament esportiu, tant poc corrent encara a l'Espanya d'aquells anys. No anava gaire desencaminat, atès que el mes de juny d'aquell 1931 es va fundar el Club Natació Sevilla, que amb el temps es va convertir en una referència per a tota la natació andalusa i espanyola, sent un dels primers clubs de natació en guanyar la prestigiosa copa Stadium l'any 1962. Malauradament la seva piscina coberta del carrer Trastamara va haver de tancar per perill de ruïna del sostre i el club com a tal va desaparèixer l'any 2016

A mode de conclusió

De la trajectòria esportiva d'en Mestres Fossas ens queda per revisar l'anomenat 'Autódromo Nacional', que serà objecte del tancament d'aquesta entrada en una propera segona part.

Tant sols ens resta apuntar que la trajectòria coneguda del nostre estimat protoarquitecte esportiu no va mes enllà d'aquest darrer projecte de Sevilla, l'any 1931. Però en Jaume Mestres i Fossas va exercir la carrera fins a ben entrats els anys seixantes, de manera que es va dedicar a altres tipologies d'equipaments i construccions. De les mes conegudes i innovadores, prèvies a la contesa civil, hi trobem l'edifici de l'editorial Seix i Barral i el de l'Escola Blanquerna, ambdues a la ciutat de Barcelona i de 1930. Aquesta darrera va suposar tota una innovació en els equipaments pedagògics del seu temps, inspirat per la figura de l'Alexandre Galí. 

Injustament oblidat, a parer nostra, en aquest vesant de la seva professió, en morir el 19 de juny de 1981 el  celebrat periodista esportiu  Andrés Merce Varela, assessor àulic del llavors ja president del CIO Joan Antoni Samaranch, va tenir a bé dedicar-li a la premsa un recordatori que transcrivim parcialment:

"En unos momentos en que la vocación olímpica de nuestra ciudad parece despertarse, ha fallecido uno de los más auténticos paladines de la moral y de las inquietudes que alientan bajo los cinco aros simbólicos. Me refiero a Jaume Mestres i Fossas, arquitecto con decidida vocación deportiva, que fue el pionero catalán de las instalaciones deportivas... fue un catalán plenamente identificado con su país. Cuando se vivió en Catalunya el primer embate del movimiento deportivo, orientó su profesión hacia la mejor forma de satisfacer las necesidades de la juventud en los primerios decenios del actual siglo."

Josep Castellví

(*) Una de les millors virtuts d'en Cambó era la de saber confegir al seu voltant equips de gran vàlua professional. En el cas de l'exposició aquest era format per: Josep Amargós, l'arquitecte que coneixia cada pam de la muntanya de Montjuïc; l'enginyer Nicolau M. Rubio i Tuduri; l'arquitecte Josep Puig i Cadafalch, mes endavant president de la Mancomunitat; i Carles de Camps, propietari agrícola i II Marqués de Camps. A aquest equip es al que s'incorpora en Jean Claude Forestier. La Llei del 16 de juliol de 2014 desafectava gran part dels terrenys de la muntanya de Montjuïc, fins llavors considerats de domini militar, i a la vegada dotava amb deu milions de pessetes les arques de la comissió encarregada de l'exposició.

(**) La cita d'en Carles Santacana ha estat extreta del reportatge 'Barça: una primera pedra tossuda', publicat al suplement 'Quadern' del diari 'El País' amb data del 19 de febrer de 2022, just en complir-se el centenari de la primera pedra del 'Camp Nou de les Corts', on s'explica la seva peripècia de ser soterrada i 'renascuda' fins a tres vegades en la història del F.C. Barcelona i actualment exposada en el museu del club.

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