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Vicenç Esquiroz en el Club Natación... Barcelona ?

4 d’oct. 2021

 

Recorte de la foto con su pie publicados en el libro 'Historia del Club
Deportivo Mediterráneo' correspondiente a la época de que hablamos
en esta entrada. Joan Martí Vallés. 1997
Fuente: Archivo JCE

Dentro de la poliédrica y muy variada actividad deportiva y profesional de Vicente Esquiroz Soliva podemos dirigir la mirada hacia una u otra de sus facetas. En esta entrada daremos un vistazo a una actividad poco conocida de su trayectoria y responderemos a la pregunta del encabezamiento.

Esquiroz empleado y dirigente del 'Natació' Barcelona

Nacido el primero de enero de 1914, el pequeño Vicente se enamora del deporte de la natación en los primeros años veinte, al ver nadar al olímpico sueco Arne Borg en la piscina de la Escollera. Más adelante se vincula al 'Centre Autonomista del Comerç i la Industria', CADCI, y a su sección náutica, el Club de Mar, de donde saldrán varios integrantes del núcleo fundador del Club Esportiu Mediterrani, del que formará parte un Vicenç Esquiroz de diecisiete años.

En el 'Medi', a pesar de su juventud, desarrollará cualquier tarea deportiva o directiva a la que haya sido llamado. Se da el caso, sin embargo, que en el año de 1935 (*) recibe una oferta de trabajo del Club Natació Barcelona para incorporarse a su comisión deportiva. Para evitar cualquier tipo de malentendido, seguirá siendo socio del Mediterrani y pedirá el permiso de sus compañeros para aceptar la oferta a la vez que estos lo dispensan de la licencia de nadador del 'Medi' por si llega el caso de fichar por el 'Natació'

Recorte de la pág. 13 del libro 'Història del Club Esportiu
Mediterrani'. Joan Martí Vallés. 1997
Fuente: Archivo JCE

Los años previos a la guerra civil son de una fuerte conflictividad política que se acentúan en 1936 después de la victoria del Frente Popular en las elecciones de febrero. Los hechos se suceden en una espiral de actuaciones que culminarán en el golpe de estado del 18 de julio. La revuelta en Barcelona se inicia en la madrugada del domingo 19 y la sublevación militar será rechazada, pero el  importante papel jugado por la CNT y la FAI, principalmente, dará paso a unos primeros meses de inestabilidad con la creación del 'Comitè de Milícies Antifeixistes' que provocará que el poder del mismo gobierno de la Generalitat se perciba como poco consolidado en los primeros tiempos del conflicto.

Es en este contexto que en muchas empresas y entidades los dirigentes han sido sustituidos por comités de obreros, en una actuación que incluso precederá a las disposiciones oficiales sobre la colectivización. El caso es que en el Club Natación Barcelona, ​​a mediados del mes de agosto de 1936, sus trabajadores mayoritariamente adheridos a la Unión General de Trabajadores (U.G.T.) toman posesión del gobierno del club, creando diferentes comités y comisiones:

  • Comité Ejecutivo, formado por tres empleados
  • Comité Consultivo, formado por los integrantes del comité ejecutivo mes tres socios del club
  • Comisión Deportiva, formada por cuatro empleados
  • Comité de Régimen Interno, creado con el objetivo de asegurar el normal funcionamiento de los servicios del club, está formada por diez empleados

Recorte de 'La Veu de Catalunya' del día 16 de agosto de 1936 con
la noticia de los nuevos dirigentes del C.N. Barcelona
Fuente: Hemeroteca ARCA

Vicenç Esquiroz forma parte de los cuatro comités creados, siendo el único caso en que concurre esta circunstancia. En la llamada comisión deportiva comparte responsabilidades con Joan Trigo y su discípulo Jaume Solé... uno de los creadores el primero y continuador el segundo de la tarea desarrollada con la sección infantil del 'Natació'. Hay que tener presente que Esquiroz se encuentra en plena edad militar, dado que es de la quinta del 1935, pero por alguna razón no es llamado en estos primeros momentos al frente y se mantendrá en la retaguardia.

La colectivización del C.N. Barcelona, ​​que el mismo Esquiroz caracterizará como la primera de un club deportivo en Cataluña, se produce antes de que estas políticas se hagan oficiales mediante dos decretos de la Generalitat publicados en el su 'Diari Oficial'. Hay que enmarcar esta decisión de los trabajadores del 'Natació' en el conjunto de reacciones sucedidas a raíz de los hechos del 19 de julio en Barcelona que en las semanas siguientes va a provocar una ola revolucionaria con un auténtico aluvión de creaciones de comités de trabajadores que sustituirán a los propietarios o dirigentes de empresas y entidades que pasarán a ser colectivizadas.

Sumario del DOG del 28 de octubre de 1936, con la inclusión de los dos
decretos referentes a la colectivización de empresas y otras entidades
Fuente: DOG

De manera que a partir de agosto de 1936 las funciones directivas del club has sido retomadas por estos diferentes comités. En todos ellos un joven Esquiroz de veintidós dos años se implicará en la forma por él acostumbrada: plena dedicación y ejercicio de su idea del deporte amateur frente al deporte espectáculo o de masas que, como muchos 'sportmen' de la época, detestaba profundamente.

En cuanto a la actividad deportiva del 'Natació' Barcelona y de la natación catalana sufrirá un paro casi general. La sublevación militar del 18 de julio acaece en plena primera jornada de los Campeonatos de Cataluña de debutantes e infantiles en la piscina de Montjuïc. La jornada del sábado 18 podrá celebrarse pero la del domingo 19 quedará suprimida por los acontecimientos del día.

No obstamnte el mismo día 19 de julio se celebrará la puesta en marcha de la que se denominará 'Olimpiada Popular' que las fuerzas de izquierda de un buen número de países habían acordado llevar a cabo como contrapeso a lo que consideraban que seria como una exaltación del nazismo en los Juegos Olímpicos de Berlín.

Tanto el Barcelona como la Federación Catalana darán por terminada la temporada deportiva y ésta no se retomará como tal hasta pasada la guerra incivil. Si que tendrán lugar algunos festivales puntuales, especialmente orientados al esfuerzo de la retaguardia en apoyo de los que se encuentran luchando en el frente. Así tienen lugar festivales de natación para los Hospitales de sangre o el 'II Criterium de los Ases' en el cuál figuras relevantes de otros deportes nadan distancias cortas, dedicándose los ingresos de las entradas en beneficio de las compañeras y los compañeros que están en los diferentes frentes. Una notable excepción a esta característica fue la celebración de la XI edición de la Travesía del Puerto de Barcelona, ​​organizada por el Club Natació Athlètic, que se disputó dentro de una relativa normalidad, siendo ganada por Vicenç Olmos del Barceloneta Amateur Club. Participó, también, Vicenç Esquiroz, que llegó en la septuagésima posición representando al Club Natació Capellades.

El historiador deportivo Xavier Pujadas recoge en uno de sus estudios una estadística sobre el número de 'Competiciones federativas o semioficiales en la retaguardia catalana', del que se puede extraer el dato de que la natación - contando también el waterpolo - es el deporte en que mas competiciones de este tipo se celebran durante los años de 1936 y 1937, con un total de ocho festivales, superando incluso al fútbol (**). A partir de 1938, sin embargo, la actividad competitiva en natación y waterpolo parece ya del todo inexistente.

Recorte del diario 'La Humanitat' del día 9 de septiembre de 1936, anunciando
el 'Criterium de los Ases' para el sábado 15 de septiembre, organizado
por el C.N. Barcelona (U.G.T.) y El Mundo Deportivo
Fuente: Hemeroteca ARCA

Al margen de las competiciones deportivas, la tarea más comprometida para los trabajadores-directivos del 'Natació' en estos tiempos convulsos consistirá en captar el favor de los socios del club en orden a la consecución de dos objetivos primordiales:

  • Mantener un alto nivel de normalidad en las actividades diarias del club, favoreciendo la participación de los socios y evitando introducir criterios de discriminación ideológica o social: una vez en bañador todos los socios somos iguales, sería el lema que ya funcionaba en el 'Natació' de antes de la guerra
  • Procurar mantener, en la medida de lo posible, el número de socios para facilitar la viabilidad económica y social de la entidad

Esta última era preocupación común de todas las entidades y asociaciones deportivas o culturales del momento. La guerra las debilitaba en un doble sentido con la pérdida de asociados: por un lado por aquellos que han  ido al frente y también en otro sentido por la necesidad, en determinados casos, de irse del país; bien para quedar al margen de la disputa, bien para enrolarse en las filas del bando sublevado, en este último caso a menudo concurría una percepción fundada del riesgo de la propia vida.

Vicenç Esquiroz destacará especialmente en la tarea de divulgador de los criterios y la voluntad de los nuevos dirigentes, efectuada especialmente mediante la revista oficial del club: 'Natació'. Entre enero y octubre de 1937 escribirá al menos una vez cada mes, con un total de nueve artículos con su firma y una editorial firmada como 'Comitè Executiu'.

En la primera de estas aportaciones, del mes de enero de 1937, titulada 'El deporte y los momentos actuales' empieza con una declaración de tonos casi 'maciànicos':

"El acuerdo que ha tomado el 'Comisariado de Educación Física y Deportes' por lo que respecta a la organización de actos deportivos, se identifica con el criterio del Comité Ejecutivo del Club Natació Barcelona', que desde el primer momento, interpretando el verdadero sentido que debe prevalecer en las circunstancias actuales, suspendió su calendario deportivo."

En el editorial del mes de febrero, firmada como 'Comitè Executiu', afirma, entre otras consideraciones, que:

"... aún con la convulsión que estamos viviendo, el Club hace su camino y se le tiene en cuenta, porque el C.N.B. tiene una personalidad bien significada dentro de los medios culturales.

... Y sois vosotros, sus socios, los que habeis hecho de vuestro club una verdadera institución de la cultura catalana. Es necesario que ahora, más que nunca, aporteis juntamente con nosotros... todo lo que esté a vuestro alcance en estos momentos difíciles. Propagad la obra del 'Club de Natació Barcelona' entre vuestros compañeros, conseguid nuevos socios, que es igual a decir nuevos adeptos a la obra magnífica y admirada por todo el mundo, porque de clubs como el vuestro hay muy pocos..."

En el número del mes de agosto de 1937 resalta en su artículo 'Sectarismo en el Deporte' lo que considera un exceso de intervencionismo político y de lo que ahora llamaríamos populismo, alejado de sus ideales deportivos:

"Hay quien propugna la depuración del deporte, sin preparación ni principios de sus verdaderas necesidades...

No pervirtamos el sentido deportivo con utopías y vayamos a hechos concretos. Proporcionemos medios para que la juventud tenga facilidades para la práctica deportiva y se entenderá que para ejercitarse en la gimnasia, batir en el crol, lanzar la jabalina, chutar el balón, etc... no es necesario hacer proselitismo en el deporte."

No podemos interpretar si se referia a situaciones exteriores al club o, tal vez, señalaba a las actitudes de algunos miembros de los diferentes comités de trabajadores de la entidad. En cualquier caso su actitud de 'pureza' deportiva y amateur estaba fuera de toda duda por su historial deportivo y periodístico de los años anteriores.

Sumario y editorial de la revista del C.N. Barcelona del mes de febrero de 1937
Fuente: Archivo del C.N. Barcelona

Sea como fuere, la evolución de este periodo de dirigencia obrera del 'Natació' Barcelona no sería fácil; la evolución de la guerra no parecía demasiado favorable a las fuerzas políticas y sociales que apoyaban la República y las disensiones internas de estas fuerzas acabaron de dibujar un horizonte poco esperanzador. En este contexto se dió el caso de que algunos de los socios que discrepaban de la gestión de este período o temían un agravamiento del modelo de la gestión obrera, se dirigieron al 'Comissariat d'Educació Física i Esports de la Generalitat' (CEFE) para expresar su preocupación por "el intento de algunos individuos que pretenden apoderarse de aquel lugar para colectivizarlo...", según informa el diario oficial de ERC 'La Humanitat' del día 2 de mayo. La reacción de este organismo del gobierno no se hace esperar y el día 4 el mismo diario informa de que se han incorporado al 'Departament de Cultura de la Generalitat' las dependencias con todos sus servicios y espacios deportivos del Polo Jockey Club, el antecedente de el actual Real Polo Club de Barcelona, ​​y del Club Natació Barcelona, ​​en una expropiación 'de facto' que pretende evitar otras acciones extremas, manteniendo en el caso del 'Natació' el comité obrero como gestor de la entidad (***).

Finalmente, a primeros del año 1938 el mismo CEFE es quien toma medidas para resolver la situación de la gestión del Club Natación Barcelona, nombrando una junta directiva con perfiles clásicos y donde se mezclan socios y trabajadores del club, como recoge el mismo 'La Humanitat':

Recorte del diario 'La Humanitat' del 15 de enero de 1938
informando de la nueva Junta Mixta del C. N. Barcelona.
Fuente: Hemeroteca ARCA

Dos de los tres miembros del 'Comitè Executiu' obrero continúan en la nueva Junta, Prudenci Sallés como vicepresidente y Benjamí Tolón como vocal. El tercero es Vicenc Esquiroz que, a pesar de su relevancia en la etapa anterior del club, no seguirá ostentando ninguna responsabilidad entre los nuevos dirigentes. Quedaría por averiguar si sigue en la retaguardia aún y con otras funciones o bien finalmente ha sido movilizado para ir al frente. La movilización de personas inicialmente consideradas como de servicios auxiliares y, por tanto, no aptos para el frente será una constante de 1938, especialmente hacia finales del año.

Imagen de Vicenc Esquiroz en los primeros años 80's
publicada en el Boletín n. 350 del C.N. Montjuïc
Fuente: Archivo JCE


Josp Castellví Enrich

(*) Se podría pensar que la fecha de incorporación de Vicenç Esquiroz como empleado de los servicios técnicos del C.N. Barcelona fuera incluso anterior al año 1935, dado que hay indicios de este hecho, pero faltan datos concluyentes para afirmarlo rotundamente.

(**) 'Entre estadis y trinxeres. L'esport i la Guerra Civil a Catalunya (1936-1939)'. Xavier Pujadas Martí. Aloma: revista de psicología, ciencias de la educación y del deporte. Blanquerna, 2007, nº 21.

(***) Confluyen en esta queja del mes de mayo de 1937 hechos diferentes, tales como que se está incubando el enfrentamiento interno por la división entre anarquistas de la CNT-FAI y trotskistas del POUM, partidarios de la revolución, y el resto los partidos y organizaciones, sobre todo ERC, PSUC, UGT y Estat Català, defensores de priorizar la guerra, que estallará violentamente el 3 de mayo y durará hasta el 7 del mismo mes, dejando más de quinientos muertos. Es posible que el miedo de los socios del club que se quejaban fuera el de una pérdida de control de los comités obreros que podrían pasar a mano de los sectores más radicales de la CNT-FAI y del POUM ?. No deberíamos descartarlo.

En Vicenç Esquiroz al Club Natació... Barcelona ?

Retall de la foto amb el seu peu publicats al llibre 'Història del Club 
Esportiu Mediterrani' corresponent a l'època de que parlem 
en aquesta entrada. Joan Martí Vallés. 1997
Font: Arxiu JCE

Dins de la polièdrica i molt variada activitat esportiva i professional d'en Vicenç Esquiroz Soliva podem dirigir la mirada cap a una o altra de les seves facetes. En aquesta entrada farem una ullada a una activitat poc coneguda de la seva trajectòria i respondrem a la pregunta de l'encapçalament.

L'Esquiroz empleat i dirigent del 'Natació' Barcelona

Nascut el primer de gener de 1914, en Vicenç s'enamora de l'esport de la natació als primers anys vint, en veure nedar a l'olímpic suec Arne Borg a la piscina de l'Escollera. Més endavant es vincula al Cercle Autonomista de Dependents del Comerç i de la Industia (CADCI) i a la seva secció nàutica, el Club de Mar, d'on sorgiran uns quants integrants del nucli fundador del Club Esportiu Mediterrani, un dels quals serà un Vicenç Esquiroz de disset anys.

En el 'Medi', tot i la seva joventut, desenvoluparà qualsevol tasca esportiva o directiva a la que hagi estat cridat. És dona el cas, però, que a l'any 1935 (*) rep una oferta de treball de part del Club Natació Barcelona per a incorporar-se a la seva comissió esportiva. Per tal d'evitar altres tipus de malentesos, tot i seguir sent soci del Mediterrani, demanarà el permís dels seus companys per acceptar l'oferta a la vegada que aquests el dispensen de la llicència de nedador del 'Medi' per si fos el cas de fitxar per el 'Natació'

Retall de la pàg. 13 del llibre 'Història del Club Esportiu 
Mediterrani'. Joan Martí Vallés. 1997
Font: Arxiu JCE

Els anys previs a la guerra civil són d'una forta conflictivitat política que s'accentuen el 1936 desprès de la victòria del Front Popular a les eleccions de febrer. Els fets es succeeixen en una espiral d'actuacions que culminaran amb el cop d'estat del 18 de juliol. La revolta a Barcelona s'inicia a la matinada del diumenge 19 i l'aixecament serà refusat, però el paper important de la CNT i la FAI, principalment, donarà pas a uns primers mesos d'inestabilitat amb la creació del Comitè de Milícies Antifeixistes que farà que el poder del mateix govern de la Generalitat es percebi com a poc consolidat en els primers temps del conflicte.

Es en aquest context que en moltes empreses i entitats els dirigents han estat substituïts per comitès d'obrers, en una actuació que inclús precedirà a les disposicions oficials sobre la col·lectivització. El cas es que al Club Natació Barcelona, a mitjans del mes d'agost de 1936, els seus treballadors majoritàriament adherits a la Unió General de Treballadors (U.G.T.) prenen possessió del govern del club, creant diferents comitès i comissions:

  • Comitè Executiu, format per tres empleats
  • Comitè Consultiu, format per els integrants del comitè executiu mes tres socis del club
  • Comissió Esportiva, formada per quatre empleats
  • Comitè de Règim Intern, creat amb l'objectiu d'assegurar el normal funcionament dels serveis del club, format per deu empleats

Retall de 'La Veu de Catalunya' del dia 16 d'agost de 1936 amb 
la noticia dels nous dirigents del C.N. Barcelona
Font: Hemeroteca ARCA

En Vicenç Esquiroz forma part dels quatre comitès creats, essent l'únic cas en que es dona aquesta circumstància. En l'anomenada comissió esportiva comparteix responsabilitats amb en Joan Trigo i el seu deixeble Jaume Solé... un dels creadors el primer i continuador el segon de la tasca amb la secció infantil del 'Natació'. Cal tenir present que en Vicenç es troba en plena edat militar, atès que es de la lleva del 1935, però per alguna raó no es cridat en aquests primers moments al front i es mantindrà a la rereguarda.

La col·lectivització del C.N. Barcelona, que el mateix Esquiroz titllarà d'ésser la primera d'un club esportiu a Catalunya, es produeix abans que aquestes polítiques es facin oficials mitjançant dos decrets de la Generalitat publicats al Diari Oficial (DOG). Cal emmarcar aquesta decisió dels treballadors del 'Natació' en el conjunt de reaccions succeïdes a rel dels fets del 19 de juliol a Barcelona que en les setmanes següents provocaran una onada revolucionària amb un autèntic allau de creacions de comitès de treballadors que substituiran els propietaris o dirigents d'empreses i entitats que passaran a ser col·lectivitzades.

Sumari del DOG del 28 d'octubre de 1936, amb la inclusió dels dos 
decrets referents a la col·lectivització d'empreses i d'altres entitats
Font: DOG

Així es que a partir de l'agost de 1936 les funcions directives del club has estat assolides per aquests diferents comitès. En tots ells un jove Esquiroz de vint-i-dos anys hi prendrà part en la manera per ell acostumada: plena dedicació i exercici de la seva idea de l'esport amateur enfront de l'esport espectacle o de masses que, com molts 'sportmen' de l'època, detestava profundament.

Pel que fa a l'activitat esportiva del 'Natació' Barcelona i de la natació catalana patirà una aturada quasi general. La revolta militar del 18 de juliol s'escau en plena primera jornada dels Campionats de Catalunya de debutants i d'infantils a la piscina de Montjuïc. La jornada del dissabte 18 es podrà celebrar però la del diumenge 19 quedarà anul·lada per els esdeveniments del dia. 

No obstant el mateix dia 19 de juliol es celebrarà la posada en marxa de la que s'anomenarà 'Olimpíada Popular' que les forces d'esquerra d'un bon nombre de paisos havien acordat de dur a terme com a contrapès al que consideraven com una exaltació del nazisme que creien que tindria lloc als Jocs Olímpics de Berlín. 

Tant el Barcelona com la Federació Catalana donaran per acabada la temporada esportiva i aquesta no es re-emprendrà com a tal fins a passada la guerra incivil. Si que tindran lloc alguns festivals puntuals, especialment orientats a l'esforç de la rereguarda en suport dels que es troben lluitant al front. Així tenen lloc festivals de natació per els Hospitals de sang o el 'II Critèrium dels Asos" on figures d'altres esports neden distàncies curtes, dedicant-se els ingressos de les entrades en benefici de les companyes i els companys que són als diferents fronts. Una excepció a aquesta característica va ser la celebració de la XI edició de la Travessia del Port de Barcelona, organitzada per el Club Natació Athlètic, que es va disputar dins d'una relativa normalitat, essent guanyada per en Vicenç Olmos del Barceloneta Amateur Club. Hi va participar, també, en Vicenç Esquiroz, que va arribar a la setantena posició representant al Club Natació Capellades.

L'historiador esportiu Xavier Pujadas recull en un dels seus treballs una estadística que anomena 'Competicions federatives o semioficials a la rereguarda catalana', de la qual se'n pot extreure la dada que la natació - comptant-hi també el waterpolo - es l'esport en que mes competicions d'aquesta mena es celebren els anys de 1936 i 1937, amb un total de vuit competicions, superant fins i tot al futbol (**). A partir de 1938, però, l'activitat competitiva en natació i waterpolo sembla ja del tot inexistent.

Retall del diari 'La Humanitat' del dia 9 de setembre de 1936, anunciant 
el 'Criterium dels Asos' per el dissabte 15 de setembre, organitzat 
per el C.N. Barcelona (U.G.T.) i 'El Mundo Deportivo'
Font: Hemeroteca ARCA

Al marge de les competicions esportives, la tasca mes compromesa per els treballadors-directius del 'Natació',, en aquests temps convulsos, consistirà en captar el favor dels socis del club en ordre a l'assoliment de dos objectius primordials:

  • Mantenir un alt nivell de normalitat en les activitats diàries del club, afavorint la participació dels socis tot evitant d'introduir criteris de discriminació ideològica o social: un cop en banyador tots els socis som iguals, seria el lema que ja funcionava en el 'Natació' d'abans de la guerra 

  • Procurar mantenir, en la mida del possible, el nombre de socis per facilitar la viabilitat econòmica i social de l'entitat 

Aquesta darrera era preocupació comuna de totes les entitats i associacions esportives o culturals del moment. La guerra les afeblia en un doble sentit per la pèrdua d'associats: d'una banda per la seva anada al front i també de l'altra per la necessitat, en determinats casos, de marxar del país bé per quedar al marge de la disputa, bé per enrolar-se a les files del bàndol revoltat; en aquest darrer cas sovint hi concorria la  percepció fonamentada del risc de la pròpia vida.

En Vicenç Esquiroz destacarà especialment en la tasca de divulgador dels criteris i la voluntat dels nous dirigents, feta sobretot mitjançant la revista oficial del club: 'Natació'. Entre gener i octubre de 1937 hi escriurà al menys una vegada cada mes, amb un total de nou articles amb la seva firma i una editorial signada com a 'Comitè Executiu'.

En la primera d'aquestes aportacions, del mes de gener de 1937, titulada 'L'esport i els moments actuals' comença amb una declaració amb tons quasi 'maciànics':

"L'acord que ha pres el 'Comissariat d'Educació Física i Esports' pel que respecta a l'organització d'actes esportius, identifica el criteri del Comitè Executiu del 'Club Natació Barcelona', que des del primer moment, interpretant el veritable sentit que ha de prevaldre en les circumstàncies actuals, va suspendre el seu calendari esportiu."

A l'editorial del mes de febrer, signada com a Comitè Executiu, afirma, entre d'altres consideracions, que:

"... amb tot i la convulsió que estem vivint, el Club fa el seu camí i se'l té en compte, perquè el C.N.B. té una personalitat ben significada dintre dels mitjans culturals.

... I sou vosaltres, socis, els que heu fet del vostre club una veritable institució de la cultura catalana. Cal que ara, més que mai, aporteu amb nosaltres... tot el que estigui al vostre abast en aquests moments difícils. Propagueu l'obra del 'Club de Natació Barcelona' entre els vostres companys, feu nous socis, que es com dir nous adeptes a l'obra magnífica i admirada per tot el món, perquè de clubs com el vostre n'hi ha ben pocs..."

En el número del mes d'agost de 1937 fa notar en el seu article 'Sectarisme a l'Esport' el que considera un excés d'intervencionisme polític i del que ara en diríem populisme, allunyat dels seus ideals esportius:

"Hi ha qui propugna per la depuració de l'esport, sense preparació ni principis de ses veritables necessitats...

No desfigurem el sentit esportiu amb utopies i anem a fets concrets. Proporcionem mitjans perquè la joventut tingui facilitats per a la pràctica esportiva i hom comprendrà que per exercitar-se a la gimnàstica, picar el crol, llançar el javalot, xutar la pilota, etc... no és necessari fer proselitisme a l'esport."

No podem interpretar si parlava per a l'exterior del club o, tal vegada, es referia a actituds d'alguns membres dels diferents comitès de treballadors de l'entitat. En qualsevol cas la seva actitud de 'puresa' esportiva i amateur era fora de tot dubte en venir avalada per el seu historial esportiu i periodístic dels anys anteriors.

Sumari i editorial de la revista del C.N. Barcelona del mes de febrer de 1937
Font: Arxiu del C.N. Barcelona

Fos com fos, l'evolució d'aquest període de dirigencia obrera del 'Natació' Barcelona no devia ser pas fàcil; l'evolució de la guerra tampoc es mostrava massa encoratjador per a les forces polítiques i socials que recolzaven la República i les dissensions internes d'aquestes forces acabaran de dibuixar un horitzó poc favorable. En aquest context el fet va ser que alguns dels socis que discrepaven de la gestió d'aquest període o temien un agreujament del caire de la gestió obrera, s'adreçaren al Comissariat d'Educació Física i Esports de la Generalitat (CEFE) per expressar la seva preocupació per "l'intent d'alguns individuus (sic) que pretenen apoderar-se d'aquell lloc per a col·lectivitzar-lo...", segons informa el diari oficial d'ERC  'La Humanitat' del dia 2 de maig. La reacció d'aquest organisme del govern no es fa esperar i el dia 4 el mateix diari informa de que són incorporats al Departament de Cultura de la Generalitat les dependències amb tots els seus serveis i espais esportius del Polo Jockey Club, l'antecedent de l'actual Reial Polo Club de Barcelona, i del Club Natació Barcelona, en una expropiació 'de facto' que pretén evitar altres accions extremes, tot mantenint en el cas del 'Natació' el comitè obrer com a gestor de l'entitat (***).

Finalment, a primers de 1938 el mateix CEFE es qui pren mesures per resoldre la situació de la gestió del Club Natació Barcelona nomenant una junta directiva amb perfils clàssics i on es barregen socis i treballadors del club, com recull el mateix 'La Humanitat':

Retall del diari 'La Humanitat' del 15 de gener de 1938 
informant de la nova Junta Mixta del C. N. Barcelona.
Font: Hemeroteca ARCA

Dos dels tres membres del Comitè Executiu obrer continuen a la nova Junta, en Prudenci Sallés com a vicepresident i en Benjamí Toló com a vocal. El tercer es en Vicenç Esquiroz que, malgrat la seva rellevància en l'etapa anterior del club, no seguirà ostentant cap responsabilitat entre els nous dirigents. Quedaria per esbrinar si segueix a la rereguarda però amb d'altres funcions o bé finalment ha estat mobilitzat per anar al front. La mobilització de persones inicialment considerades com de serveis auxiliars i, per tant, no aptes per el front serà una constant del  1938, especialment cap a finals de l'any. 

Imatge d'En Vicenç Esquiroz als primers anys 80's
publicada al butlletí n. 350 del C.N. Montjuïc
Font: Arxiu JCE

Josep Castellví Enrich

(*) Es podria pensar que la data d'incorporació de l'Esquiroz com a empleat dels serveis tècnics del C.N. Barcelona fos fins i tot anterior a l'any 1935, atès que hi ha indicis d'aquest fet, però manquen dades concloents per afirmar-ho rotundament.

(**) 'Entre estadis i trinxeres. L'esport i la guerra civil a Catalunya (1936-1939)'. Xavier Pujadas Martí. Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport. Blanquerna, 2007, n. 21.

(***) Conflueixen en aquesta queixa de maig de 1937 fets diferents, com ara que s'està covant l'enfrontament intern per la divisió entre anarquistes de la CNT-FAI i trotskistes del POUM, partidaris de la revolució, i la resta dels partits i organitzacions, sobretot ERC, PSUC, UGT i Estat Català, defensors de prioritzar la guerra, que esclatarà violentament el 3 de maig i durarà fins al 7 del mateix mes, deixant mes de cinc-cents morts. Es possible que la por dels socis queixosos fos una perdua de control dels comitès obrers que podrien passar a mà dels sectors mes radicals de la CNT-FAI i del POUM ?. Caldria no descartar-ho.

El 'Festival de la Canción Deportiva' de Radio Barcelona

24 de set. 2021

El 'boom' de los festivales de la canción

En la sociedad de los años 50's y 60's los festivales de todo tipo, pero especialmente los de la canción, fueron saliendo como setas por toda Europa y, claro, la corriente nos llegó también aquí. En 1959 celebran su primera edición el 'Festival de la Canción de Benidorm', en la ciudad que se abría al turismo de masas, y el 'Festival de la Canción Mediterránea' que se hacía en Barcelona. Todos derivaban, en mayor o menor medida, del 'Festival de San Remo' iniciado en el año de 1951, que aún sigue celebrándose hoy en día, siendo un auténtico referente para la canción italiana y teniendo entre sus ganadores a la cantante Nilkla Pizzi (primera edición del 51) y a los más conocidos como Domenico Modugno (58, 59, 62 y 66), Adriano Celentano (70), Albano y Romina Power (84) o Eros Ramazzotti (86). Como es sabido muchos de estos festivales fueron televisados ​​en unos años en que el televisor empezaba a ser un electrodoméstico mas en la mayoría de hogares, sin acabar de sustituir, afortunadamente, a la radio que hasta aquellos primeros años 60s había sido el centro de las veladas familiares en el país. No podemos dejar de mencionar al 'Festival de la Canción de Eurovisión' que desde 1956 irrumpe en las pantallas de los países europeos.

El 'Festival de la Canción Deportiva'

Entre esta avalancha de festivales también hubo un espacio para un festival de temática deportiva: el 'Festival de la Canción Deportiva', que organizó la emisora ​​decana Radio Barcelona de la 'Sociedad Española de Rediodifusión' (SER), a mediados de los años 60's. Siendo organizado por una cadena de emisoras de radio el formato de retransmisión era este mismo medio, por lo que no fueron acontecimientos televisados; en cambio las primeras ediciones fueron retransmitidas por la red de emisoras a la que pertenecía la entidad organizadora.

Iniciado en el año 1964 con gran despliegue de formato y propaganda, las mismas bases del concurso lo condenaron a un rápido agotamiento de la fórmula elegida. La omnicomprensiva referencia en el título a la canción deportiva quedaba a la hora de la verdad reducida a la canción del fútbol, como en las bases del concurso se hacía constar:

  • "El texto de la canción deberá hacer referencia a las actividades deportivas y al nombre de los clubs de futbol que militan en Primera División"
  • "La final se llevará a cabo, con asistencia de público, en Barcelona y cada club de futbol de Primera División será representado por una sola canción" (*)

Dado que en aquellos años en la primera división del fútbol español había dieciséis equipos este es el número máximo de canciones que se admitieron en las dos primeras ediciones.

La primera de 1964 arrancó con la fuerza que prometía esta original apuesta y Radio Barcelona, ​​como organizadora, puso todo el énfasis necesario. Se alquiló el Palacio de Deportes barcelonés de la calle Lleida, con una capacidad cercana a las nueve mil personas. La nómina de intérpretes de las canciones se centró exclusivamente en las mujeres y entre éstas gran parte de la tarea de difusión recayó en las que representaban al F.C. Barcelona y el Real Madrid, como si de un partido virtual de fútbol se tratara. Las cantantes eran Lita Torelló y Gelu, respectivamente, que dentro de la campaña de promoción del evento fueron invitadas a hacer el saque de honor del partido entre ambos equipos que tuvo lugar días antes del festival, también en Barcelona, y en el que se decidía el título de liga de la temporada 63-64.

Recorte de 'El Mundo Deportivo' del miércoles 1 de abril de 1964, con la ceremonia
del saque de honor del partido entre el F.C. Barcelona y el Real Madrid.
En la foto Olivella, Lita Torelló, Ruiz Casasola (Arb), Gelu y Gento.
Fuente: Hemeroteca Mundo Deportivo

El festival se celebró el sábado 4 de abril en el Palau de Deportes, con una entrada algo menos apoteósica de lo que anunciaban las crónicas, pero con bastante público interesado. El anuncio en prensa del festival resumía lo que quería ser este, además de informar de los patrocinadores:

Promoción del primer 'Festival de la Canción Deportiva' 
en el diario 'La Vanguardia' del 3 de abril de 1964.
Fuente: Hemeroteca de La Vanguardia

La fuente de información más detallada y fiable para seguir la evolución del festival es la revista 'Ondas' (1925-1975), editada por la cadena SER, con los diferentes nombres que fue tomando desde su creación. En esta primera edición dedica la portada y diferentes páginas en el interior:

Portada y recorte de foto interior de la revista 'Ondas' de la segunda quincena de abril de 1964.
Lita Torelló, Alfonso de Mora y Aragón y Gelu. La ganadora Pastora de Cordoba
recibiendo la copa del triunfo del actor y personaje de la 'jet-set' de Marbella.
Fuente: Biblioteca de Catalunya. Fondo de Radio Barcelona

La canción ganadora fue la dedicada al Sevilla, titulada 'Entre claveles y nardos', defendida por Pastora de Córdoba. Las que representaban al Barcelona y Real Madrid quedaron en decimocuarta y decimoquinta posición, respectivamente. Lita Torelló defendió la titulada 'Escudo azul y grana' y Gelu, por su parte, la llamada 'Hala, hala Madrid'.

Lo cierto es que esta edición se saldó con cierto mal sabor de boca, especialmente porque el comportamiento de una parte del público se acercó más al de los hooligans de los clubs que a los espectadores habituales de los festivales de canción, silbando y abucheando, en algún caso, a las cantantes en función de las simpatías-antipatías que despertaban los diferentes clubs. Así lo reflejaba el anónimo cronista de la 'Hoja del Lunes' de Barcelona:

Recorte de la 'Hoja del Lunes del día 6 de abril de 1964.
Fuente: Hemeroteca BVPH

La segunda edición, del año 1965, ya representó una ligera recomposición de la organización. Lo demuestra el hecho de que a pesar de haber reservado el Palacio de Deportes como en la primera edición, el festival acabara celebrando casi a puerta cerrada en el seno del histórico estudio Toresky de Radio Barcelona, ​​con la asistencia de unas cincuenta personas. Las mujeres intérpretes fueron sustituidos por hombres, siempre representando a los dieciséis equipos de primera división de fútbol. La elección de la canción ganadora pasó a hacerse por votación popular entre los oyentes de la cadena, resultando ser 'Córdoba Deportiva', interpretada por Domingo Garcia.

Recorte de la revista 'Ondas' del mes de mayo de 1965, con
las foto de Domingo García, ganador del festival.
Fuente: Biblioteca de Catalunya. Fondo de Radio Barcelona

Entre los intérpretes se encontraban Lorenzo Valverde y Juanito Segarra por mencionar alguno de los más conocidos de la época. Entre el festival retransmitido por la radio y el resultado final pasaron dos semanas, para dar tiempo a que se produjera la votación popular y se pudiera contabilizar adecuadamente.

De estos primeros festivales han quedado algunos discos editados en el formato conocido como 'Extended Play' (EP), que contaban con cuatro canciones cada uno:

Dos de los EP editados del I y II Festival de la Canción Deportiva, respectivamente.
Fuente: Web y Wikipedia

De cara a la tercera edición de 1966 los organizadores de Radio Barcelona consideraron que la formula del fútbol de primera división había sido agotada, por lo que sin salirse de este deporte restringieron el ámbito de los posibles participantes a los equipos de la primera y segunda división catalanas. Esta decisión condujo a reducir a la mitad los posibles concursantes y permitió que el festival en sus últimas ediciones se planteara como un simple fin de fiesta de las 'XII Horas del Deporte' y de la 'I Noche del Deporte Catalán', ambas también organizadas por Radio Barcelona.

Recorte de 'El Mundo Deportivo' del día 15 de abril de 1966
anunciando las tres organizaciones de Radio Barcelona.
Fuente: Hemeroteca Mundo Deportivo

Una vez mas las ocho intérpretes serán todas mujeres y deberan participar luciendo la camiseta del club representado, como se puede ver en la foto con que ilustramos este tercer festival. La ganadora fue la canción 'Club Deportivo Hospitalet', interpretada para la cantante Esther. Las interpretaciones y la entrega de premios tuvo lugar después de la cena de la 'I Noche del Deporte Catalán' celebrado en el restaurante 'La Font del Gat', en la montaña de Montjuïc, que fue presidido por Juan Antonio Samaranch, aún delegado en Cataluña de la DNEFD, pocos meses antes de ser nombrado 'Delegado Nacional' sustituyendo a José Antonio Elola-Olaso.

Recorte de la revista 'Ondas' del mes de mayo de 1966 con el comentario sobre
la 'Noche del Deporte Catalán' y el 'III Festival de la Canción Deportiva'
Fuente: Biblioteca de Catalunya. Fondo de Radio Barcelona

Las dos últimas ediciones pasaron sin pena ni gloria, siendo tratadas en  breves notas de prensa incluso en la misma revista de la cadena SER (**). Señalar, sólo, que el abanico de posibles participantes queda definitivamente reducido al ámbito catalán, pero por contra se abrió finalmente a otros deportes. De este modo se produjo que en la cuarta edición celebrada en 1967 la ganadora fue la canción 'Rugby' interpretada por la cantante Montse Sastre. La constancia de este hecho nos llega, entre otras fuentes, por el boletín del C.N. Montjuïc, que en su nº 214 del mes de julio de 1967 da cuenta de la interpretación por Montse Sastre de la canción ganadora en el fin de fiesta que tuvo lugar en 'Chipirón' en el curso de un homenaje a jugadores de rugby del FC Barcelona y del Montjuic, a la vez que se aprovecha para homenajear también a Vicente Esquiroz, que en ese momento ya era ex-presidente del club. En la noticia del boletín se señala que:

"Se organizó un ameno Fin de Fiesta con la estelar actuación de Montse Sastre, quien interpretó magistralmente la canción 'Rugby', vencedora del Festival de la Canción Deportiva que organizó Radio Barcelona, siendo coreada por todos los 'ruggers' asistentes."

La quinta y última edición se celebró en el restaurante 'La Masía', en el marco de la 'II Noche del Deporte Catalán', una vez mas como fin de fiesta, ganando la cantante Merceditas Ruiz que interpretó la canción 'Privilegios de Tarrasa'.

'La Vanguardia Española' del día 30 de abril de 1968.
Fuente: Hemeroteca de La Vanguardia

Memorias del Montjuïc

(*) Extraído de las 'Bases del II Festival de la Canción Deportiva', publicadas en 'El Mundo Deportivo' del día 10 de enero de 1965.

(**) Dentro de la locura colectiva del país en aquellos años por los festivales de música, Radio Barcelona y la cadena SER se habían comprometido en organizaciones como las de: 'Festival de Música del Atlántico'; 'Festival de Música Moderna'; Festival de Música Jazz '; y para remachar el clavo Radio Barcelona en solitario organizó al menos dos ediciones de la que se conoció como la 'Vuelta a Cataluña de la Canción' los años de 1966 y 1967, por lo que el 'Festival de la Canción Deportiva' fue perdiendo interés y fuerza, hasta ser finalmente eliminado.

El 'Festival de la Cançó Esportiva' de Radio Barcelona

El 'boom' dels festivals de la cançó

A la societat dels anys 50's i 60's els festivals de tot tipus, però especialment els de cançó, van anar sortint com bolets per tota Europa i, es clar, la corrent ens va arribar també aquí. L'any 1959 tenen la seva primera edició el 'Festival de la Canción de Benidorm', a la ciutat que es despertava al turisme de masses, i el 'Festival de la Canción Mediterránea' que es feia a Barcelona. Tots derivaven, poc o molt, del 'Festival de San Remo' iniciat l'any 1951, que encara continua fent-se avui en dia, essent un autèntic referent per a la cançó italiana i tenint entre els seus guanyadors a la cantant Nilkla Pizzi (primera edició del 51) i als més coneguts com ara en Domenico Modugno (58, 59, 62 i 66), Adriano Celentano (70), Albano i Romina Power (84) o Eros Ramazzotti (86).  Com es sabut molts d'aquests festivals varen ser televisats en uns anys en que el televisor començava a ser un electrodomèstic mes a la majoria de llars, sense acabar de substituir, afortunadament, la radio que fins aquells primers anys 60's havia estat el centre de les vetllades familiars al país. Cal mencionar, com no fer-ho, el 'Festival de la Cançó d'Eurovisió' que des de l'any 1956 irromp a les pantalles dels paisos europeus.

El 'Festival de la Cançó Esportiva'

Entre aquest devessall de festivals hi va haver lloc també per un festival de temàtica esportiva: el 'Festival de la Cançó Esportiva', que organitzà la emissora degana Radio Barcelona de la 'Sociedad Española de Rediodifusión' (SER), a mitjans dels anys 60's. Com que era organitzat per una cadena d'emissores de radio el format de retransmissió era aquest mitjà, de manera que no van ser esdeveniments televisats; en canvi les primeres edicions foren retransmeses per la xarxa d'emissores a la que pertanyia l'entitat organitzadora.

Iniciat l'any 1964 amb gran aparell de format i propaganda, les mateixes bases del concurs el condemnaren a un ràpid esgotament de la fórmula triada. L'omnicomprensiva referència en el títol de la cançó esportiva quedava a l'hora de la veritat reduïda a la cançó del futbol, de manera que a les bases es feia constar:

  • "El texto de la canción deberá hacer referencia a las actividades deportivas y al nombre de los clubs de futbol que militan en Primera División"
  • "La final se llevará a cabo, con asistencia de público, en Barcelona y cada club de futbol de Primera División será representado por una sola canción" (*)

Com que en aquells anys a la primera divisió del futbol espanyol hi havia setze equips aquest es el nombre màxim de cançons que es van admetre en les dues primeres edicions.

La primera de l'any 1964 arrencà amb la força que prometia aquesta original aposta i Radio Barcelona, com a organitzadora, hi va posar tot l'èmfasi necessari. Es va llogar el Palau d'Esports barceloní del carrer Lleida, amb una capacitat propera a les nou-mil persones. La nòmina d'intèrprets de les cançons es va centrar exclusivament en les dones i entre aquestes gran part de la tasca de difusió va recaure en les que representaven al F.C. Barcelona i al Reial Madrid, com si d'un partit virtual de futbol es tractés. Les cantants eren la Lita Torelló i la Gelu, respectivament, que dins de la campanya de promoció de l'esdeveniment varen ser convidades a fer el servei d'honor del partit entre ambdós equips que va tenir lloc dies abans del festival, també a Barcelona i en el qual es decidia el títol de lliga de la temporada 63-64.

Retall de 'El Mundo Deportivo' del dimecres 1 d'abril de 1964, amb la cerimònia 
del servei d'honor del partit entre el F.C. Barcelona i el Reial Madrid.
A la foto Olivella, Lita Torelló, Ruiz Casasola (àrb), Gelu i Gento.
Font: Hemeroteca Mundo Deportivo

El festival es va celebrar el dissabte 4 d'abril al Palau d'Esports, amb una entrada una mica menys apoteòsica del que anunciaven les cròniques, però amb força públic interessat. L'anunci en premsa del festival resumia el que volia ser aquest, a mes d'informar dels patrocinadors:

Promoció del primer 'Festival de la Cançó Esportiva' 
al diari 'La Vanguardia' del 3 d'abril de 1964
Font: Hemeroteca de La Vanguardia

La font amb la informació mes detallada i fiable per a seguir l'evolució del festival es la revista 'Ondas' (1925-1975), editada per la cadena SER, amb els diferents noms que va anar prenent des de la seva creació. A la primera edició hi dedica la portada i diferents pàgines a l'interior:

Portada i retall de foto interior de la revista 'Ondas' de la segona quinzena d'abril de 1964.
Lita Torelló, Alfonso de Mora i Aragón i Gelu. La guanyadora Pastora de Cordoba
rebent la copa del triomf de l'actor i personatge de la 'jet-set' de Marbella.
Font: Biblioteca de Catalunya. Fons de Radio Barcelona

La cançó guanyadora fou la dedicada al Sevilla, titulada 'Entre claveles i nardos', defensada per Pastora de Córdoba. Les que representaven al Barcelona i Reial Madrid quedaren en catorzena i quinzena posició, respectivament. Lita Torelló defensà la titulada 'Escudo azul y grana' y Gelu, per la seva part, l'anomenada 'Hala, hala Madrid'.

El cert es que aquesta edició es saldà amb un cert mal gust de boca, especialment perquè el comportament d'una part del públic va acostar-se mes al dels hooligans dels clubs que als dels espectadors habituals dels festivals de cançó, xiulant i esbroncant, en algun cas, a les cantants en funció de les simpaties-antipaties que despertaven els diferents clubs. Així ho reflectia l'anònim cronista de la 'Hoja del Lunes' de Barcelona:

Retall de la 'Hoja del Lunes del dia 6 d'abril de 1964.
Font: Hemeroteca BVPH

La segona edició, de l'any 1965, ja representà una lleugera plegada de veles de l'organització. Ho demostra el fet que tot i haver reservat el Palau d'Esports com en la primera edició, el festival s'acabés celebrant quasi a porta tancada en el sí de l'històric estudi Toresky de Radio Barcelona, amb l'assistència d'unes cinquanta persones. Les dones intèrprets varen ser substituïts per els homes, sempre representant els setze equips de primera divisió de futbol. L'elecció de la cançó guanyadora passà a fer-se per votació popular entre els oients de la cadena, sortint-ne vencedora 'Córdoba Deportiva', interpretada per Domingo Garcia.

Retall de la revista 'Ondas' del mes de maig del 1965, amb
las foto d'en Domingo Garcia, guanyador del festival.
Font: Biblioteca de Catalunya. Fons de Radio Barcelona

Entre els intèrprets hi havia en Lorenzo Valverde i en Juanito Segarra per mencionar algun dels mes coneguts de l'època. Entre el festival retransmès per la radio i el resultat final varen passar dues setmanes, per donar temps a que es produís la votació popular i es pogués comptabilitzar adequadament.

D'aquests primers festivals n'han quedat alguns discos editats en el format conegut com a 'Extended Play' (EP), que contaven amb quatre cançons cadascun:

Dos dels EP editats del I i II Festival de la Cançó Esportiva, respectivament .
Font: Web i Viquipèdia

De cara a la tercera edició de l'any 1966 els organitzadors de Radio Barcelona consideraren que la formula del futbol de primera divisió havia estat esgotada, de manera que sense sortir-se d'aquest esport restringiren l'àmbit dels possibles participants als equips de la primera i segona divisió catalanes. Això portà a una reducció a la meitat dels possibles concursants i permeté que el festival en les seves darreres edicions fos com un simple fi de festa de les 'XII Hores de l'Esport' i de la 'I Nit de l'Esport Català', ambdues també organitzades per Radio Barcelona.

Retall de 'El Mundo Deportivo' del dia 15 d'abril de 1966 
anunciant les tres organitzacions de Radio Barcelona.
Font: Hemeroteca Mundo Deportivo

Una vegada mes les vuit intèrprets seran totes dones i les faran participar lluint la samarreta del club representat, com es pot veure a la foto amb que il·lustrem aquest tercer festival. La guanyadora va ser la cançó 'Club Deportivo Hospitalet', interpretada per la cantant Esther. Les interpretacions i el lliurament de premis es va fer desprès del sopar de la 'I Nit de l'Esport Català' celebrat al restaurant de 'La Font del Gat', a la muntanya de Montjuïc, que va ser presidit per en Juan Antonio Samaranch, encara delegat a Catalunya de la DNEFD, pocs mesos abans de ser-ne nomenat 'Delegado Nacional' substituïnt José Antonio Elola-Olaso.

Retall de la revista 'Ondas' de maig de 1966 amb el comentari sobre
la 'Nit de l'Esport Català' i el 'III Festival de la Cançó Esportiva'
Font: Biblioteca de Catalunya. Fons de Radio Barcelona

Les dues darreres edicions passaren sense pena ni gloria, essent tractades en esquifides notes de premsa inclòs en la mateixa revista de la cadena SER (**). Senyalar, només, que el ventall de possibles participants queda definitivament reduït a l'àmbit català, però per contra s'obrí finalment a d'altres esports. D'aquesta manera es produí que a la quarta edició celebrada l'any 1967 la guanyadora fou la cançó 'Rugby' interpretada per la cantant Montse Sastre. la constància d'aquest fet ens arriba per el butlletí del C.N. Montjuïc, que en el seu n. 214 del mes de juliol de 1967 dona compta de la interpretació per la Montse Sastre de la cançó guanyadora en el fi de festa que tingué lloc al 'Chipirón' en el curs d'un homenatge a jugadors de rugbi del F.C Barcelona i del Montjuïc, a la vegada que s'aprofita per homenatjar també a en Vicenç Esquiroz, que en aquell moment ja era ex-president del club. A la noticia del butlletí s'assenyala que:

"Se organizó un ameno Fin de Fiesta con la estelar actuación de Montse Sastre, quien interpretó magistralmente la canción 'Rugby', vencedora del Festival de la Canción Deportiva que organizó Radio Barcelona, siendo coreada por todos los 'ruggers' asistentes."

La cinquena i darrera edició es celebrà en el restaurant 'La Masia', en el marc de la 'II Nit de l'Esport Català' i una vegada mes com a fi de festa. Guanyant la cantant Merceditas Ruiz que interpretà la cançó 'Privilegios de Tarrasa'.

'La Vanguardia Española' del dia 30 d'bril de 1968.
Font: Hemeroteca de La Vanguardia

Memòries del Montjuïc

(*) Extret de las 'Bases del II Festival de la Canción Deportiva', publicades a 'El Mundo Deportivo' del dia 10 de gener de 1965.
(**) Dins de la bogeria col·lectiva del país en aquells anys per els festivals de música, Radio Barcelona i la cadena SER s'havien embolicat en organitzacions com les de: 'Festival de Música del Atlántico'; 'Festival de Música Moderna'; Festival de Música Jazz'; i per reblar el clau Radio Barcelona en solitari organitzà al menys dues edicions del que en van dir la 'Vuelta a Cataluña de la Canción' els anys de 1966 i 1967, de manera que el 'Festival de la Cançó Esportiva' va anar perdent interés i força, fins a ser finalment eliminat.

Boletín. Un número especial...

12 de set. 2021

El boletín del Club Natación Montjuïc en papel se publicó a lo largo de más de sesenta años y con número superior a los cuatrocientos, desde el primero con fecha de noviembre del 1946 hasta los últimos publicados ya bien entrado el siglo XXI.

Alguno de estos más de cuatrocientos números revistieron carácter de especiales, como los de los aniversarios de la entidad. Hoy, sin embargo, prestamos atención a uno de estos especiales publicado, sin número, a finales del año de 1959, y que llevaba por título 'MEMORIA del XII Cursillo Municiapl de Natación y Educación Física', a la vez que quedaba claro que era una edición restringida para el Ayuntamiento de Barcelona:

Portada del boletín especial dirigido al Ayuntamiento de Barcelona (*).

Sin duda el objetivo era el de presentar la labor realizada desde el primer cursillo con carácter de municipal, que tuvo lugar en el año de 1948, a la vez que insistía en la campaña para la obtención de una piscina cubierta para el CN Montjuïc. La nota que nos da cuenta de la 'oficialidad' del papel la encontramos en la página dedicada a las Comisiones de Honor y Ejecutiva del cursillo:

Comisión de Honor y Ejecutiva del XII Curso Municipal

En los primeros puestos de la Comisión de Honor encontramos desde el alcalde José M. de Porcioles hasta el mismo Juan A. Samaranch, que en aquel momento ya había pasado por la concejalía de deportes del ayuntamiento para ser nombrado representante en Cataluña de la 'Delegación Nacional de Educación Física y Deportes', hasta llegar al vigente concejal de deportes del año 1959, Mateo Molleví, que será, más adelante, presidente de la 'Federación Catalana de Natación'.

En cuanto a la Comisión Ejecutiva la tenemos presidida por Joan Boronat, 'Janot', quien será el alma de estos cursillos por muchos años, después de que Vicenç Esquiroz los dirigiera en sus primeras ediciones. Aún se nos hace presente la imagen de 'Janot' Boronat bajando las escaleras a toda prisa, después de haber terminado su jornada laboral en el banco, para llegar a la piscina de Montjuïc y hacerse cargo del grupo de iniciación del curso, siempre con él en el agua y precedido por su inseparable cigarro habano. En este número especial se reproduce una entrevista realizada por José M. Miedes en el 'El Mundo Deportivo':

Entrevista de José M. Miedes a en 'Janot' Boronat

También formaban parte de la Comisión Ejecutiva Juli Soriano, el mítico profesor de gimnasia a lo largo de tantos años; Janos Gergely, rebautizado como Juan; el segundo entrenador del club Vicenç Carmona; así como la polifacética Elvira Capdevila, árbitro de la FCN y delegada de la entonces conocida como 'Sección Femenina' del club. Aparte de los mencionados cabe señalar que los cursillos se podian hacer gracias a la colaboración amateur de un buen puñado de chicas y chicos del club que se ofrecían cada año para llevar un grupo u otro de los diferentes que conformaban la división por niveles del cursillo.

Otra característica que se refleja en este número especial es el del nadador o nadadora de menos edad que aprueba el cursillo. En este caso se trató de la Lourdes Abadía, hermana del nadador del club Josep A. Abadias. También tuvo su espacio en este boletín:

Entrevista de Laureà Bonet a la Lourdes Abadias.

En la última página se informaba de la relación de escuelas que habían participado en el cursillo, con el número de alumnos que habían aportado cada una hasta completar las 497 chicas y los 813 chicos inscritos, que sumaban los 1.310 participantes de cientoquince escuelas de este XII Curso Municipal:

Escuelas participantes y número de alumnos

Memorias del Montjuïc

(*) La fuente de todas las imágenes reproducidas de este boletín especial es la misma:
Fuente. Archivo personal JCE

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